Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, elokuuta 24, 2016

Viisaita ajatuksia. Osa 13. Antti Piiroisen 7 pointtia

SUOMALAINEN  koulu tarvitsee viisaita ajatuksia. Avasin toissa viikolla tässä blogissa sarjan blogilastuja, johon pyydän arvostamiltani koulumiehiltä ja naisilta heidän konkreetteja ehdotuksiaan siihen, miten kunnan tasolla voidaan vastata tämän ajan uusiin haasteisiin.

Nyt ollaan päästy jo numeroon 13. Esittelen tänään Espoossa opettavan Antti Piiroisen  7 pointtia.

Antti on kielten lehtori, Espoon yläkoulujen luottamusmies ja OAJ:n Espoon ja Kauniaisten paikallisyhdistyksen puheenjohtaja ja OAJ pääkaupunkiseudun alueyhdityksen YSI-jaoston jäsen.

Antin 7 pointtia

  1. Lisää tietotekniikkaa kouluihin. Digiloikka ei onnistu, jos laitteet eivät ole ajan tasalla.
  2. Vähemmän byrokratiaa ja opettajille enemmän aikaa toimia oppilaiden parissa. 
  3. Kouluviihtyvyyden kannalta on olennaista, että kouluissa oppilaat järjestävät opettajien avustuksella erilaisia teemapäiviä ja siellä toimii erilaisia oppilastiimejä (mm. liikunta- , ympäristö- , kansainvälisyystiimi). YT-aika ei saa kulua kokonaisuudessaan opettajakunnan yhteisiin suunnittelu- ja kehittämisiltapäiviin.
  4. Sisäilmaongelmaiset koulut peruskorjattava perusteellisesti. Asia on jo saanut suurta huomiota mediassa, mutta on edelleenkin äärimmäisen tärkeä ja ajankohtainen.   
  5. Monipuolinen kielivalikoima. Harvinaisia kieliä (mm. saksa, ranska, venäjä) on tarjottava joka kunnassa A-kielenä ja kieliryhmien oppilasmäärä, jolla ryhmä perustetaan, on pidettävä matalana. 
  6. Koulujen kansainvälistämiseen lisää resursseja. 
  7. Kädentaidot kunniaan. Digihuumassa ei saa unohtaa käsitöiden merkitystä. Nuoren kasvun kannalta monipuolisten taitojen kehittäminen on tärkeää. Materiaalihankintarahoitus on pidettävä riittävällä tasolla.
Mitäs ajattelette?

MUUT sarjan viisaat ajatukset löydät blogin oikeasta palkista a) hae- gadgetista  hakusanalla viisaita ajatuksia  tai b) klikkaamalla tunnisteet -gadgetista sana viisaita ajatuksia.

2 kommenttia:

Tiina Sarisalmi kirjoitti...

Hyviä pointteja, Antti. :) Oppilaiden osallisuuden näkökulmasta hieno ajatus ottaa oppilaat mukaan koulun tiimeihin. Myös erityisen tärkeää on, että nostit esille kansainvälistäminen. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet nostaa useassa kohdassa esille oppilaiden ja opettajien kansainvälisen verkostoitumisen ja oppilaiden yhteistyön yli maiden rajojen. Tämä on autenttisen oppimisen muoto, joka tulee tarjota kaikille oppilaille ja sen mahdollistavat tietoteknologia ja verkkoympäristöt.
Oppilaat saavat perusopetuksen aikana kokemuksia tvt:n käytöstä myös kansainvälisessä vuorovaikutuksessa. POPS s. 21.
Oppilaille ja oppilasryhmille luodaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteydenpitoon ihmisten kanssa myös eri puolilla maailmaa. POPS s. 243

Mankkaa kirjoitti...

Samaa mieltä, Tiina. On tärkeää, että keskusteluissa uuden OPSin käyttöönotossa myös koulujen kansainvälistyminen saa osakseen huomiota. Kansainvälistäminenhän ei ole pelkästään kieltenopettajien juttu - muiden aineenopettajien ja luokanopettajien tulisi lähteä rohkeasti mukaan. Ja toinen tärkeä pointti on, että kansainvälisyys tulisi olla koulujen arkipäivää: ei pelkästään suuria, paljon työtävaativia erasmus -projekteja, joissa on ulkopuolinen rahoitus. Kandainvälistäminen on nykyään helpompaa kuin koskaan aikaisemmin, koska koulujen käytössä on yhä enemmän tietotekniikkaa. Samalla tuetaan siis koulutuksen digiloikkaa!