Työväen Akatemian komea päärakennus. Kuva lainassa netistä osoitteesta http://www.akatemia.org/site/index.php |
Ohjelma on seuraava:
10-11 Pks-pilottikouluvierailut
11-12 Professionaalinen oppuva yhteisö, ehdotus Espoon malliksi (rehtorit Hanna Sarakorpi ja Merja Akkola)
12-12.45 Lounas
12.45-14 Edellinen aihe ja keskustelu jatkuu
13.45-14 Kahvi
14- 15.30 Alueellisten ops-seminaarien (viikot 7 ja 10) vastuut ja työnjako.
Päivitän blogia realiaikaisesti. Tässä linkkejä blogin eräisiin aikaisempiin ops-lastuihin:
- http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2011/01/viimeinen-valityopaiva-ennen-koulun.html
- http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2010/11/opetussuunnitelman-perusteiden.html
- http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2010/07/opetussuunnitelman-nyt-uudistettavat.html
Raportti 1 klo 11.47
JUURI nyt kuulemme terveisiä Kanadasta.
Hanna ja Merja tiivistivät kanadalaista käsitystä hyvästä oppimisesta:
* Opetus (mm. monikanavaisuus)
* Opettajuus (mm. ammatillisuus)
* Johtajuus (mm. arvot, rakenteet...)
* Yhteistyö (mm. huoltajat, ammatillinen)
* Oppilas (Tämän voisi lisätä Hanna ja Merjan listaan. Opplaan vastuu omasta oppimisestaan. Oppilaiden osallistaminen omaan opetukseen - luokkahuoneeseen, ei vain oman koulun tasolla.)
Koko ajan Kanadassa opetuksen fokus oli lapsen oppimisessa. Jokainen oppilas on erilainen ja tavalline- hyvä oivallus.
Koko ajan Kanadassa opetuksen fokus oli lapsen oppimisessa. Jokainen oppilas on erilainen ja tavalline- hyvä oivallus.
Päätavoite:"...jotta oppilas täyttää tulevan paikkansa ja löytää itsensä." (Jotuni)¨
Aikaisemmin aamulla kävimme läpi uutta sivustoa http://www.opijakasva.fi/ . Siellä on nyt esillä pk-seudun pilottikoulujen tutustumispäivät. Espoo maksaa 103 ensimmäiseksi ilmoittautuvan opettajan sijaiskulut. Sirpa, Raija ja Riina kertovat asiasta tarkemmin Auroran opettajille infossa huomenna klo 9.50.-10.00 (Asiasta on enemmän tietoa myös 13.1.2011 lastussa)
Muistio klo 14.26
Jatkoimme maukkaan lounaan jälkeen Kanadan matkan ideoitten läpikäyntiä. Yksi johtoidea on, että meidän pitäisi suomalaiskouluissa keskittyä. Fullania siteeraten: Pieni määrä kunnianhimoisia tavoitteita, selkeät mitattavat tavoitteet, ja data, joila edistymistä arvioidaan. Fullania soveltaen: Tarvittaessa periksiantamatonta väliintulotaktikkaa, oli sitten kyseessä huonosti menestyvä oppilas, (opettaja), koulu tai koulupiiri. Uudistusta ei voi tehdä ilman rahaa, mutta raha ei ole vastaus.
Toimintakulttuurin kehittämiseksi olisi tärkeää löytää päämäärä, johon jokainen koulu voisi sitoutua. Olisiko sellainen Professionalisen Oppivan Yhteisön idea?. Kaikilla systeemin tasoilla tarvitaan muutosjohtamista. Hannan ja Merjan mukaan edessä on:
- perustehtävä kirkastaminen - miksi me olemme töissä? (jotta jokainen lapsi yltää parhaimpaansa)
- muutoksessa tarvitaan seuraavat palikat*
* visio (jollei ole kaaos)
* osaaminen (jollei ole tulee mokia)
* motivointi (jollei ole, hidastuu)
* resurssointi (jollei ole turhaudumme)
* toimintasuunnitelma: millä alkuun ja (mokia) ja jatkuvaa arviointia.
Joka systeemin tasolla tulisi olla PoY-toimintaa. Professionaalisuutta. Yhteisöllisyyttä. Oppimista.
Yhteisöllinen toimintakulttuuri tarkoittaa mm.
- sitä, että jokainen lapsi voi yltää omaan mittaansa.
- osallisuutta
- oikeutta oppia
- yksilöllisyyttä.
Yhteisöllisyys on myös
- jaettua johtajuutta
- yhteinen visio ja sama tie
- osallistumista päätöksentekoon.
Klo 14:n kahvin jälkeen ryhdyttiin suunnittelemaan ops-koulutusta. 13 koulua jaettiin kahteen ketjuun. Kumpikin ketju järjestää yhden viikon koulutukset.
Aurora kuuluu viikon 7 toimijoihin, ja meidän vastuualueenamme on yleinen tuki. Kouluttajina tulevat olemaan ainakin Martti-Riina-Raija-Sirpa, aina kaksi dominoa kerrallaan. Voi olla että muitakin.
13 koulua kokoontuvat 2.2. hiomaan suunnitelmaa. Auroran tiimi pitää vielä oman suunnittelupäivän ensi viikon tiistai-aamupäivänä.
Muistio klo 14.26
Jatkoimme maukkaan lounaan jälkeen Kanadan matkan ideoitten läpikäyntiä. Yksi johtoidea on, että meidän pitäisi suomalaiskouluissa keskittyä. Fullania siteeraten: Pieni määrä kunnianhimoisia tavoitteita, selkeät mitattavat tavoitteet, ja data, joila edistymistä arvioidaan. Fullania soveltaen: Tarvittaessa periksiantamatonta väliintulotaktikkaa, oli sitten kyseessä huonosti menestyvä oppilas, (opettaja), koulu tai koulupiiri. Uudistusta ei voi tehdä ilman rahaa, mutta raha ei ole vastaus.
Toimintakulttuurin kehittämiseksi olisi tärkeää löytää päämäärä, johon jokainen koulu voisi sitoutua. Olisiko sellainen Professionalisen Oppivan Yhteisön idea?. Kaikilla systeemin tasoilla tarvitaan muutosjohtamista. Hannan ja Merjan mukaan edessä on:
- perustehtävä kirkastaminen - miksi me olemme töissä? (jotta jokainen lapsi yltää parhaimpaansa)
- muutoksessa tarvitaan seuraavat palikat*
* visio (jollei ole kaaos)
* osaaminen (jollei ole tulee mokia)
* motivointi (jollei ole, hidastuu)
* resurssointi (jollei ole turhaudumme)
* toimintasuunnitelma: millä alkuun ja (mokia) ja jatkuvaa arviointia.
Joka systeemin tasolla tulisi olla PoY-toimintaa. Professionaalisuutta. Yhteisöllisyyttä. Oppimista.
Yhteisöllinen toimintakulttuuri tarkoittaa mm.
- sitä, että jokainen lapsi voi yltää omaan mittaansa.
- osallisuutta
- oikeutta oppia
- yksilöllisyyttä.
Yhteisöllisyys on myös
- jaettua johtajuutta
- yhteinen visio ja sama tie
- osallistumista päätöksentekoon.
Klo 14:n kahvin jälkeen ryhdyttiin suunnittelemaan ops-koulutusta. 13 koulua jaettiin kahteen ketjuun. Kumpikin ketju järjestää yhden viikon koulutukset.
Aurora kuuluu viikon 7 toimijoihin, ja meidän vastuualueenamme on yleinen tuki. Kouluttajina tulevat olemaan ainakin Martti-Riina-Raija-Sirpa, aina kaksi dominoa kerrallaan. Voi olla että muitakin.
13 koulua kokoontuvat 2.2. hiomaan suunnitelmaa. Auroran tiimi pitää vielä oman suunnittelupäivän ensi viikon tiistai-aamupäivänä.
1 kommentti:
kiitos Martti keskustelusta ja yhteisestä pohdinnasta päivän aikana. Kiteytit sisällön hyvin blogissasi. Merja
Lähetä kommentti