SUNNUNTAI-AAMUN ratoksi valmistelin omaa ensi keskiviikkona pidettävää pajaani. Se on osa pääkaupunkiseudun opettajille suunnattua Yhteinen vastuu oppimisesta- koulutuspäivää.
KOKEILEN aikanaan Kimaroissa käyttämääni työtapaa: Insertti ja sen reflekointi Ed Bonon hatut päässä. Valkoiset keskittyvät faktoihin, punaiset tunteisiin, mustat ovat negatiivisia, keltaiset positiivisia, vihreät luovia ja siniset katsovat asiaa lintuperspektiivistä.
OMA osuuteni kestää kymmenisen minuuttia. Etsin kaikille sopivaa ihannekoulua neljästä näkökulmasta: (1) Kaikille, (2) yhteinen, (3) koulu ja (4) vammainen lapsi. Juoni järjestys on 3-1-2-4.
KOULU
Koulu sellaisena, kuin me sen nyt ymmärrämme (kaikille tarkoitettu osapäiväkoulu, jossa vain opiskellaan), on hyvin uusi ratkaisu kouluttaa ihmisiä. Pääsosin koulutus on annettu arjessa, kotona ja työtä harjoitellen. Ryhmäkasvatusta antavan koulun alkuaihioita, esimuotoja ovat olleet mm.:
Ryhmäkasvatukseen (kouluun) rekrytointi on laajentunut kehä kerrallaan
Vanha aika
Jumalalle annetut pojat, kirjureiksi koulutettavat
Keskiaika
Pappissäätyyn ja myöhemmin virkamieheksi nostettavat pojat
Eliitin pojat (ritarikoulut vrt. Englantilaiset sisäoppilaitokset)
Porvarien pojat kaupunkikouluissa keskiajalla (ei Suomessa)
Uusi aika
Rahvaan miehet ja naiset kirkon kuulusteluissa (lukukinkereissä), ja nuoret niihin valmistavassa rippikoulussa ja lapset pyhäkoulussa
Rahvaan lapsille suunnattu kirkollinen (lukkarin koulut, pitäjän koulut) ja maallinen (tehtaan koulut) koulu
1800-luku
Tytöille luodut omat koulut mm. Wiipurissa
Vammaisille luodut omat koulut (sokeille, kuuroille)
Köyhille luodut vuoro-opetuskoulut
Rinnakkaiskoulun vaihe: opillinen koulu: poika- ja tyttökoulut sekä yhteiskoulut ja rahvaalle kansakoulu: poika- ja tyttöluokat, yhteisopetus
1900-luku
Oppivelvollisuus 1921- pitkä siirtymäaika, osa vapautettiin
Alle kouluikäisille, usein köyhille, luodut koulut (lastentarhat, päiväkodit)
Oppikouluissa jatkui sisäänpääsykokeet
1972 Peruskouluun siirtyminen
Oppivelvollisuudesta vapautettavien ottaminen kouluun. 1997 merkittävä vuosi, kun syvästi kehitysvammaisetkin otettiin kouluun
Päiväkotien laajeneminen ylempiin säätyihin.
YHTEINEN
Koulu on siis muovautunut nykyiseksi monista eri aihioista. Eri ryhmille syntyi eri aikaan kouluja. Koulut olivat erilaisia. Ajan myötä eri ryhmien koulut sulautuivat toisiinsa, ja erilaiset lapset kävivät samaa koulua ja saivat samanlaista opetusta. Merkittävä muutos vuonna 1921: vapaaehtoisuus muuttui pakoksi. Vuodesta 1972: kaikille sama koulu.
Koulupiirit: kaikki alueen lapset
Lievennys 90-luvun lopulla
Nyt melkein kaikki lapset käyvät periaatteessa samaa peruskoulua. Meillä on kuitenkin edelleen erillisiä erityis- ja erikoiskouluja sekä erityis- ja erikoisluokkia.
Päätrendi on ollut: Ensin kaikkia ei yritettykään opettaa. Seuraava vaihe oli, että kaikkia ei opetettu yhdessä. Nyt vaihe, jossa kaikkia tulisi/haluttaisiin opettaa yhdessä.
Kouluun rekrytointi laajentuu kiihtyvästi. Uusimmat kouluun imettävät ryhmät maahanmuuttajat ja syvästi kehitysvammaiset. Tietylle eliitille on edelleen keinot valita toisin.Yhteinen koulu ”ulostaa” yhä suuremman osan oppilaista (10%)
Erityisopetuksesta
TIMO Saloviidan mukaan erityisopetukseen liittyy neljä perusolettamusta:
1. On olemassa normaalista poikkeavia lapsia.
2. On olemassa normaalista poikkeavaa opetusta.
3. Oppilas on poikkeava, jos hän tarvitsee normaalista poikkeavaa opetusta edistyäkseen mahdollisimman hyvin.
4. Poikkeava opetus on opetusta, jota normaalista poikkeava oppilas tarvitsee edistyäkseen mahdollisimman hyvin.
Perinteisesti koulut ovat pyrkineet saamaan aikaan entistä homogeenisempia luokkia. Strategian on uskottu luovan entistä tehokkaampia mutta myös miellyttävämpiä opetustilanteita. Raja-arvojen ulkopuolelle jääneiden oppilaiden on ajateltu olevan erityisopetuksen tarpeessa. mutta heidän on myös ajateltu aiheuttavan liian paljon häiriöitä tavallisessa opetuksessa.
Inkluusio
Saloviidan mukaan Yhdysvaltain hallitus sääti vuonna 1975 lain taatakseen oikeuden koulutukseen kaikille oppilaille vammasta riippumatta- oikeusjuttujen tulvan vuoksi (vanhemmat peräsivät lapsilleen oikeutta koulutukseen). Vammaiset lapset voidaan poistaa yleisopetuksesta vain jos pystytään osoittamaan, että he eivät pysty hyötymään yleisopetuksesta silloinkaan, kun he saavat erityistukea.
Ei ole kyse siitä, miten suhteellisen pieni joukko oppilaita voitaisiin tuoda yleisopetuksen piiriin, vaan miten kaikkien oppilaitten esteitä voitaisiin madaltaa tai poistaa.
Inkluusio tarkoittaa yhteistä koulua kaikille. Siihen sisältyy jokaisen lapsen oikeus samaan kouluun ja opetussuunnitelmaan kuin ikätovereillaan. Inkluusio tarkoittaa opetuksen järjestämistä ja organisoimista kaikille lapsille sopivaksi. Suomi on sekä lainsäädännössä että kansainvälisissä sopimuksissa sitoutunut edistämään inkluusiota. Jokaisen vammaisen lapsen tulisi päästä omaan lähikouluun. Lait ovat hyviä, mutta niistä ei piitata. Koulujen käytännöt menevät koko ajan toiseen suuntaan, Saloviita kirjoittaa.
VAMMAINEN LAPSI
Vammaisiin suhtautuminen on muuttunut. (1) Vaino, tappaminen (2) Sääli ja filantropismi
(3) Aktiivinen kuntouttaminen ja tuki (apuvälineet, avustajat). Kouluympäristön ja toimintakulttuurin muuttaminen myös vammaisille sopivaksi. Normaaliuden käsitteen venyminen.
Myös vammaisten omaisten suhtautumistapa on muuttunut: (1) Nöyrä kiitollisuus ja (2) Aktiivinen oikeuksien vaatiminen.
Oppiiko vammainen lapsi tavallisella luokalla? Saloviidasta kysymys ei kiinnosta ketään. Inkluusiota ajavat tarkastelevat asiaa arvojen, tasa-arvon näkökulmasta. Inkluusiosta vastustavia ne tutkimustulokset, jotka osoittavat että oppivat paremmin, eivät saa muuttamaan mielipiteitään.
KOKEILEN aikanaan Kimaroissa käyttämääni työtapaa: Insertti ja sen reflekointi Ed Bonon hatut päässä. Valkoiset keskittyvät faktoihin, punaiset tunteisiin, mustat ovat negatiivisia, keltaiset positiivisia, vihreät luovia ja siniset katsovat asiaa lintuperspektiivistä.
OMA osuuteni kestää kymmenisen minuuttia. Etsin kaikille sopivaa ihannekoulua neljästä näkökulmasta: (1) Kaikille, (2) yhteinen, (3) koulu ja (4) vammainen lapsi. Juoni järjestys on 3-1-2-4.
KOULU
Koulu sellaisena, kuin me sen nyt ymmärrämme (kaikille tarkoitettu osapäiväkoulu, jossa vain opiskellaan), on hyvin uusi ratkaisu kouluttaa ihmisiä. Pääsosin koulutus on annettu arjessa, kotona ja työtä harjoitellen. Ryhmäkasvatusta antavan koulun alkuaihioita, esimuotoja ovat olleet mm.:
- Askeettiset, uskonnolliset yhteisöt ja papiksi valmennus
- Usealle pojalle järjestetty yhteinen yksityisopettaja
- Monen tyyppiset asumalaitokset
- Orvoille, köyhille lapsille varatut työpaja
Ryhmäkasvatukseen (kouluun) rekrytointi on laajentunut kehä kerrallaan
Vanha aika
Jumalalle annetut pojat, kirjureiksi koulutettavat
Keskiaika
Pappissäätyyn ja myöhemmin virkamieheksi nostettavat pojat
Eliitin pojat (ritarikoulut vrt. Englantilaiset sisäoppilaitokset)
Porvarien pojat kaupunkikouluissa keskiajalla (ei Suomessa)
Uusi aika
Rahvaan miehet ja naiset kirkon kuulusteluissa (lukukinkereissä), ja nuoret niihin valmistavassa rippikoulussa ja lapset pyhäkoulussa
Rahvaan lapsille suunnattu kirkollinen (lukkarin koulut, pitäjän koulut) ja maallinen (tehtaan koulut) koulu
1800-luku
Tytöille luodut omat koulut mm. Wiipurissa
Vammaisille luodut omat koulut (sokeille, kuuroille)
Köyhille luodut vuoro-opetuskoulut
Rinnakkaiskoulun vaihe: opillinen koulu: poika- ja tyttökoulut sekä yhteiskoulut ja rahvaalle kansakoulu: poika- ja tyttöluokat, yhteisopetus
1900-luku
Oppivelvollisuus 1921- pitkä siirtymäaika, osa vapautettiin
Alle kouluikäisille, usein köyhille, luodut koulut (lastentarhat, päiväkodit)
Oppikouluissa jatkui sisäänpääsykokeet
1972 Peruskouluun siirtyminen
Oppivelvollisuudesta vapautettavien ottaminen kouluun. 1997 merkittävä vuosi, kun syvästi kehitysvammaisetkin otettiin kouluun
Päiväkotien laajeneminen ylempiin säätyihin.
Koulu on siis muovautunut nykyiseksi monista eri aihioista. Eri ryhmille syntyi eri aikaan kouluja. Koulut olivat erilaisia. Ajan myötä eri ryhmien koulut sulautuivat toisiinsa, ja erilaiset lapset kävivät samaa koulua ja saivat samanlaista opetusta. Merkittävä muutos vuonna 1921: vapaaehtoisuus muuttui pakoksi. Vuodesta 1972: kaikille sama koulu.
Koulupiirit: kaikki alueen lapset
Lievennys 90-luvun lopulla
Nyt melkein kaikki lapset käyvät periaatteessa samaa peruskoulua. Meillä on kuitenkin edelleen erillisiä erityis- ja erikoiskouluja sekä erityis- ja erikoisluokkia.
Päätrendi on ollut: Ensin kaikkia ei yritettykään opettaa. Seuraava vaihe oli, että kaikkia ei opetettu yhdessä. Nyt vaihe, jossa kaikkia tulisi/haluttaisiin opettaa yhdessä.
Kouluun rekrytointi laajentuu kiihtyvästi. Uusimmat kouluun imettävät ryhmät maahanmuuttajat ja syvästi kehitysvammaiset. Tietylle eliitille on edelleen keinot valita toisin.Yhteinen koulu ”ulostaa” yhä suuremman osan oppilaista (10%)
Erityisopetuksesta
TIMO Saloviidan mukaan erityisopetukseen liittyy neljä perusolettamusta:
1. On olemassa normaalista poikkeavia lapsia.
2. On olemassa normaalista poikkeavaa opetusta.
3. Oppilas on poikkeava, jos hän tarvitsee normaalista poikkeavaa opetusta edistyäkseen mahdollisimman hyvin.
4. Poikkeava opetus on opetusta, jota normaalista poikkeava oppilas tarvitsee edistyäkseen mahdollisimman hyvin.
Perinteisesti koulut ovat pyrkineet saamaan aikaan entistä homogeenisempia luokkia. Strategian on uskottu luovan entistä tehokkaampia mutta myös miellyttävämpiä opetustilanteita. Raja-arvojen ulkopuolelle jääneiden oppilaiden on ajateltu olevan erityisopetuksen tarpeessa. mutta heidän on myös ajateltu aiheuttavan liian paljon häiriöitä tavallisessa opetuksessa.
Inkluusio
Saloviidan mukaan Yhdysvaltain hallitus sääti vuonna 1975 lain taatakseen oikeuden koulutukseen kaikille oppilaille vammasta riippumatta- oikeusjuttujen tulvan vuoksi (vanhemmat peräsivät lapsilleen oikeutta koulutukseen). Vammaiset lapset voidaan poistaa yleisopetuksesta vain jos pystytään osoittamaan, että he eivät pysty hyötymään yleisopetuksesta silloinkaan, kun he saavat erityistukea.
Ei ole kyse siitä, miten suhteellisen pieni joukko oppilaita voitaisiin tuoda yleisopetuksen piiriin, vaan miten kaikkien oppilaitten esteitä voitaisiin madaltaa tai poistaa.
Inkluusio tarkoittaa yhteistä koulua kaikille. Siihen sisältyy jokaisen lapsen oikeus samaan kouluun ja opetussuunnitelmaan kuin ikätovereillaan. Inkluusio tarkoittaa opetuksen järjestämistä ja organisoimista kaikille lapsille sopivaksi. Suomi on sekä lainsäädännössä että kansainvälisissä sopimuksissa sitoutunut edistämään inkluusiota. Jokaisen vammaisen lapsen tulisi päästä omaan lähikouluun. Lait ovat hyviä, mutta niistä ei piitata. Koulujen käytännöt menevät koko ajan toiseen suuntaan, Saloviita kirjoittaa.
Vammaisiin suhtautuminen on muuttunut. (1) Vaino, tappaminen (2) Sääli ja filantropismi
(3) Aktiivinen kuntouttaminen ja tuki (apuvälineet, avustajat). Kouluympäristön ja toimintakulttuurin muuttaminen myös vammaisille sopivaksi. Normaaliuden käsitteen venyminen.
Myös vammaisten omaisten suhtautumistapa on muuttunut: (1) Nöyrä kiitollisuus ja (2) Aktiivinen oikeuksien vaatiminen.
Oppiiko vammainen lapsi tavallisella luokalla? Saloviidasta kysymys ei kiinnosta ketään. Inkluusiota ajavat tarkastelevat asiaa arvojen, tasa-arvon näkökulmasta. Inkluusiosta vastustavia ne tutkimustulokset, jotka osoittavat että oppivat paremmin, eivät saa muuttamaan mielipiteitään.
PAJAN PERUSKYSYMYS
Millainen olisi ihannekoulu kaikille?
Jokainen vammainen lapsi toivotetaan tervetulleeksi lähinnä kotiaan olevaan kouluun, eikä vammaista oppilasta siirretä pois lähiyhteisöstään.
Millainen voisi olla ihannekoulu, joka olisi myös vammaiselle lapselle oikeasti lähikoulu eikä vain hallinollisesti?
Jokainen vammainen lapsi toivotetaan tervetulleeksi lähinnä kotiaan olevaan kouluun, eikä vammaista oppilasta siirretä pois lähiyhteisöstään.
Millainen voisi olla ihannekoulu, joka olisi myös vammaiselle lapselle oikeasti lähikoulu eikä vain hallinollisesti?
Millainen koulu sopisi kaikille?
Virikkeeksi annan vielä Espoon vammaisneuvoston Ihannekoulu-seminaarissa minuun kolahtaneita ideoita:
Ihannekoulu
- toivottaa vammaisen lapsen tervetuleeksi lähikouluun
- ei syrji
- tukitoimet seuraavat lasta
- on riittävän esteetön (1) fyysisesti ja (2) henkisesti: myönteinen asenne, usko, että lähikoulu on tarkoitettu kaikille
- Jos vammainen lapsi käy erityisluokkaa, sillä tulisi olla samanikäisiä oppilaita ja yleisopetuksen luokka parina. Erityisluokkien tulisi sijaita yleisopetuksen luokkien seassa.
- toiminnat ja koulupäivän rakenne sopivat kaikille
- yhteistyön arvo kotien kanssa ymmärretään, vanhempia kuullaan
- koulun opetusmenetelmät ovat kehittyneitä
- erityisopetuksen asiantuntemus tuodaan lähikouluun
- opettajat toimivat työparina
- opettajista ja avustajista huolehditaan (koulutus ,riittävä määrä, työehdot sijaisjärjestelyt on mietitty).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti