KUVA: Paavo Lipponen oli yksi seminaarin avaajia.
ENSIMMÄINEN RAPORTTI KLO 15
Oppilaitosjohdon kesäpäivät 2009
Aika: 8. - 9.6.09
Paikka: Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus
Teemat: Pedagoginen hyvinvointi Innovaatiot
Ohjelma
Maanantai 8.6.2009
12.00 - 14.00 Lounas
14.00 - 14.10 Avaus ja tervetuloa Johtaja Reijo Jouttimäki, Opeko, Kaarlo Hildén, Hanasaari
14.10 - 14.25 Paavo Lipponen, Svenska nu -verkosto
14.25 - 14.40 OAJ:n puheenvuoro (Erkki Kangasniemi). Sijaisena olikin Olli Luukkainen
- Yllätysohjelmana: Cygnaeus-palkinnon myöntäminen Espoon kuvataidekoululle-
14.40 - 16.00 Pääjohtaja Timo Lankinen, OPH ja pääjohtajaHans-Albi Larsson, Skolinspektionen keskustelevat. Haastattelijana (epoolainen rehtori Laila Andersson). Keskustelussa mukana myös yleisö
16.00 - 16.30 Kahvi
16.30- 18.00 Pedagoginen hyvinvointi Helsingin yliopisto, käyttäytymistiet. tk Yliopistotutkija Kirsi Pyhältö
POIMINTOJA
"Tehtävät ilmeisesti kouluissa vaikeutuneet, kun näin moni rehtori on nainen."
Paavo Lipponen
" Koulun aikuisten oma jaksaminen ensisijaista."
Olli Luukkainen
II RAPORTTI KLO 17.40
KUVA: Kirsi Pyhältö
KAHVITAUKO tuli klo 16 tarpeeseen. Itseasiassa alkuosa seminaaria oli monen mielestä aika tylsä.
SEMINAARIN keynote-puhuja oli FT Kirsi Pyhältö. Hän on mukana tutkijaryhmässä joka tutkii pedagogisen hyvinvoinnin rakentumista koulun arjessa. He ovat analysoineet opettajien ja oppilaitten puhetta itselleen myönteisesti ja kielteisesti merkittävistä koulukokemuksista. Osoittautui että hyvinvointiin vaikuttaa erityisesti, kuinka oppilaitten sosiaalisia ongelmia pystytään ratkaisemaan. Huonosti voivat opettajat, joilla ei ole hallinnan tunnetta. Hyvin ne joilla näissä tilanteissa sellainen on, ja lisäksi heillä on analyyttinen ote hommaan.
Jos oppilas koki tulleensa tunnilla kuulluksi, tuo merkittävä kokemus kantoi pitkään. Vastaavasti, jos tilanne oli ohitettu, se painoi pitkään miinuskoulutapahtumana.
Pyhältö korosti, että koulun kehittämistoiminnassa tulisi olla kolme kärkeä: oppiminen, opettajan ja oppilaitten hyvinvointi Esii nousevia seikkoja pitää ihmetellä, sitten niitä pitää jäsennellä, konkretisoida ja reflektoida (onko oikeasti opittu, mitä jäi käteen, mitä seuraavaksi). Eikä rynnätä uuteen hankkeeseen. Kehittäminen on jatkuvaa neuvottelua.
Hmmm. Onko niin, että oppilaat putoavat yhä helpommin työtilasta eikä heillä ole eväitä palauttaa itseään perustehtävään. Miellä pitäisi olla jotain rakenteita, joilla tuota hyvinvointia tuetaan.
(Iltaohjelma, jonka jätän väliin)
20.00 - 20.4 Teatteriesitys:Piece of Cake
20.40 - 22.00 Illallinen
22.00 - 24.00 Tanssia orkesterintahdittamana
Vespalla himaan koulun kautta. Ei mitään viestiä avustaja-asiassa. Mrrrrrr.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti