KUVA: Määrääkö kello koulunpitoa vai päinvastoin?
SAAN jatkuvasti kyselyjä Aurorassa vuonna 1991 käyttöön otetusta Siesta-järjestelmästä. Ajattelin koota tavallisimmat kysymykset tähän, myös omaa vaivaani helpottamaan.
K: Mistä Auroran siestassa on kysymys pähkinänkuoressa?
(V) Siesta jaksottaa koulupäivän niin, että siihen syntyy aamupäivän opetusjakso ja iltapäivän opetusjakso. Välissä on 75 minuutin siesta, tauko oppilaille ja opettajille. Aamupäivään kuuluu neljä*45 minuuttia opetusaikaa, ja iltapäivään 0-3 *45 minuutin jaksoa. Aamupäivällä on yksi välitunti klo 9.45.-10.00. Iltapäivällä tauosta päättää opettaja, ja hän myös valvoo ryhmänsä.
(K): Saako välitunteja sijoitella näin? Eikö jokaisen 45 minuutin jälkeen tarvitsekaan olla välituntia?
(V). Vuoden 1998 perusopetusta koskevissa säädöksissä annetaan lupaa jaksottaa opetuksen käytettävä aika tarkoituksenmukaisesti, kunhan tuntia kohden sitä on 45 minuuttia. Me aloitimme järjestelmä vuonna 1991, mutta jo tuolloin joustavuus oli mahdollista.
(K): Miksi siirryitte siestajärjestelmää?
(V) Koulupäivän toisenlaisella rytmityksellä tähdättiin työpäivän rauhoittamiseen ja toisaalta luoviin pedagogisiin ratkaisuihin. Halusimme eroon 45 minuutin seuranneista kissa ja hiirilieikeistä, jolloin oppilaat piiloutuivat vessoihin jne välttääkseen ulosmenon.
Siestalle voitiin keskittää kerhotoimintaa, niin että kaikki voivat siihen osallistua. Kaikille se ei ole mahdollista koulupäivän jälkeen.
Niinikään siestalla oli mahdollista harjoitella koulunäytelmiä, ilman että esiintyjät joutuisivat olemaan pois oppitunneilta. Saimme näin myös aikaa opettajille tavata toisiaan, ja pitää mm. työryhmien kokouksia. Lapsille pitkä tauko antaa mahdollisuuden leikkiä ja keksiä kaikkea kivaa kavereiden kanssa.
(K) Mistä idea siestaan tuli
KUVA: Osmo Sorsa.
KUVA: Juha Hyvärinen
(V) Hmm. Keskellä päivää oleva tauko on yhä ihan tavallinen Keski-Euroopassa. Suomessa sellainen oli kouluruokailun vakiintumiseen saakka. En muista ketkä kaikki olivat ideaa kehittelemässä, mutta ainakin Sorsan Osmo ja Hyvärisen Juha. Juha löysi tuolloin mallin muistaakseni Norjasta Elisan sähköpostiyhteyksien avulla.
(K) Mitä siestalla tapahtuu?
(V) Lähes joka päivä oppilaille on tarjolla siestakerhoja. Pääosa luokista syö siestan aikana. Klo 12.25-12.45 kaikki oppilaat ovat ulkona. Lukuvuoden aikana siestoille sijoittuu monenlaisia kaikille avoimia tapahtumia. Salissa on kulttuurisiesta, jolloin vapaaehtoiset lapset saavar esiintyä. Koulun jengit harjoittelevat turnauksiin ja bändit konsertteihin...
KUVA: Siestalla on mahdollisuus leikkiä, pelata, ulkoilla, liikkua, käydä kirjastossa, osallistua kerhoihin ja tukiopetukseen, pitää kunnon lepotauko, opiskella itsenäisesti, käyttää koulun tietokoneita, osallistua tempauksiin, harjoitella esityksiä ja tehdä tehdä kotitehtäviä ohjatusti.
(K) Mistä aika siestaan on otettu?Miksi juuri 75 minuuttia?
(V) Jokaista 60 minuuttia kohti opettajalla on 15 minuuttia työaikaa, jota ei käytetä opetukseen. Keskimääräisessä viiden tunnin päivässä tällaista aikaa kertyy 75 minuuttia. Auroran päivänkehässä kaikilla on joka päivä 90 minuuttia ei-opetuksellista aikaa. Siitä 75 minuuttia on työaika. Siestalla on näin mahdollista laskuttaa esim. kerhotyöstä 1t 15 minuuttia viikossa, eikä kaksoispalkkauksen ongelmaa synny. Jos siesta olisi vain 60 minuuttia, opettajalle palkallisia kerhoja ei voisi pitää.
(K) Opettaja, joka ei pidä kerhoa, tekee siis joka päivä 15 minuuttia liikaa töitä?
(V)Höpsis. Suurennuslasilla katsoen hänellä on 15 minuuttia vapaa-aikaa keskellä päivää. Sen aikana voi vaikka valmistella tunteja tai korjata kokeita. Näitä töitähän ei ole tarkoitettu tehtäväksi palkatulla työajalla (6o minuuttia). Opettajilla on näin myös mahdollisuus tehdä YT-ajan töitä keskellä päivää maksimissaan 1t 15 minuuttia!
(K) Kuinka kauan siesta on teillä ollut?
(V) Otimme sen käyttöön syksyllä 1991. Konseptia on hiottu, ja kestoa säädelty eri vuosina. Tällä hetkellä malli tuntuu hyvältä. Luulen, että tosi harva meistä haluaisi palata vanhaan systeemiin. Siestalla ehtii hengähtää. Opebändikin treenaa silloin.
(K) Mitä lapset pitävät siestasta?
(V)Oppilaiden palautteen perustella siesta on parhaita asioita mitä Aurorassa on. Siesta on kuin vanhan ajan kerrostalon piha, jossa lapsilla on mahdollisuus leikkiä vaikka mitä kivaa.
(K): Onko siesta turvallinen?
(V)Meillä ei ole kiusaamista yhtään sen enempää kuin muissakaan kouluissa. Eikä tapaturmia. Lapset oppivat hienosti olemaan keskenään, ja aikuisten apua on aina saatavissa. Jokaisen luokanopettaja on tietysti arvioitava, selviääkö luokka keskenään. Jon on vähäinenkin epäilys, niin oppilaat voidaan aina lähettää ulos pihalle, jossa on valvojia. Yhteisön täytyy hyväksyä sisätiloissa kollektiivinen vastuu. Jokaisen on puututtava huolestuttaviin asioihin.
(K) Mitä uutta olette siestaan liitässä ?
(V) Parhaillaan pohdin, miten voisimme lisätä liikunnan osuutta siestalla. Voisiko osalla opettajia olla työpäivä, jossa oppitunti osuisi siestalle?
Ks. lisää siestasta tästä linkistä,
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti