KUVA:Tänään oli kolme ensimmäistä uintivuoroa!Kuvaaja:Raija Herrala
YLE kuvaa ensi kesänä uutta 10-osaista lasten draamasarjaa "Reetta ja Ronja". Täytettäviä tyttörooleja ovat Ronja (6v), Reetta (8v), Reetan kolme koulukaveria (8v) ja poikarooleja: Teemu(9v) ja Jone (10v).
Kiinnostuneet saavat rexiltä lisätietoa.
...................................................................................
MUUTEN mukava päivä. Aamulla kaksi tuntia liikuntaa kutosen pojille yhdessä Tuomon kanssa. Ekalla tunnillaan ideoitiin pienryhmissä kevään ohjelmaa. Tokalla tunnilla saliin. Hieno tunti salibandyä. Jätkät osaa todella pelata. Suosituskirjeiden kirjoittelua erikoisluokille hakeville. Käytettävissä oloa. Viranhakijoille Espoon suosittelua koulukaupunkina.
...................................................................................
KANSAKOULUN OPETUSOPPI osa 5: HERKÄT KAUDET
Moni on kuullut puhuttavan herkkyyskausista. Kansakoulun opetusopissa puhutaan vielä herkistä kausista.
HERKKÄ kausi tarkoittaa ajanjaksoa, joka on optimaalisin ulkoisten kasvutekijöiden vaikutukselle. Lapsen taipumukset ovat herättäneet luonnonvoimaisesti jonkin tarpeen, jota lapsi pyrkii tyydyttämään. Kasvattajan taitoa on tunnistaa tuo kausi, vedota ja liittoutua kulloiseenkin ajankohtaiseen tarpeeseen, vaikuttaa lapseen järjestämällä hänelle sellainen hedelmöittävä kasvuympäristö, joka suuntaa tarpeen tyydytykseen pyrkivää toimintaa niin, että se edistää lapsen kasvua paitsi yksilöksi myös persoonaksi. " Jos kasvattaja voi tähän aikaan tarjota lapselle tätä tai vastaavaa toimintaa, se tule tehokkaasti suoritettua."
Herkkä kausi tuo kasvatusajatteluun timingin eli ajoituksen. "Annettavat tehtävät sijoitetaan mahdollisimman läheiseen yhteyteen ajankohtaisten tarpeiden kanssa. Kasvattajan mahdollisuus vaikuttaa lapseen on suurin silloin, kun hänen toimenpiteensä liittoutuvat lapsen luonnollisten tarpeiden saneleman suunnan kanssa."; "Opettajan täytyy käyttää hyväkseen satunnaisia tilaisuuksia, joissa lasten voimakas pyrkimys pulpahtaa esille ja opettajan täytyy uskaltautua siihen, että lasten toiminnallisuus saa johtaa oppimistyötä etukäteen laadituista suunnitelmista huolimatta." Mutta kyse ei ole vain oikean hetken odottamisesta. Jokaisella on ne omat tarpeensa, joilla on omat herkät kautensa.
Herkän kauden ajatukseen ei sovi tiukasti sitova opetuksen suunnittelu. Seuraavassa lastussa kirjoitankin vaihtoehtoisesta tavasta opettaa, joka perustuu improvisaatioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti