Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

lauantaina, tammikuuta 17, 2009

Paha Perjantai! Huh!

TÄSSÄ blogissa on viime viikkojen(kin) aikana tullut pohdittua koulun kykyä kohdata lasten tarpeet. Perjantaina minuun silmiini osunut uutissuma pakottaa kääntämään kysymyksen myös toisin päin: Mitkä ovat joidenkin lasten/nuorten edellytykset ylipäätään ottaa vastaan koulun tarjoamia palveluita. Koulun ja oppilaitteen kohtaannossa on vakavia huolenaiheita, kun mediasta voi lukea tällaisen nipun asioita. Ja samaan aikaan mielissä pyörii vielä vantaalaiskoulussa sattunut välikohtaus "vain muutaman kalapalan vuoksi."

Koulupoika mottasi rehtoria nyrkillä

16-vuotias ysiluokkalainen löi koulun rehtoria nyrkillä kesken välitunnin. Rehtori patisti koululaisia välitunnin viettoon, mistä poika oli hermostunut. Rehtorin silmälasit menivät iskun voimasta rikki ja hän sai haavan ohimoon. Rehtori kävi paikkauttamassa vammat terveyskeskuksessa. Poliisi tutkii asiaa pahoinpitelynä. (MTV3)

Aseina puukkoja ja sorkkarautoja. Nuorisojoukko tunkeutui kouluun kesken päivän

Joukko järeästi varustautuneita hip-hop-tyyliin pukeutuneita nuoria saapui helsinkiläiskouluun opettajien estelyistä huolimatta.6-7 nuoren porukan aikomuksena oli pahoinpidellä koulussa oleva henkilö. Aiottu hakkaaminen jäi kuitenkin tiettävästi suorittamatta ja uhkailijat pääsivät karkuun. Hyökkäyksestä tehtiin myöhemmin päivällä rikosilmoitus poliisille.

Kaksi viidesluokkalaista sytytti Maaniitun koulun tuleen

Nurmijärven Maaniitun ala-asteen eilisen palon sytytti kaksi koulun viidesluokkalaista poikaa. Pojat suihkuttivat koulun päätyttyä liikuntasalin lattian eristeisiin sprayta, jonka he sytyttivät palamaan. Tulipalo sytytettiin koulun ulkopuolelta tuuletusaukon edessä. Pohjat eivät ymmärtäneet teon vakavuutta. Kun palo syttyi, pojat lähtivät koteihinsa, mutta heidän jäljilleen päästiin pian. Kunnan mukaan koulun korjaustyöt ovat vaikeita, eikä kustannuksia voida vielä arvioida.

Oppilas uhkasi tappaa opettajan ja rehtorin

Oppilas uhkaili koulun opettajaa ja rehtoria helsinkiläisessä peruskoulussa. Vuonna 1995 syntynyt poika näytti oppitunnin aikana opettajalle kaulan katkaisua merkitsevän eleen. Lisäksi poika sanoi tappavansa koulun rehtorin. Oppilas on myös aiemmin uhannut ja nimitellyt opettajaa. Asiasta tehtiin ilmoitus poliisille. (Vartti-lehti, 14.1)

Koulupoikien riita johti pahoinpitelyyn


Erässä espoolaiskoulussa teinipojat tappelivat tiistai-iltapäivällä sillä seurauksella, että toinen joutui käväisemään sairaalassa.
Tutkinnassa on tarkentunut, että kyseessä oli kahden oppilaan, 14- ja 15-vuotiaan pojan välienselvittely, jossa molemmat löivät ja ilmeisesti myös potkivat toisiaan. Koulun terveydenhoitaja lähetti 14-vuotiaan Jorvin sairaalaan päävammojen ja kehon mustelmien takia. Pojan nenä ilmeisesti murtui. Tappelu sattui välitunnilla vähän ennen kello kahta. (Länsiväylä)

3 kommenttia:

enkeliporsas kirjoitti...

Nämä tapahtumat kertovat vahvasti yhteiskuntamme pahoinvoinnista.

Koulu on ainoa organisaatio, joka joutuu kohtamaan kaikka. Koulusta ei käännytetä. Jopa armeija ei ota enää koko ikäluokkaa vastaan.

Tiedän tapauksia, joissa sairaakolusta on palautettu oppilaita takaisin "normaaliin kouluun", koska mitään ei voida tehdä.

Olen pitkään puhunut ns. julkisesta heittellejätöstä. Me emme enää pyri parantamaan kaikkia, vaan osa jätetään tylysti ilman esim. mielenterveyspalveluja eli heitteille.

Meidän on aivan turha pelätä ulkoista uhkaa, tai maahanmuuttajien kapinaa, terrorismia tms. Uhka tulee sisältä.

Suomessakin syrjäytyminen alkaa olla rakenteellista. Pelkään niitä "vihaisia poikia", jotka kokevat jääneensä ilman jostakin kuten isänsä. Tällaiset pojat eivät enää alistu ja katsele sivusta. Valtameren takaa löytyy tästä esimerkkejä.

www.enkeliporsas.net

Martti Hellström kirjoitti...

Terävästi sanottu ja ajateltu.

sara kirjoitti...

Kurjia tämmöiset tilanteet. En tiedä miten nuorten kohdalla tuo toimii, varmaan saa tämmöisissäkin olla pätevä asianajaja jotta saa tuomiot pieniksi. Hyvä se on, että joutuu vastuuseen teoistaan. Kamala edes ajatella itse tilannetta.