Kokeneen peruskoulumiehen monologeja pedagogiikasta ja koulupolitiikasta. Vielä vanhemmat lastut osoitteessa http://marttifi.wordpress.com/
Kirjoja
perjantaina, tammikuuta 30, 2009
Kylmää vettä pakkasaamuna niskaan!
MENI croisantti kurkkuun, kun Hesarin kolmossivun täytti uutinen: "Espoon löydettävä kymmenien miljoonien säästöt."
Kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen oli eilen pitänyt tiedotustilaisuuden, jonka viestinä oli, että taantuma on iskenyt Espooseenkin, yritysten tuloksiin ja sitä kautta romahduttanut kaupungin saamat yhteisöverot. Espoon on aloitettava kymmenien miljoonien eurojen säästötalkoot. Lehden mukaan verotulopotti jää tänä vuonna lähes 50 miljoonaa euroa arvioidusta. Ensi vuonna verojen arvioidaan kutistuvan lähes 80 miljoonalla ja vuonna 2011 jo yli 101 miljoonalla eurolla arvioiduista.
SIVISTYSTOIMEN osuudeksi lehdessä esitetään 10 miljoonaa euroa, mutta summat tarkentuvat ensi viikolla. Tämän vuoden budjetti joudutaan repimään valtuuston kokouksessa viimeistään huhtikuussa. Kokkonen ei halua karsia investointeja, esimerkiksi kouluremontteja. Niinpä leikkausten täytynee kohdistua henkilöstömenoihin. Irtisanomisiin tai lomautuksiin ei haluta mennä.
Sivistysjohtaja Aulis Pitkälä uskoo lehden mukaan, että säästettävää löytyy. Opetuksen oppilaskohtaiset kustannukset ovat Espoossa Suomen korkeimpien joukossa. Kaupungin johtajat rauhoittelevat, että Espoon tilanne on moniin muihin kuntiin verrattuna hyvä. "Olemme tuottaneet hyviä palveluita mutta hiton kalliilla. Nyt on todella kova yhteisen talkoon paikka", Kokkonen kuulema sanoi. HUH!
TEHDÄÄN pieni laskuharjoitus. Karkeasti Suomenkielisen opetuksen menoihin on varattu 242 960 000. Espoossa on noin 100 suomenkielistä koulua. Jos ajatellaan, että ne yksin kantaisivat säästövelvoitteen (näinhän ei ole, toki Sitossa on muitakin tulosyksikköjä, mutta suomenkielinen opetus on ylivoimaisesti suurin), kuinka paljon pitäisi leikata?
Kokonaissummasta 10 miljoonaa on hieman alle 5 % (hevosmiesten tietotoimisto muuten ennakoi juuri tuota lukua). Jos summa pitäisi säästää puolessa vuodessa, leikkausprosentti olisi 10. Toisella tavalla laskien: Yhden tunnin leikkaus kehyksestä tuottaa säästöä 800 000 euroa. 10 miljoonaa edellyttäisi 12%:n leikkauksia eli vain syyslukukauden osalta 24% !!!
Aurorassa 5 % tarkoittaisi noin 35 tuntia viikossa, 10 % tarkoittaisi 70 tuntia ja 20 % 140 tuntia. Kaikki nämä luvut, pieninkin on suurin leikkaus, mitä Espoossa koskaan olisi tehty. 35 tuntia tarkoittaisi suomeksi Aurorassa kahden (esim. jako)tunnin katoamista kaikilta luokilta. 70 tuntia edellyttäisi jo isoja rakenteellisia leikkauksia esim. viikkotuntimäärien leikkaamista. 140 tunnin leikkausten vaikutuksia en uskalla edes ajatella
(Onneksi) tämä on vain karkea laskuharjoitus. Mutta kammottava sellainen.
Lisää ikäviä asioita
AAMUTV:ssä haastateltiin kahta opettajaa uhkatilanteista ja häiriköinneistä. Tärkeä aihe, jonka ratkaisuista näyttää olevan tosi vaikea saada otetta. Lisääntyvä väkivalta ja väenevät resurssit ovat vastenmielinen yhtälö.
Nyt olisi tosi viisasta pohtia väkivaltaisten lasten opetuksen järjestämiseen ihan uusia malleja. Malleja, joissa kaupunkiin perustettaisiin moniammatillisia ryhmiä rauhoittamaan vahvasti oirehtivia oppilasryhmiä. Tiimeinä liikkuvissa ryhmissä tulisi olla erityisopettaja, psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja ja henkilö, jolla on vahvat siteen lastensuojeluun.
Jos leikkaukset toteutetaan niin, että samalla koulutyö muutoin rauhoittuu, leikkauksista aiheutuvat vahingot eivät ehkä ole korjaamattomia.
No, työ jatkuu
Tänään meillä on taas uimahallipäivä. MInä menen valvomaan niiden luokkien poikien turvallisuutta, joilla ei ole miesopettajaa/avustajaa. Bussi lähtee klo 9.
Siestalla täytyy selvitellä ikäviä asioita, joita oppilaille on sattunut. Lisäksi olen jättänyt parin paperin valmistamisen aika viime tippaan.
PS.
KOULUALAN kantaaottavia blogeja alkaa löytyä. Oman blogini oikeanpuoleisessa sarakkeessa olevassa listassa on linkit mm. kahteen tällaiseen (Kinnusen ja pro peruskoulu blogit). Niissä käsitellään ajankohtaista kouluhäiriköintiä mielenkiintoisella tavalla.
Tähän liittyy erityisopetusta koskava lainvalmistelu. Siitä löytää oikeaa tietoa tästä linkistä, jonka sain Janne Oinoselta. Tanks.
Tunnisteet:
opetus/oppiminen,
Pahoinvointi.NYT,
Säästöt/leikkaukset
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Pakko on kommentoida...
1.
Säästöluvut ovat järkyttäviä. Vantaan ja Helsingin lopullisia lukuja en ole vielä nähnyt.
Vantaalla koulut ovat jo alkaneet toimia kesken lukuvuoden, jakotunteja on poistettu monissa kouluissa, tukitunteja vähennetty.
Syksyllä alkaa sitten luokkien yhdistely.
Jos Vantaan luvut ovat lähelläkään Espoon luokkaa, alkaa tylyt lomautuspuheet.
Vantaan Sanomissa toimittaja kysyi parilta kakkostason johtajalta, mihin ne luokkakokojen supistamiseen tarkoitetut rahat ovat menneet, n. 550 000 euroa.
Toinen heistä vastasi, että kunnat päättävät itse, minne rahansa pistävät.
Toinen sanoi, ettei tiedä.
2. Väkivaltaiset oppilaat
Esim. Vantaankosken tilanne on, että vain kymmenisen oppilasta aiheuttaa suuria häiriöitä.
10:600 on 1:60.
Näin pienestä ryhmästä on kyse.
Peruskoulutoimenjohtaja Ilkka Kalo Hesarissa totesi tänään, että joudutaan odottamaan jopa vuoden, että ko. tyyppinen oppilas saadaan hoitoon. Se "kalapuikkopoika" on jo yläasteella, eikä häntä ole saatu hoitoon.
Jonot ovat valtaisia, Kalon "vuosi" reaaalisesti on monelle apua tarvitsevalle oppilaalle valovuosi.
Samaa mieltä. Sope-oppilaiksi arvioituja on ikäluokkaa kohden Espoossa noin 20. Kyse ei ole suuresta joukosta.
Ikävä kyllä säästöuutinen oli enemmän kuin odotettu. Kun syksyn koulusäästöt torjuttiin vihjasi sivistystoimenjohtaja melko suoraan, että lisää on tulossa. Ja tuli, enemmäin kuin uskalsin mitenkään odottaa.
Nyt olisi valtakunnallisen arvokeskustelun paikka: mistä todellakin aiotaan kouluissa leikata. Asia on niin tärkeä, ettei sitä suurin surminkaan uskalla jättää virkamiesvalmisteluun. Investoinnit ovat tärkeitä ja tukevat työllisyyttä, mutta sittenkin...
Toisaalta uutisessa ei kerrottu mitään siitä, kuinka paljon kaupungin verokertymän laskua aiotaan paikata lisävelalla. Tämä tieto olisi tärkeää, jotta voisi hahmottaa kokonaisuutta.
Susanna Lehti
Lähetä kommentti