Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, heinäkuuta 30, 2020

Goodbye 2019-20

 NIIN sitä on taas yksi lukuvuosi saatu pakettiin. Toinen peräkkäinen  määräaikaisena osa-aikaisena didaktiikan yliopistonlehtorina. 

Tein tänään viimeiset "virkatehtävät". Lähetin rekisteriin erään opiskelijan kurssisuorituksen hyväksymismerkinnän. Tyhjensin työhuoneen. Palautin vaksille avaimet. Huomenna sitten kilahtaa palkka kesälomalisineen tilille. Ja sitten katoavat helsinki.fi-sähköposti ja kaikki tunnukset.

HIENO lukuvuosi. Mieleenpalattamisen arvoinen. Kokosin sen vähän cd-rom-tyyppiseksi paketiksi tähän mm. veroilmoituksen täyttämistä varten.

LUKUVUOSI 2019-2020 jakaantui opetusalalla kahteen hyvin erilaiseen jaksoon. Elokuusta maaliskuun 17:een päivään elettiin vanhaa normaalia. Ja sen jälkeen uutta epänormaalia. Molemmissa ehti oppia  paljon.


Vanha normaali lukuvuosi


KUTSU töihin tuli elokuun jo alettua. Juuri kun olin palauttanut avaimet jne. 12. päivä sitten uusia hakemaan. 
Tästä päivästä kertoo tämä blogilastu:

SYYSLUKUKAUTEEN minulle osui taas tosi hienoja kursseja ja opiskelijoita: Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi eli OSTA I. Silla ajettiin uudet luokanopettajaopiskelijat sisään yliopistoon ja didaktiikkaan. Lukuvuoden alusta kertoo tämä blogilastu:

Ja sen seuraajaksi pedagoginen vuorovaikutus- kurssi.  Sain vetää myös yleisen ja aikuiskasvatuksen vähän varttuneemmille opiskelijoille luennot aikuiskasvatuksen ainedidaktiikasta -aikope. Olin valinnut työtavaksi akateemisen dialogisen otteen. Niinikään pidemmälle opinnoissaan olleille vedin kurssin opetussuunitelma ja oppilaitoksen kehittäminen. 

Hieno pikku tapahtuma oli myös  työrauhaseminaari.  Siitä on oma blogilastu:

ALKUSYKSYÄ vedin yhteen tässä blogilastussa:

Maisteriharjoittelujaksoja oli syksyllä  kaksi. Ensimmäisessä jaksossa sainvierailla Metsolassa ja Itä-Pakilan ala-asteella  ja toisessa jaksossa  kuuluisassa  Norssissa ja  Pihlajamäen koulussa.

LINKIT syksyn maisteriharjoittelublogilastuihin:

KEVÄTLUKUKAUDEN ensimmäinen maisteriharjoittelu vedettiin normaalisti Oulunkylässä ja Taivalahdessa. Toista kertaa sain vetää myös opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi-kurssin eli OSTA II:n.

Tosi huikea oli myös keikka kuvata  ja editoida videot Opettajan  didaktiikka- teoksen kirjoittajista: Riitta Jyrhämä, Pertti Kansanen ja Kari Uusikylä. 

Kevätlukukauden alkuun osui myös erään opiskelijan pro gradu-työn 2. arvioijan tehtävä.

Uusi epänormaali lukukausi

KORONAVIRUS keskeytti lähiopetuksen paitsi kouluissa myös yliopistossa.. Käynnissä oli juuri  kurssi Opettaja työnsä tutkijana. Ei auttanut. Oli opeteltava opettamaan etänä. Onneksi oli zoom. Sen avulla vedin myös esi- ja alkuopetuksen opiskelijoille kodin ja koulun yhteistyö session. 

Neljännen jakson maisteriharjoittelijoita oli minulla neljä ja etäopetuskouluna Kauniaisten Mäntymäki ja Helsingin Snellmanin ala-aste.  Meitä oli Helsingissä tasan kaksi didaktikkoa , joille osui tämä kokemus.  Katalle jäi loput; he harjoittelivat "paperilla". 

LINKKI juttuihin etämaisteriharjoittelusta:

Aina lukukauden loppuun osui vielä valmennus uusien opiskelijoitten valintaan.

VAIKKA  tämä toinen osa lukuvuotta oli monessa suhteessa kurja.... Lähityöyhteisö katosi. Työhuone meni käyttökieltoon. OpeUraTutkimusryhmämme työ keskeytyi. Pertti Kansasen 80-vuotisseminaari jouduttiin siirtämään  tulevaisuuteen... paljon myös oppi uutta lukuvuoden keikalla. Pääsin seuraamaan mm. didaktiikan lehtorin pestin täyttämiseen kuuluvia etäopetusnäytteitä. Tuli myös koottua itselle talteen paljon koronakevään pedagogisia kokemuksia.

Oikein listasin uusia, pikku  taitoja, joista voi olla vielä ison iloa: Kuinka keynote käännetään elokuvaksi? Kuinka sitä voi työstää iMoviessa?  Kuinka tehdään macilla kuunnelma? Kuinka ääniraitaa voi muokata? Ja itse aikuisten etäopetukseen:  lesson plans, flippedin pohjalta käsikirjoitus. Zoom ja breakoutroomsit. Roolitetut korvaavat tehtävät.   Session vaiheistaminen: Lämmittely> Kaljusen hämärävaihe - ennakkokäsityksen sanallistaminen ennen artikkelia -informaatio - märehtiminen- vertailu - tiivistys - soveltaminen..

AIKAA olikin yhtäkkiä runsaasti. Työmatkat jäivät pois - juuri kun olin oppinut käyttämään bussi-juna-ratikka-yhdistelmää. Myös siksi, että kaikki keikat loppuivat.  Moni kiinnostava projekti jäi myös kesken: Arto Tuomisen kanssa ideoimamme "Meidän koulu"- juttu... Taituriryhmän taidekasvatusmateriaali... Kansainvälinen rehtorikoulutusohjelma...

Seuraava lukukausi

YLIOPISTO väki palannee lomilta töihin elokuun aikana. Toistaiseksi on sovittu, että työt tehdään edelleen etänä, ja Siltavuorelle sisäänpääsyyn tarvitaan erityinen syy.  Jolleivat ohjeet muutu, lukuvuosi 2020-21 alkaa etäopetuksena ja etäopiskeluna.
 
Helsingin yliopiston on määritellyt  uudet tilamitoitukset opetustiloille ja niihin liittyvät turvavälit. Tiloihin mahtuu näillä mitoituksilla vain murto-osa normaaleista opiskelijamääristä. ”Pahimmillaan” tavallisesti 24 hengelle mitoitettuun opetustilaan voidaan turvavälit huomioiden ottaa vain neljä henkeä. 

On mahdollista, että laadittuja tilamitoituksia vielä höllennetään.  Opetushallituskin on luvannut tarkemia ohjeita ensi viikolla. Niinpä kasvatustieteellisen tiedekunnan korona-ajan tilannekeskus  päätyi kesäkuussa  ratkaisuun, joka mahdollistaa tarvittaessa myös nopean paluun normaaliin. Vielä on voimassa, että kaikki opetus ensimmäisessä periodissa toteutetaan seuraavasti:
  • Syksyn opetus suositellaan järjestettävän etäopetuksena ja yli 50 hengen tilaisuudet eivät ole sallittuja.
  • Luento-opetus järjestetään pääosin etänä.
  • Ryhmäopetusta ja välttämättömäksi koettua luento-opetusta voidaan toteuttaa lähiopetuksena lukujärjestykseen varattuna ajankohtana ja siihen varatussa tilassa turvavälit ja tilamitoitukset huomioiden. Tiloihin mahtuu hyvin pieni määrä opiskelijoita verrattuna 
  • Opettaja voi varattujen tilojen puitteissa yhdistellä etä- ja lähiopetusta pedagogisesti mielekkäällä tavalla oman harkintansa mukaan. Opiskelijoiden läsnäoloa (etäyhteyksin tai paikan päällä) voidaan vuorotella tai rytmittää ryhmäopetuskertojen sisällä ja välillä eri tavoin.
  • Opetus voidaan järjestää myös kokonaan etäopetuksena.
  • Erityisesti aloittavien opiskelijoiden ryhmäytymistä halutaan tukea. Siksi heille suositellaan järjestettäväksi ryhmäopetusta lähiopetuksena mahdollisuuksien mukaan tilamitoitukset huomioiden.
  • Tiedekuntatentit järjestetään etänä.

Ei kommentteja: