Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, huhtikuuta 17, 2020

Maisteriharjoittelu ala Korona. Osa 2.














TÄNÄÄN  jatkui konkreetisti dikaktikon osalta  lukuvuoden 2019-20 viimeinen maisteriharjoittelujakso.

OLIN kutsunut - ja saanut -koolle zoom-istuntoon kaikki neljä harjoittelijaani ja molemmat heidän ohjaajansa.

Palaveri oli tosi tarpeen, koska olemme kaikki ihan uuden edessä.  Kuinka pitää etäopetusta? Kuinka harjoitella etäopetusta? Kuinka ohjata sitä?

TUNNIN sessiossa syntyi monta hyvää ajatusta.

Kuinka pitää etäopetusta? Kuinka harjoitella etäopetusta?

Molemmissa kouluissa, joissa saan ohjata harjoittelua: Mäntymäellä ja Snellmannissa,  vekottimet on otettu käyttöön ja saatu ne toimimaan. Molemmat harjoitteluluokat ovat koulunkäyntiin sitoutuneita.

Opiskelijat olivat jo tämän orientaatioviikon aikana ottaneet haltuun luokkien työkaluja ja ideoineet etäopetuksen yhdessä ohjaajiensa kanssa tosi fiksuilta kuulostavia työtapoja:

  • 5-10 minuutin opetusvideoita
  • säännölliset miitit
  • livetilaisuudet
  •  blogiboxi, jossa oppilaat voivat esittää toiveita

Kuinka ohjata etäopetukseen perustuvaa  harjoittelua?

ETÄHARJOITTELUSSA ei voida ohjata harjoittelua perinteisellä oppitunnin kuuntelulla ja sen jälkeen pidetyllä reflektiokeskustelulla. Siksi kysyikin neuvoa opiskelijoilta ja heidän ohjaajiltaan. Mistä olisi eniten heille hyötyä?

Listasin ylös seuraavia asioita:
  • Tarpeet nousee juoksussa. Kun tilanne ei suju. Olen siis tavoitettavissa yhteiseen pohdintaan
  • Neuvoja siihen, miten  oppii tuntemaan oppilaat näissä reunaehdoissa.
  • Osallistun yhteisiin miitteihin - kunhan luvat jne. saadaan kuntoon
  • Dialogia oman opettajuuden kehittämissuunnitelmasta 
Didaktikon ohjaus voi liittyä  myös
  • oman opettajuuden kehittymissuunnitelmaan
  • vuorovaikutustilanteen analyysiin
  • opetustuokiota (video) voidaan reflektoida
  • tehdyistä suunnitelmista voi antaa palautetta,
Lopuksi pidin pikku alustuksen ideoista, joita olin koonnut netistä.  Jotenkin näin:
  • Vähemmän on enemmän. Mieti mikä on oikeasti tärkeää?
  • Myös kertaaminen on opetusta.
  • Tallenna suora opetustuokio
  • Selkeä tehtävänanti: Runko + lisä? mitä, missä, milloin ja miten tehdään –
  • Ennakkotehtävän valmistautua opetustuokioon
  • Muistetaan laaja-alainen osaaminen
  • Lukeaa OPH:n päivitetyt ohjeet arvioinnista.
  • Palautteen tavaton merkitys
Kaivoin esiin myös ns. 5 minuutin "lesson planin" ideat. Niistä enemmän tässä linkissä

http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/03/5-minuutin-tuntisuunnitelma.html

KUNHAN homma käynnistyy, tarjoan vielä idea koko porukan yhteisistä viikottaista Zoom-istoinnoita, jossa voidaan purkaa ja jakaa kokemuksia.

Edessä huikea kokemus 

Helsingin yliopistolla maisteriharjoittelun suorittaa etänä tänä keväänä kuusi pian valmistuvaa opiskelijaa. Kaksi opiskelijaa suorittaa lisäksi harjoittelun kolmannessa  koulussa. Heitä ohjaa dosentti Reijo Byman. Heidän ja heidän ohjaajiensa kokemukset ovat äärimmäisen tärkeitä jatkoa ajatellen.

HARJOITTELU päättyy lopetuspäivään 20.5.  Silloin nämä kuusi harjoittelijaa saavat varmaan salin täyteen kuulijoita.

Linkkejä
Opetushallituksen ohjeita "selkosuomella":

http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/04/oph-paivitti-ohjeitaan.html
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/04/oph-perusopetuksen-oppilaan-arvioinnin.html
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/04/vn-asetus-opetuksen-muutoksista.html
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/03/pedagogisesta-valmistautumisesta.html

Muita ajatuksia

http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/03/koronakoulun-kevat.html

Ei kommentteja: