Suurenna lomake klikkaamalla. Siinä on hienoja oivalluksia. Mutta... |
OK. Mutta opettajankoulutuksessa opetus-harjoitteluissa niitä käytetään yhä. Nykyään ne ovat paljon parempia kuin aikanaan. (Ks. viereinen kuva)
ASIAAN, Martti! Yhä useammin törmäsin nettiseikkailullani ideaan 5 minuutin tuntisuunnitelmasta. 5 minuutin? Juuri niin.
Oli pakko myöntää: maailmallahan osataan aikuisten oikeasti antaa ohjeita suunnitteluun siten, että vähemmän on enemmän. Tai vielä paremmin: Kuinka opetuksessa oleellisen oivaltaminen keventää sekä suunnittelua että itse tuokiota.
KÄVIN sivustoja läpi ja kokosin tähän ideoita, joista voisi olla apua sekä koronapedagogiikassa mutta ehkä myöhemminkin. Eikä vain opettajien jaksamisen vaan myös oppimisen syventämisen näkökulmasta.
NETISSÄ siis myydään opettajille tulostettavia suunnittelupohjia, joiden avulla suunnittelutyö kohdistuu oppimisen kannalta tärkeimpiin vaiheisiin. Tavoitteena on, ettei opetusta ymmärretä niin, että asiat informeerataan, sitten oppilas opettelee ne itsekseen ja näyttää osaamisensa sen tekemällä kotitehtävät.
Poimin netin rajattomasta annista 10 viisasta ohjetta, jotka kelpaavat ainakin minulle. Uskon, että niihin ylettyy pienen harjoittelu jälkeen luvatussa 5 minuutissa.
Yksi prosessimalli
Klikkaamalla saat kuvan isommaksi. |
1. Iso kuva
2. Tavoitteet
3. Sitouttaminen
4. Haltuunottaminen
5. Sanasto
7. Eriyttäminen
8. Episodit ja
9. Liikkennevalot (alf- olisiko after lesson feedback)
Kaikkein yksinkertasimmassa lomakkeessa oli neljä
kohtaa. Kaksi huikeaa oivallusta: 1) rinnakkain tavoitteet
ja onnistumisen kriteerit. 2 Keskeinen käsitteistö.
|
10 viisautta, kun haluaa suunnittella tehokkaasti fiksun opetustuokion
1. Kirkasta itsellesi tavoite: mitä oikeasti uutta oppilaiden on tarkoitus oppia.
2. Määrittele, kuinka syvään oppimiseen heidän on yllettävä.Vrt. Bloomin malli.
Määrittele minimitavoite (kaikille) ja bonustavoitteet (nopeasti oppiville)
3. Samalla, kun määrittelet tavoitteen - et siis vasta kun opetustuokio on ohi - päätät ja kirjoitat ylös, mistä sinä ja oppilas tietävät, että he oppineet tuon asian.
4. Piirrä mieleesi Iso Kuva. Mihin (ajankohtaiseen/isompaan asiaan) tämä asia liittyy?
5. Koukuta oppilaat. Miten tämän asian asian oppiminen liittyy heidän elämäänsä? Mitä hyötyä sen oppimisesya on heille? Netissä todella ymmärretään motivoinnin merkitys.
6. Kokoa keskeinen käsitteistö, joka asiaan liittyy. Pidä huoli että ne hallitaan. Meidän tehtävämme on puhua kunkin oppiaineen kieltä - ei arkisuomea.
7. Suunnittele tuokion ajallinen kulku. Jaa kokonaisuus osiin. Mieti jokaisen osan osalta: osatavoite, tapa, jolla se saavutetaan ja kuinka onnistuminen mitataan.
8. Keskity siihen, mitä oppilaat tekevät ,ä läsiihen, mitä itse teet.
9. Varaa aikaa arvioinnille. Opittteko? Kuka tarvitsee apua, tukea?
Opimmeko sillä tavalla (= mitä oppilaat tekivät), jota käytimme? Miten kannattaa toimia seuraavalla kerralla?
10. Lopetetaan tuokio. kunnolla. Kiteytetään oleellisin. Kytketäämn se tärkeään. (Ja opettaja miettii, kuinka asiaan palataan kertausmielessä jonkin ajan kuluttua).
2 kommenttia:
Tästä voisi olla apua, jos haluat toteuttaa yhteistoiminnallista oppimista noilla tunneillasi.
https://asko.leppilampi.com/yhteistoiminnallisen-oppisen-tunnin-suunnittelurunko/
Kiitos!
Lähetä kommentti