SUOMALAISEN peruskoulun menestystarina kiehtoo maailmalla. Niinpä kutsuja riittää myös suomalais- rehtoreille eri puolille maailmaa.
Erityisesti arabimaissa mallia jalkautetaan palkkaamaalla sikäläisiin suomen-nettuihin kouluihin aitosuomalaisia koulunjohtajia. Yleisempää on kuitenkin pyytää kokeneita rexejä joko luennoimaan tänne tulleille ryhmille tai lähtemään keikoille.
KUN on reissannut aikansa, sitä mielellään ideoi vaihtoehtoisia toimintamalleja, joissa hyödynnetään digitaalisuutta.
Niinpä minäkin ole tehnyt nyt muutaman viikon ajan kunnolla töitä maailmalla palkitun Kirkkojärven koulun alkuperäisen rehtorin Kari Louhivuoren kanssa. Tavoitteemme on ollut tuottaa sellaista materiaalia suomalaisesta rehtoriudesta, jota kiinnostuneet voivat käyttää ilman, että kenenkään tarvitsee matkustaa ja johon voi perehtyä kaikessa rauhassa.
EILEN saimme valmiiksi kahden videon ja yhden pdf-paketin kokonaisuuden, jonka avulla suomalaisen rehtorin työstä innostuva voi reflektoida omaa koulunjohtamisen käyttöteoriaansa kotonaan ja anytime.
Rakensimme puolilvakavamielisen testin, joka perustuu ajatukseen, että rehtorilla on monta eri roolia, kun rooli määritellään Kivistön ja Vahervan klassiseen tapaan odotuskimpuksi. Nämä odotukset ovat osittain kovin ristiriitaisia.
Meidän mallissamme rehtorilla on kuusi roolia. Kullakin roolilla on oma "hattunsa". Tehdessään päätöksiä rehtorin on pririsoitava, mikä hattu päässä hän lopulta asian ratkaisee. Kunkin roolin/hatun taustalla on oma johtava arvonsa ja sen taustalla klientti, jonka etua ratkaisu parhaiten palvelee.
Esittelemme ensimmäisessä videossa nämä kuusi hattua. Toisessa hatussa esittelemme kuinka testi toimii: Kurssilaiselle esitellään 16 tilannetta, joissa hänen on ratkaistava, minkä toimijatahon edun hän priorisoi. Hänellä on jaettavissa kahdelle "riitapukarille" yhteensä 4 pistettä. Kun nämä 16 "fightia" on käyty ja pisteet osapuolille jaettu, hatut saadaan tärkeysjärjestykseen, ja samalla kurssilainen tunnistaa omien arvojensa järjestyksen.
COUNCIL FOR CREATIVE EDUCATION, FINLAND koekäyttää seuraavaksi pakettia kansainvälisissä rehtorikoulutuksissa. Upeaa odotella, kuinka homma toimii.
Erityisesti arabimaissa mallia jalkautetaan palkkaamaalla sikäläisiin suomen-nettuihin kouluihin aitosuomalaisia koulunjohtajia. Yleisempää on kuitenkin pyytää kokeneita rexejä joko luennoimaan tänne tulleille ryhmille tai lähtemään keikoille.
KUN on reissannut aikansa, sitä mielellään ideoi vaihtoehtoisia toimintamalleja, joissa hyödynnetään digitaalisuutta.
Niinpä minäkin ole tehnyt nyt muutaman viikon ajan kunnolla töitä maailmalla palkitun Kirkkojärven koulun alkuperäisen rehtorin Kari Louhivuoren kanssa. Tavoitteemme on ollut tuottaa sellaista materiaalia suomalaisesta rehtoriudesta, jota kiinnostuneet voivat käyttää ilman, että kenenkään tarvitsee matkustaa ja johon voi perehtyä kaikessa rauhassa.
Rakensimme puolilvakavamielisen testin, joka perustuu ajatukseen, että rehtorilla on monta eri roolia, kun rooli määritellään Kivistön ja Vahervan klassiseen tapaan odotuskimpuksi. Nämä odotukset ovat osittain kovin ristiriitaisia.
Meidän mallissamme rehtorilla on kuusi roolia. Kullakin roolilla on oma "hattunsa". Tehdessään päätöksiä rehtorin on pririsoitava, mikä hattu päässä hän lopulta asian ratkaisee. Kunkin roolin/hatun taustalla on oma johtava arvonsa ja sen taustalla klientti, jonka etua ratkaisu parhaiten palvelee.
Esittelemme ensimmäisessä videossa nämä kuusi hattua. Toisessa hatussa esittelemme kuinka testi toimii: Kurssilaiselle esitellään 16 tilannetta, joissa hänen on ratkaistava, minkä toimijatahon edun hän priorisoi. Hänellä on jaettavissa kahdelle "riitapukarille" yhteensä 4 pistettä. Kun nämä 16 "fightia" on käyty ja pisteet osapuolille jaettu, hatut saadaan tärkeysjärjestykseen, ja samalla kurssilainen tunnistaa omien arvojensa järjestyksen.
COUNCIL FOR CREATIVE EDUCATION, FINLAND koekäyttää seuraavaksi pakettia kansainvälisissä rehtorikoulutuksissa. Upeaa odotella, kuinka homma toimii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti