Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

maanantaina, huhtikuuta 27, 2020

Koronakoulun pedagogiikkaa

Päivitetty 6.5..2020 klo 13.50
KORONAVIIRUS pakotti Suomen hallituksen siirtämään peruskoulut etäopetukseen keskiviikkona 18.3. Viidessa viikossa pitkälle koulutetut  opettajamme  ovat yhdessä esimiesstensä ja kollegoidensa kanssa kehittäneet kukin omaa etäpedagogiikkaansa ja ovat ansainneet hatun noston kyvystään kehittää ammattitaitoaan.

Suomalaisopettajien taitoa ihaillaan myös maailmalla. Niinpä minäkin olen saanut  useista maista pyyntöjä jakaa opettajiemme neuvoja heille. Niinpä olen laittanut facebookiin usesiin opettajien keskusteluryhmiin pyynnöön  antaa toisaalta neuvoja, kuinka kannattaa opetusta pitää  ja toisaalta varoituksia  ongelmista

PÄIVITÄN tätä blogilastua sitä mukaa kun ideoita tulee, ja käännän sen kun niitä ei enää tulemyös englanniksi.

Suomalaisopettajien neuvoja, kuinka opetusta kannattaa pitää

Suunnitelusta
  • Suunnittele opetus hyvin. Tavoite kirkkaaksi. Mitä uutta on tarkoitus oppia. Ja miksi? Sunnittele viikko samalla kerralla.
  • Mutta muista myös: Riittävä autonomia ja sopiva struktuuri ja jousto - jotta omistajuus jää lapselle.  Aika ajoin mielipiteiden kysy ja äänestykset mitä tehtäisiin. 
  • Varmista, että kaikilla oppilailla on tarvittavat laitteet. Selvitä heti aluksi, mistä he saavat apua, jos laiteet eivät toimi.
  • Suunnittele ohjelma monipuoliseksi. 
  • Ladi viikkolukkari, johon yhteiset opetukset on merkitty pinkillä ja josta vanhemmat ja oppilaat voivat seurata päivän ja viikon kulkua. Jaa  sen sekä vanhemmille wilmassa että oppilaille sähköpostiin.
  • Ota oppilaat mukaan etäopetuksen suunnitteluun. Arvosta oppilaita kysymällä heidän mielipiteitään. 
  • Alakouluissa voidaan aineenopettajien opetus sijoittaa tietyiksi viikonpäiviksi, ja luokanopetaja vapautuu muihin tehtäviin.
Päivän rakenteesta
  • Päivällä on oltava selkeä struktuuri. Oppilaat ovat koulussa, vaikka koulua käydäänkin kotona. Tämä aika ei ole oppilaille lomaa. Oppilaan päivään on hyvä kuulua koulutehtävien lisäksi leikkiä, lepoa ja ulkoilua
  • Kerro päivän tarkka ohjelma kelloaikoineen - vastuukysymysten vuoksi. Jätä väleihin taukoja, mm. jotta perhe voi syödä lounaan.
  • Erään opettajan käsityksen mukaan opettajilla on keskimäärin  1-2 etäopetuskohtaamista päivässä, jatkuva yhteysmahdollisuus ja palaute sekä henkilökohtaiset yhteydenotot.
  • Sovi aikataulut selkeästi ja valvo niiden noudattamista.
Esimerkkejä päivän rakenteesta:21 kolmasluokkalaista jaettu 3 ryhmään, jokaisella ryhmällä aamuisin ZOOM-tapaaminen, jossa opetetaan joka päivä  pari asiaa ja varmistetaan, että aamulla klo 7 wilmassa annetut rautalankaohjeet on ymmärretty.  Noin  kolmen tunnin päästä on ZOOM-kyselytunti, jolloin tarkastetaan tehtäviä. 
Etäkoulupäivän rakenne voi olla  luokanopetajilla esim. tällainen:   Päivän avaus.  Tuokioita. Taukoja. Tehtävien palautus. Palaute. Päivän päätös yhdessä.  Aineenopettajien kannattaa yhdessä pohtia riittävät tauot ja tehtävien määrä. 
Meillä toimitaan todella pitkälle lukkarin mukaan. Tunti aloitetaan yhteisesti meetissä. Katsotaan tunnin alkuun läksyt ja uusi asia. Mennään itsenäisesti harjoittelemaan siinä oppitunnin aikana. Ope on siinä tunnin aikana meetissä tavoitettavissa, jos oppilaalla tulee kysyttävää. Koko ajan jollakin tulee ja ope auttaa. Parhaimmillaan oppilas ottaa esityksen näkyviin ja yhdessä katsotaan. Vaikka Meet on päivän auki, se ei tarkoita pitkiä etäopetusluentoja, mutta ope on välittömästi auttamassa, jos jossakin kohdassa tehtäviä tulee tenkkapoo.
Aineopettajajärjestelmässä edetään usein oppituni - 45 min - 75 min- kerrallaan. Ei juuri juuri kantta  vetää  koko 75 minuutin oppituntia livenä. Aloitus, uusien asioiden opettaminen ja yhteinen lopetus siellä. Opettaja on koko tunnin tavattavissa Meetissä.  
Meet auki klo 9-14 (lounastauko 11.15-12.15), sinne saa tulla tekemään tehtäviä tai muuten vain höpöttelemään opettaja kanssa. Klo 10 oppitunti jolloin kaikki paikalla.    
Meillä on kutosilla (44 oppilasta) meetsissä yhteys joka päivä klo 8-> lounas, eli 3-4 h. Iltapäivällä itsenäistä.   
Hangouts 9-14 ja lisäksi whatsapp. Aloitamme ja lopetamme päivän aina yhdessä.   
Joka päivän ensimmäinen ja viimeinen oppitunti koko luokan yhteinen. Yleensä ekalla on aamuhöpinöiden ja päivän ohjelman läpikäynnin lisäksi matematiikkaa ja viimeisellä tunnilla tarkistetaan päivän tehtävät. Näiden väliin jäävät tunnit on ajastettu pienempien ryhmien neuvonta-ajoiksi 20min/ryhmä.    
Koulua klo 8:15-14 välillä. Tauot 9:45-10:15, 11:30-12:15 sekä 13:00-13:15.    
Pidän opetusta aikavälillä 9-14. Pakolliset meets-tuokiot kaikille kello 10 ja 12. Meets-yhteys on siis auki 9-14 ja oppilaat saavat tulla pitämiini opetustuokioihin/näyttämään tehtäviä/höpöttämään yms kanssani. On todella toimiva ratkaisu ollut .
  • Aloita etäopetuspäivä yhteisellä live- tuokiolla, jossa nähdään ja kuullaan kaikki oppilaat. On tärkeä välittää oppilaalle tunne siitä, että juuri hänen osallistumisensa on tärkeää. Esim. yhteisellä videoneuvottelutuokiossa  tärkeää on opettajan ”läsnäolo” (katse kamerassa, oppilaalle tunne, että puhut juuri hänelle). Kuullaan kuulumiset. 
  • Kukaan ei saa pudota tai kadota. Pidetään jokaisesta oppilaasta kiinni.  Kontakti lapseen ja jatkuva palaute on välttämätöntä - aivan yhtä oleellista kuin lähiopetuksessa. 
  • Varmista, että kaikki ovat paikalla. Nimenhuuto! Kirjaa ylös poissaolleet Jos joku puuttuu, niin ohjeiden jälkeen puhelu oppilaalle tai vanhemmalle ja näin jokainen  pääsee mukaan päivään.
  • Jos oppilasta ei saada aamupäivän aikana kiinni niin siitä tieto rehtorolle ja  hän laittaa  oman prosessinsa etenemään.
  • Päätä päivä  yhdessä esim. Teamsissa.

Yksittäisen opetustuokion rakenne
  • Esim. Meet voi olla  auki koko oppitunnin ajan, jotta oppilaat voivat tehtäviä tehdessään kysyä neuvoja.  Opettaja opettaa  aiheen ja sen jälkeen käydään muutama lasku esimerkkinä, siten oppilaat saavat tehdä ja tulla kysymään, lopuksi tarkastetaan laskut. 
  • Tunnin lopussa voi  salia oppilaille toistensa kanssa juttelun. Eli opettaja laittaa omat kuulokkeet pois, niin oppilaat  saavat vaihtaa kuulumisia ilman valvontaa. 

Tehtävänannosta
  • Etäopetus perustu paljolti itsenäiseen työhön ja se vaatii ohjausta. Oppilailla tulee olla selkeä tieto (etukäteen) siitä, a) paljonko etätyötä on, b) mihin sillä pyritään ja c) mitä voi itse tehdä sen eteen, että menestyy hyvänä etäopiskelijana. Eli selkeät ohjeet ja raamit myös oppijalle.  
  • Anna tehtävät selkeästi: Kerro konkreetisti mitä, missä, kenen ja milloin pitää tehdä. Kerro myös millaisesta tuotoksesta saa minkäkin arvosanan. Älä luota pelkkään suulliseen tehtävänantoon. 
  • " Meillä on googletilit kaupungilta. Olen tehnyt googlephotosiin kansion, johon lapset ja huoltajat pääsevät puhelimella tai tietokoneella. Meetti alkaa aina eilisen päivän videon katsomisella. Photos toimii älyttömän hyvin puhelimella ja synkronissa classroomin kanssa. Käytän quick-ohjelmaa joka satunnaisesti tekee videon luokan tuotoksista. Sitten ihan vähän säädän ja kirjoitan otsikon."
  • Anna oppilaille vaikeustasoltaan erilaisia  ja  vaihtelevia tehtäviä. Jos tehtävät ovat yksitoikkoisia ja tylsiä, motivaatio sammuu ja kiinnittyminen koulutyön rapautuu. 
  • Anna lyhyitä tehtäviä.  Anna tehtäviä, joissa oppilaat onnistuvat. Luo  ”räätälöityjä onnistumisia”: pieniä tehtäviä, jotta jokainen voi onnistua.
  • Muokkaa oppimistehtäviä niin, että niissä on vaihtoehtoisia osia.
  • Anna tehtäviä, jotka eivät vaadi erikoisvälineitä tai materiaaleja. 
  • Anna myös arkisia tehtäviä: petaa sänky, vie roskat...
  • Anna palautuksille selkeä dl. Jollei kuulu, soita perään.
Esimerkkejä  innostavista tehtävistä.
Innovatiivisia ideoita: mm.  Etäyökoulu. Virtuaalinen museokäynti.  Virtaalinen junamatka. Yhteinen aamukävely. 

Sisällöistä
  • Keskity tärkeimpiin asiohin. Opetelkaa ne kunnolla. Kerratkaa.
  • Tehkää yhdessä ja yhtaikaa.  Lähtekää ”yhdessä” aamukävelylle. Askarelkaa kaikki. On hyvin tärkeää viestiä lapsille tunnetta yhteen kuuluvuudesta.
  • Luokanopettajan  opettamista oppiaineista osa korostuvat, Liikuntamenee liikuntapäiväkirjalla, taukojumpilla ja annetuilla päivittäisillä liikuntatehtävillä. Musiikki  pitkälti ei-musisoiden.  

Etäopetusmenetelmistä ja materiaaleista
  • Opettajat kehuivat mm. seuraavia ohjelmia: Google Meet ja Classroom. Päivän ohjelma merkitään Wilman 'läksyosioon, Discord, Drive, Stude
  • Voit striimata opetustuokion tai opettaa näytön kaappauksella. Voit  kuvata puhelimella pieniä clipsejä ja jakaa niitä esim. Youtubessa.Voit osallistaa oppilaita keskusteluun monilla ryhmätyökaluilla. Voit käyttää hyväksesi hyviä televisio-ohjelma ja netin tarjontaa. Voit kutsua kaikki live-tapaamisiin. Anna nohevien oppilaiden opettaa toisia.
  • Jos opetustuokiossa asiat selviävät oppilaille, anna siirtyä tehtäviin ja jatka niiden kanssa, joilla on vielä vaikeaa.
  • Käytä myös pienryhmämahdollisuuksia esim .Classroomissa Meet-työtiloisaa:  kahden keskiset keskustelut oppilaan ja opettajan välillä sekä paritehtävät.   
  • Yhteisöllisiin elementteihin kannattaa panostaa - vaikka kisat, keskustelut, aamupiirit meetissä, töiden jakamiset jne. 
  • Oppikirjoista on etäopetuksessa hyötyä. Pohtikaa yhdessä. mistä muista lähteistä kuin oppikirjasta löytyy tietoa. Missä on luotettavaa faktaa, missä fiktiota? Keneltä asiasta voisi kysyä? Vaarilta?
  • Opetustuokio videona. Sen voi katsoa uudelleen.,
  • Kunnioita itse ja muistuta oppilaita tekijänoikeuksista. Ks. https://kopiraittila.fi 
  • Anna oppilaiden esitellä tuotoksiaan muille.
  • Avaa suljettu blogi, jonne oppilaat voiva kirjoitella ajatuksiaan ja kysymyksiään. Kuka kirjoittaa ensimmäisena etäpäivän opiskelusta?
  • Eriyttämistä kannattaa ottaa mukaan joka kerta esimerkiksi niin, että jakaa tehtävät kahteen osaan: perustehtäviin ja plussatehtäviin. Perustehtävät tulee kaikkien tehdä, ja plussatehtävät tekevät ne, jotka tavoittelevat kiitettävää arvosanaa tai pyrkivät nostamaan arvosanojaan.

Vuorovaikutuksesta ja yhteydenpidosta
  • Pieni huumori on paikallan ja oma persoonaa kannattaa laittaa likoon.
  • Seuraa  tehtävien etenemistä Classroomin kautta ja käy kuuntelemassa ryhmäkeskusteluja Meeteissä.
  • Pidä yhteyttä oppilaisiin kuhunkin vuorollaan. Keskity erityisesti oppilaisiin, joita et tavallisesti  huomaa. Mitä kuuluu- yhteudenpito sopii hyvin myös koulunkäyntiavustajille.
  • Luokalla whatsap-ryhmät joka ryhmällä sekä yhteinen luokalla.
  • Opettaja voi pitää päivystysluonteisia Meet-tuokiota, joissa käydään läpi oppilaiden itse toivomia asioita/tehtäviä.

Kontrolli ja kannustava palaute
  • Opettaja tarkistaa tehtävät tai seuraa, että oppilas on palauttanut ne. Mikäli joku oppilas ei ole ehtinyt tai osannut tehdä tehtäviään, niin iltapäivällä on vielä yhteinen mahdollisuus tehtävien tekoon.
  • Oppilaat lähettävät kuvat tehtävistä Whatsuppiin ja opettaja antaa  siellä palautteen. Jos tehtävät ovat menneet pieleen, opettaja soitta oppilaalle ja  tehdään / korjataan tehtävät yhdessä. Tarvittaessa videopuhelu, jos on paljon korjattavaa.
  • Formsiin voi tehdä automaattisesti tarkistuvia tehtäviä.
  • Osan tehtävistä voi ohjaja  koulunkäynnin ohjaajalle, joka tekee oppilaan kanssa yhdessä uudelleen.
  • Opettaja voi seurata tehtävien tekoa Qridin tehtävälistan avulla ja tarkistaa palautukset päiväkirjasta. Tarkistukset ja kommentointi yleensä iltapäivisin kun meet mennyt kiinni.
  • Qridin tehtävälistan  avulla oppilas arvioi omaa osaamistaan päivän tehtävissä. Jos merkinnät viipyy tai menee punaiselle, otan yhteyttä Whatsapissa. 
  • Kaikkia tehtäviä ei tarvite  pyytää nähtäväksi ja tarkistettavaksi. Normaalistikin tarkistavat itse tai kaverin kanssa paljon.
  • Kahoottia voi käyttää kertaamiseen joka päivä. Opettaja lisäsi projektin aikana Kahoottiin päivittäin uusia asioita koskevia kysymyksiä 2-3. Jakson lopussa kysymyksiä oli 35, eli kaikki keskeiset faktat. Viimeiseksi hän teki  jakson osaamisen näytöksi Kahoot-kysymyksistä vielä monivalintakokeen pedanettiin. "Kertaamista tuli paljon ja oppilaat oppivat. Oppillaat olivat innoissaan."
  • Tehtävät palautuvat Seesaw:n kautta, joten siellä myös palaute tulee samantien. 
  • Anna tehtävistä jokaiselle palautetta. Tvt-työkaluilla on mahdollisuus henkilökohtaisen palautteen antamiseen. Jos joku tarvitsee lisätukea niin ohr-ryhmä on apuna.
  • Kirjaa ylös myönteisiä havaintoja, joista kehut sopivan hetken tullen.
  • Kehu koko luokkaa.  Kerro, kuinka upea se on.

Tuen eri muotoja
  • Erityisoppilaille on omat henkilökohtaiset Meetit.
  • Kun huomaat, että oppilailla on vaikeuksia, kutsu heidät etämiittiin ja opeta.
  • Oppilaille tarjolla myös erityisopen ja koulunkäyntiohjaajien etätukea.

Etäopetuksen arviointi
  • Jos pidät kokeita, kerro tarkkaan, mitä pitää osata. Anna kysymyslista etukäteen?
  • Arvioikaa viikon päätteeksi, mikä toimi hienosti, mitä pitää kehittää.

Opettajien yhteistyö
  • Jaetaan ideoita.
  • Yhteinen päätös kokeilla uusia asioita meni syteen tai saveen.

Kodin ja koulun yhteistyö
  • Pidä yhteyttä myös oppilaiden vanhempiin. Selvitä heille, kuinka etäopetus toimii ja miten he saavat tarvitessaan yhteyden opettajaan. Korosta säännöllisen päivärytmin merkitystä. Muistuta, että mikäli oppilas on sairas, oppilaan poissaolot tulee ilmoittaa omalle opettajalle. Vanhempien kiittely ja mukanapitäminen.
  • Hyviä kokemuksia on vanhempien kanssa lounastapaaminen viikoittain.
  • Kannattaa sopia koulussa kiinteät kellonajat, jolloin eri luokan- ja aineenopettajat ovat tavoitettavissa puhelimitse tai eri etäyhteyksien avulla ja tiedottaa niistä koteihin

ALKUOPETUS

Alkuopetuksessa etäopetuksella on omat haasteena. Kaikki ovat ehkä vasta juuri ja juuri oppineet lukemaan-. Oppilaissa voi olla monta, jolla ei ole edes omaa puhelinta saatika konetta. Tällöin iso osa kommunikaatiosta menee heidän kohdallaan vanhemman kautta.  
  • Yksinkertainen on kaunista, kaikkea uutta ei tarvitse nyt kokeilla.  
  • Samat viestintäkanavat alusta loppuun eli aina selkokieliset ja tavutetut ohjeet Wilmaan edellisenä iltana (vain yksi viesti!) ja opetus, kommentointi ja tsemppaus wapissa.
  • Selkeä tehtäväjako päivittäisiin tehtäviin, projekteihin ja haasteisiin, jotta tekemiseen saa väljyyttä kotona. Kaikki eivät tee kaikkia.
  • Kehut, kannustus ja hymiöt käyttöön oppilaiden kanssa kommunikoinnissa. Ääniviestit ja videopuhelut toimivat myös. Kodinkin näkökulmasta on suuri merkitys, kun lapsi (2.lk) sai soittaa opettajalle videopuhelun kahdenkesken ja kertoa kuulumisia, esitellä tehtäviä ja saada opettajalta yksilöllistä palautetta ja kannustusta. 
  • Vastaa heti oppilaiden kysymyksiin, muuten lapsi ehtii ehkä karata leikkimään. Näin lapsi myös kokee, että ope on yhä olemassa ja juuri häntä varten, kun vastaus tulee heti.
  • Asynkroninen opetus on myös ok, eli uusista asioista videot ja äänitteet jakoon, joita voi kodeissa tehdä silloin kun ehtii.
  • Tarkka seuranta palautuksista, jotta näkee heti jos joku meinaa tipahtaa. Korjaustoiveita harkiten, välillä riittää, että on ylipäätään tehty.
  • Avoin yhteys huoltajien kanssa ja  palautteeseen reagointi. Kaikkia toiveita ei voi toteuttaa, ideoista voi kiittää ja perustella miksi niin ei kuitenkaan voida edetä. Huoltajat ymmärtävät kyllä.
  • Perjantai on kevennetty rästipäivä, jotta viikolle saadaan "closure".
  • Sydäntä mukaan kaikkeen tekemiseen! ❤ Ollaan kaikki samassa veneessä ja kaikkia pelottaa ja harmittaa, mutta yhdessä tästä selvitään!
  • Tuen oppilaille erityisopettajan kohdennettua apua.

ERITYISOPETTAJAN TUESTA
  • Erityisopettajalla olisi hyvä olla päivystysaika, jolloin oppilaat voivat soittaa hänelle.
  • Laaja-alainen  erityisopettaja voi olla samanaikaisopettajana Meetissä. 
  • Hän voi myös antaa tukea kahdenkesken Meetissä.
  • Yksilölliset soitot aamuisin päiväohjelmasta toiminnanohjauslapsille. 
  • Oppilaille  kannattaa tehdä soitto/viestikierros joka päivä. 
  • On tärkeää, että välineiden ja ohjelmien osalta mennään: oppilas edellä, mikä kanava toimii.
  • Erityisopettajien ja koulunkäynnin ohjaajien tuki kaikille tuen tarvitsijoille.
  • Erityisluokanopettaja kertoi tekevänsä edellisenä päivänä selkokieliset opetusvideot joka oppiaineesta. Sitten hän lähettään e henkilökohtaisesti oppilaille. Tehtävistön saavat  myös koottuna Wilma-viestinä vanhemmille. 
  • Riippuen oppilaasta ja taidosta  suositellaan myös erillistä videowhatsapp-opetustuokiota.
  • Viikoittain kannattaa tehdä myös soittokierros vanhemmille, jossa voi kysellä kuulumisia ja tuen tarvetta. 
  • Kirjatehtävien lisäksi sähköinen materiaali on hyvä
  • YLE.areenasta löytyy hyvin luetut sadut jatkokertomuksina. Näistä kuullun ymmärtämistehtäviä. 

YLÄKOULUT, LUKIOT

Teinien opetus perustuu aineenopettajajärjestelmään, jossa sekä opettajat että ryhmät vaihtuvat. Keskeinen rooli koordionnissa on luokanvalvojalla.

Suunnittelusta
  • Ehkä ”onnistumisen avaimia” ovat myös valinnaisuus opiskelutavoissa ja opiskelijoiden toiveiden ja palautteen säännöllinen kerääminen. Esim. välillä valmistan sekä itsenäiseen työskentelyyn ohjeet että opejohtoisen videokokouksen, ja opiskelijat saavat itse tunnin alussa valita, kumman vaihtoehdon mukaan opiskelevat. Tunneille, joissa on itsenäistä työskentelyä, olen myös usein laittanut vaihtoehtoja (voi esim. kuunnella podcastin ja katsoa ohjelman tai opiskella oppikirjaa ja tehdä omia muistiinpanoja...).
  • Etenkin yläkoulussa aineenopettajien kesken asioista sopiminen ja se, että oppilaille on tietyt yhteiset raamit tärkeää, joten myös opettajien kohtaamiselle oltava paikka: meillä ollut ys-aika joka viikko etänä, keskitytty siihen miten etäily sujuu (muut ys-"sälät" pääsääntöisesti peruttu) ja lisäksi vapaamuotoinen kahvihuoneMeet joka aamun ekalla välkällä.

Päivän rakenteesta 
  • Yläkoulussa on toiminut tapa työskennellä lukujärjestyksen mukaan. Nuorten omien sanojen mukaan lukujärjestys rytmittää päivää hyvin, ei ole tullut negatiivista palautetta rakenteesta. 
  • Meidän koulussa (yläkoulu) mennään myös lukkarin mukaisesti. Oppilaille ja vanhemmille on tehty myös "etälukkari" jossa joka tunnille pikaohje (esim. Aloitus Meetissä koodi:xxx). 
  • Yläluokilla on luokanvalvojan meet joka koulupäivä kaikilla klo 9.30. 
  • Luokanohjaajat pitävät luokkiensa lo-vartit edelleen etänäkin. 
  • Luokanvalvojan kannattaa  pitäää etäOHR:ää meetissä. Lisäksi hän voi pitää  apua tarvitseviin oppilaisiin kahden kesken iltapäivisin yhteyttä joka koulupäivä.
  • Sujuvuuden salaisuus on se,  että perusasioista sovitaan yhteisesti eikä kenekään tarvitse keksiä toimintatapoja omasta päästään. Vaikka päälinjat ja kommunikaatio on yhteisesti sovittu se ei poissulje yksittäisen opettajan kokeiluja ja omassa oppiaineessaan käytettäviä sovelluksia tai muuta teknologiaa. 

Oppitunnin/opetustuokion rakenteesta 
  • Ensin pitää antaa oppilaiden totutella uuteen tapaan. Sitten 10 minuutin opetustuokiot, josta hyvät videot ja tehtäviä. Palautukset opettajalle ja oppilailla koko ajan kaikki mahdolliset avut käytössä Siis netti, oppikirja, opettaja. 
  • Itse pidän useimmille ryhmille (matikassa) tunnin alussa opetusMeetin, jonka jälkeen saavat tehdä vapaasti tehtäviä (palautus Classroomiin ja kommentoin jokaista palautusta edes lyhyesti ennen seuraavaa tuntia).
  • Yseille, joilla on aiheena enää kertausta, on tukiMeet mutta ei opetustuokiota (koska asiat on jo aiemmin opittu ja kaikki tekee eri hommia).
  • Oppitunnit aloitetaan (ja usein myös päätetään) yhteisellä Meetillä, kysytään voinnit, mikä on mennyt hyvin esim. tänään/tänä aamuna, mitä hyvää löydät elämästäsi tällähetkellä tai mindfulness-harjoitus. On tärkeää jättää tarpeeksi aikaa tehtäville.
  • Eri aineiden opettajat pitävät meettejä aina, kun pitää opettaa uusi asia/kertoa kaikille yhteiset ohjeet. 
  • Muutoin oppilaat opiskelevat lukujärjestyksen mukaisesti ja aineenopettaja päivystää tunnin aikana oppilaiden kanssa sovitulla tavalla meetissä, whatsapp- viestein yms. Opiskeltavat asiat ja oppiaineet löytyvät classroomista. Koko koulun kattavasta (1-9- luokat) Drivesta pääsee kaikkien luokkien viikko-kohtaisiin ohjelmiin. Sinne opettajat laittavat perusohjeet ja mahdolliset linkit jokaiselle tunnille. 
  • Erässä kunnassa aineenopettajia on ohjeistettu toimimaan näin: "Käytännössä me opet pidämme jokaisen ryhmän oppitunnin alkuun Meetin (lukujärjestyksen mukaan edetään), jotta pystytään tsekkaamaan läsnäolo. Samalla ohjeistetaan tehtävät ja pidetään opetustuokio, jos tarpeen. Tämän jälkeen oppilaat alkavat töihin, ope pysyy linjoilla saatavilla avuntarvitsijoita varten. Oppilaat palauttavat tehtävät pääsääntöisesti oppitunnin loppuun mennessä - ope tsekkaa palautumisen wilmaan ja joitakin (ei kaikkia) tehtäviä arvioi tarkemmin sanallisella palautteella... Omaa valvontaluokkaani tapaan kolme kertaa viikossa. " 
  • Tunnin aikana tarkistetaan läksyt, keskustellaan, katsotaan oppilaiden esitelmiä/projektitöitä. Kertauksena pelillistäviä harjoituksia Kahoot, quizlet live etc. 
  • Jokainen oppituntini alkaa siis opetusryhmän omassa tiimissä Teamsissa. Laitan sinne jo hyvissä ajoin ennen tuntia tiedon siitä, mikä on tunnin aihe ja miten opiskellaan. Aluksi laitoin samat tiedot myös Wilmaan, mutta kognitiivista kuormitusta vähentääkseni siirryin parin ekan viikon jälkeen käyttämään vain yhtä alustaa.

Tehtävistä
  • Olenpa lähettänyt kävelyllekin kuuntelemaan podcastia, josta on pitänyt palauttaa vapaampi teksti/pohdinta. 

Opetusmenetelmistä ja materiaaleista 
  • Malta mielesi liiassa opettamisessa ja kontaktoinnissa, sillä etäopetuksessa saattaa luonnostaan sytyä mahdollisuus vertaisopetukseen. 
  • Kaikille ryhmille on myös kotisivut, joihin on koottu opetusvideoita, tehtävälistat (joissa eri tasoisia polkuja eriyttämiseen) ym. materiaalia. 
  • Oppilaat opetelleet Classroomin ja Meetin, toki ope saa muutakin käyttää mutta näitä suositaan (helpottaa, kun kaikilla pääasiassa samat alustat). Oppilaille lisäksi päivittäin tarjolla tekninen tuki (mun eli tt-vastuuopettajan työpuhelinro jaettu kaikille). 
  • Meillä käytössä Googlen Meet. Kiitos tvt-tuen, lukion sivuilla pysyvät linkit opettajan nimellä, samoin pysyvä privaattiMeet, jossa vain 1 kerrallaan ja jossa voi jututtaa yksitellen tai voivat kysyä, jos eivät halua kaikkien näkyville. Käytössä kaikilla tunneilla.  Rinnalla käytössä PedaNet ja Classroom oppimisalustoina ja näissä tunnin kulku ja tehtävät, joista osa palautetaan, osa ei. Tehtävät vaihtelevat laajuudeltaan, joskus monenkin tunnin projekteja, koko kurssin kestäviä prosessiesseitä jne.  Tehtävinä lisäksi esim. Jaettuja käsitekarttoja, koonti Padletille, Google Forms -lomakkeita, Quizzizzia, Quizletia... Quizlet ja Kahoot esimerkiksi toimivat koko ryhmän kanssa tunnin keventäjinä jne. 
  • Oppilaiden ja opiskelijoiden toiveesta olen pitänyt paljon videokokoustunteja (Teams ja Zoom). Niissä onnistuu kivasti pienryhmäkeskustelut, opejohtoinen opetuskeskustelu, pienten tehtävien tekeminen jne. Olen kokenut, että yhteisöllisyyden ylläpitäminen tässä tilanteessa on tosi tärkeää! 
  • Paljon apua on ollut vuosien ajan käytössä olleista sähköisista kirjoista  joita ope pystyy helposti muokkaamaan ja täydentämään.  
  • Yläkoulun fysiikassa perusteelliset materiaalit  voidaan laittaa Wilmaan,  ja  ohjeet: mitä pitää tehdä vihkoon ja mikä on selitystä. Oppilas näyttää vanhemmille, että on tehty. Huoltaja  saa myös  Wilma-viestin tehtävistä. 
  • Tunnin runko ja ohjeistus  voidaan laittaa clasroomin  sekä vinkkejä taukoliikuntaan/läsnäoloharjoitukseen.
  • Opettajien kannaatta myös jakaa omien kokeiluidentuloksia muiden kanssa esim. Discordin käyttö tai oppilaiden ryhmätyöt Meetsin välityksellä.
  • Etäopetus  on mahdollistanut myös pidemmät projektit, esim. etiikan esitelmien tekemisen. Oppilaat etenivät oppituntien aikana omassa tahdissaan ja minä päivystin Teamsissa. He saivat lähettää keskeneräisiä esitelmiä kommentoitavakseni ja ottivat tarvittaessa videopuheluyhteyden. 

Kontrolli ja palaute
  • Pidä huolta siitä, että oppilaat tosiaan käyvät tutustumasa esim. kaikkiin lähettämiisi opetusvideoihin. Mokasin tuon itse alussa fysiikassa.  
  • Käytämme wilmaa oppimisen seurantaan: Valkoinen merkintä=tehtävä tekemättä, vihreä hymy=tehtävä tehty, oranssi huomautus=tehtäviä on niin paljon rästissä, että aineenopettaja on huolissaan oppilaan edistymisestä. Näillä merkinnöillä koti, oppilas sekä luokanvalvoja pystyvät pikaisesti näkemään tilanteen.
  • Opettaja on tunnin aikana tavoitettavissa Meetissä. 
  • Lukion kurssien lopulla henkilökohtaista palautetta tehtäviin. Käytettiin Google-dokumenttia, johon opettaja kommentoi värein.
  • Palautetut tehtävät katson läpi. Joskus pelkkä palauttamknen riittää, osan katson tarkemmin ja kerryttävät pisteitä kokonaispottiin, jonka perusteella arvosana määräytyy.
  • Tehtävistä en välttämättä pyydä opiskelijoita lähettämään kaikkia vastauksia minulle tarkastettavaksi (toki käytän myös monivalintoja eli kone korjaa) vaan sen sijaan he palauttavat minulle oppimisen arvioinnin: - Miten opiskelit?  - Mitä uutta opit?  - Mitä kysyttävää tai epäselvää jäi? - Mitä mieltä olit tämän tunnin opiskelutavoista?
  • Korjaavaa palatetta voi lähetää myös ääniviesteillä.

Etäopiskelun arvioinnista
  • Oppilaille voi antaa tehtävän reflektoida omaa oppimistaan ja kommentoida  omassa sähköisessä oppimispäiväkirjassaan tunnin jälkeen ja opettaja kommentoi päivityksiä.

Suomalaisopettajien varoituksia ongelmista
  • Etäopetus ei sovi yhtä hyvin kaikkiin aineisiin. Esim. yläkoulun  fysiikkaan tämä etäily ei vaan sovi. kokeellinen luonnontiede tarvitsee ne laborointi ja demonstrointilaitteet. Matematiikka kyllä menee, mutta fyke on yhtä tuskaa.  
  • " Minä olin tähän kevääseen fysiikassa säästellyt vipuja yms. jota olin ajatellut käsiteltävä keväisellä metsätretkellä. Nyt voi fysiikasta kaivella osiot, joissa luonnonilmiöitä havaitaan elinympäristössä ja tutkitaan siinä niillä mittalaitteilla, jotka on käytettävissä."
  • Etäopetus ei saa pelkistyä itseopiskeluksi. Ei riitä, että opettaja lähettää oppilaille kerralla viikon tehtävät. Oppilaita on myös opetettava ja ohjata. .Koulun käyminen kotoa käsin vaatii oppilailta hyviä itseohjautuvuustaitoja. Kaikilla ei ole niitä.  Osa  menee siitä, mistä aita on matalin. Seuraa ja puutu.
  • Osa oppilaista vetäytyy tuokioista. He eivät käytä puheenvuoroja jne. Lääke: Viestiketjut = Kysy vuorotellen kaikilta. Nimilista vieressä ja kysymyksiä  jokaiselle. Jokainen vastaa  suoraan opettajalle. Ohje lähettää kuva oppikirjan sivusta, jolla mennään. Kamera oltava päällä.
  • " Kyselen tasatahtia ja pyydän pitämään kameraa päällä. Jos jonkun mikki ei toimi tai "toimi" niin vastaavat kirjoittamalla. Jos en saa yhteyttä kunnolla niin soitan perään tai pyydän yksityismiittiin jossa näyttää tehtäviä."  
  • Kaikkia oppilaita ei ole helppo tavoittaa. Kaikkia ei saada mukaan opetustuokioihin .Erityisesti teinit jäävät nukkumaan aamulla.  Tällöin yhteys koteihin.
  • Se, mitä tulee varoa ja tarkkailla on tehtävien kokonaisuuden kuormittavuus. Etäopetus vaatii myös opettajien etäyhteistyön, muuten kuormituksen seuraaminen ei onnistu.
  • Joillekin lapsille ja perheille eristäytyminen on rankkaa. Eristäytyminen saa aikaan huonoa vointia, masentuneisuutta ja ahdistusta. Ole päivittäin oppilaisiin yhteydessä. Seuraa oppimista ja kysy kuulumisia, Seuraa herääkö sinulla huoli jostain oppilaasta. Jos nousee, ota yhteys oppilashuoltoon.
  • Perheissä, joissa vanhemmat eivät ole voineet siirtyä etätöihin, lapset ovat koulupäivän ajan kotona yksin. Moni pelkää olla yksin. Pidä yhteyttä. Soittele
  • Kodeissa syntyy kaaos, jos joka opettaja käyttää eri vekottimia ja ohjelmia. Koulun tasolla olisi hyvä sopia yhteiset käytännöt.
  • Erityisen suuri tuen tarve on perheissä, joissa vanhempien suomen kielen taito on heikkoa. Lapset tarvitsisivat koulunkäyntiin paljon apua vanhemmilta, mutta  jo kielitaidon vuoksi he  eivät  kykene  sitä antamaan.
  • Erityisen vaikeaa voi olla erityislasten kotona. ”Erityislapsen kanssa on erityisiä haasteita, joihin vanhemmalla eivät riitä resurssit.”
  • Opettajien työmäärä on kasvanut huolestuttavasti etäopetuksessa. Vaarana on uupuminen -Riittävän hyvä riittää. Jakakaa tekemiänne videoita jne. muillekin. Omaa työaikaa voi rajata, kun pitää  rutiineista kiinni. Sopii, milloin on  tavoitettavissa  esim. . 8.30-15. Ja määrä itselleen rajan, jolloin lopettaa  t suunnittelun, kuvaamisen  ja  seuraaviem ohjeiden kirjoittamsen. Sunnuntaisin kanattaa tehdä vain muutama  tunti töitä, kun  lähettää  maanantain ohjeet.  
  • Opettajan omasta hyvinvoinnista kiinni pitäminen on  tärkeää.  On helpompaa hoitaa terveyttä kuin sairautta.  Työn jaksamisen kannalta miettiä mihin panostaa. Päivän pituus haltuun, mahdollisimman paljon valmista ja panostukset lapsiin. On mietittävä tarkastetaanko kaikki tehtävät.
  • Jatkossa ihan ykkösasia on selkeä työn määrittely työsopimuksessa  Eli selkeät ohjeet ja raamit  työntekijälle.
  •  Yhteinen mietintä ja yhteisopettajuus auttavat.  Mietitään koulun opetushenkilöstön ja rehtorikunnan tai aineryhmän kesken YHTEISET pelisäännöt myös etäopiskeluun. Näillä pääsee jo pitkälle.  
    Kiitoksia avusta tässä vaiheessa  mm. Susanna Ahvalolle, Anja Alasuvanolle, Hanna Asikaiselle, Lasse Candélle, Minna Grönblom, Sinikka Herraselle, Kristiina Holmille,   Katri Issakaiselle, Pia Maria Katariinalle, Maiju Knuttilalle, Mari Korvelle, Iina Koskiselle, Minna Koskiselle, Vesa-Pekka Leinolle, Sirkku Nikamaalle,  Ellen Nissiselle, Ilona Oraselle, Viivi Pentikäiselle, Tuulia Petäjäjärvelle,  Tiina Primietalle,  Johanna Saloselle, Suvi Saloselle, Jukka  Sarpilalle, Titi Tammiselle,  Jussi Tanhuanpäälle. Ville Teittiselle, Antti Tuomiselle, Anu Vainiolle, Heli Veijolalle , Jaakko Viitalalle, Tarja  Ångermanille,  Paula Äimälälle ja  Maria Öhmanille.

    Sekä alakoulun aarreaita - https://www.facebook.com/groups/507321622693497/
    Kauhajoki.fi, Kopiraittila.fi, https://www.lahti.fi/palvelut/perusopetus, matleenalaakso.fi,
    Peda.net/pori/perusopetus/ke/me, STTinfo.fi ,  Tutorhouse.fi ja https://fi.wikibooks.org/wiki/Etäopetuksen_näytön_paikka? 

    Ei kommentteja: