Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, syyskuuta 01, 2016

Viisaita ajatuksia. Osa 21. Markku Pelkosen pointit

SUOMALAINEN  koulu tarvitsee viisaita ajatuksia. Avasin elokuun puolivälissä  tässä blogissa sarjan blogilastuja, johon pyydän arvostamiltani koulumiehiltä ja naisilta heidän konkreetteja ehdotuksiaan siihen, miten kunnan tasolla voidaan vastata tämän ajan uusiin haasteisiin.

Numerolla 21 esittelen tänään lahtelaisen Markku Pelkosen. Hän on omien sanojensa mukaan opettaja, norssin paha poika ja digitekemisen lapiomies. Markun mukaan oppimisen digitalisaatio muovaa tapaamme hahmottaa ympäröivää maailmaa ja vaikuttaa tapaamme jäsentää opetusta, oppimista ja oppimistilanteita. Kaiken #digittämisen keskellä on kuitenkin hyvä ottaa hetki happea ja muistaa, ettei kaikkea tarvitse keksiä uudelleen.

Tässä Markun kuusi perusviisautta


1.    Kouluissa tapahtuva oppiminen on tehokkaimmillaan kun ymmärretään oppimisen tavoitteet (oppija, ope) ja osataan vaiheistaa ja sosiaalista oppimistilanteita. Kaikki mikä näyttää erilaiselta ja mielenkiintoiselta ei välttämättä ole tehokasta tai edes eettistä. Muista perusdidaktiikka, mutta älä ole sen orja. Älä rajaa oppimista kouluun. Hyödynnä teknologian tarjoamat mahdollisuudet ja laajenna oppilaiden oppimaisema koulun ulkopuolelle.
2. Haasta  asiantuntijoita ja kollegojasi ja huomaat, että yhä harvempi ymmärtää miten digitalisaatio muuttaa maailmaa. Muista toki, että suurin osa suomen digiguruista ja viisaista on puhunut ITK-päivillä eri termein ja eri asioista vain muutama vuosi sitten. Kysy heiltä mitä ovat oikeasti saaneet aikaan. Haasta osaajia ja vaadi selkokielisiä vastauksia!
3.  Walk-the-Talk & haasta itseäsi. Jos et itse suostu käyttämään digityövälineitä oman ammatillisen kehittymisen tukena, niin miten innostat omat lapsesi tai oppilaat samaan?
Näytä esimerkkiä, johda ja jaa tietoa onnistumisistasi.
4. Älä unohda sisältöjä. Laadukkaan ja merkityksellisen sisällön rooli kasvaa digitalisaation edetessä. Sisältö toki muuttaa muotoaan, mutta osaatko sanoa miten? Kirja ei katoa, mutta tapa jolla kirjaa käytetään muuttuu. Lyödäänkö vetoa? PS. Joko luit uuden opetussuunnitelman? Osaatko sanoa miksi se tulee nopeuttamaan muutosta?
5. Vältä tuuliviirin roolia. Kaikki missä lukee "pedagoginen" ei ole laadukasta, mielekästä tai edes toimivaa. Suomessa on eniten verkkopedagogeja maailmassa (epävirallinen tieto) mutta hiihdämme oppimisen digitalisaatiossa jälkijunassa.  Puheeksiottamisen paikka? Mikä on rehtoreiden rooli oppimisen muutoksessa? Missä on tämän hetken pedagoginen johtajuus?
6.  Muista: Jos oppiminen on sinulle intohimo ja jatkuva kiinnostuksen kohde, et voi epäonnistua. Muista myös, että jos uskot pelkästään opettamiseen, niin  digitalisaatio saaattaa järjestää tiellesi muutaman kepposen. Trick or treat. Voimaa digivääntöön kaikille!

Mitäs ajattelette?

MUUT sarjan viisaat ajatukset löydät blogin oikeasta palkista a) hae- gadgetista  hakusanalla viisaita ajatuksia  tai b) klikkaamalla tunnisteet -gadgetista sana viisaita ajatuksia.

Ei kommentteja: