Minä. KUVA: Hannu Kivistö. |
Hyvinvoivassa koulussa opitaan
Pedagoginen hyvinvointi on uusi käsite. Se tarkoittaa, että koulussa työ sujuu ja että oppilaat ja opettajat voivat hyvin. Oppimistulokset ja hyvinvointi eivät ole vastakohtia. Ne ovat professori Jarkko Hautamäen tutkimusryhmän tuoreitten tulosten mukaan vahvasti sidoksissa toisiinsa. Kouluissa, joissa voidaan hyvin, opitaan hyvin. Kouluissa, joissa oppimistulokset ovat heikkoja, oppilaat oirehtivat sekä fyysisesti että henkisesti.
2000-luvulle tarvitaan uusi, hyvinvointia edistävä pedagogiikka, jossa vähemmän on enemmän. Kiire on kesytetty. Aikaa käytetään sekä iloa tuottavien että kuormittavien tekijöiden tunnistamiseen ja ongelmien ratkaisemiseen yhdessä. Kaikilta ei vaadita samaa. Opetusta suunnitellaan yhdessä. Oppilaat saavat vaikuttaa siihen, miten uudet asiat otetaan haltuun. Tästä syntyy vastuullista osallisuutta ja positiivisia tunnekokemuksia, jotka tukevat oppimista ja edistävät kasvua.
Hyvinvoinnin pedagogiikka haastaa meidät opettajat kehittämään käytänteitämme. Meidän on opeteltava antamaan tukea paitsi oppimiseen, myös tunteisiin. Kaikki oppilaat eivät kykene nostamaan itse itseään takaisin ns. opiskelutilaan, kun he ovat siitä pudonneet. Moni asia on ajateltava uudestaan. Oppimisen esteiden purkaminen on tärkeä osa opettajan työtä. On luovuttava ajatuksesta, että opetus on vain opettamista. On myös luovuttava ajatuksesta, että koulussa ei saa olla kivaa. Päinvastoin. Meidän opettajien on nimenomaan rakennettava positiivisia koulukokemuksia. Joka päivä. Joka tunti. Jokaiselle oppilaalle.
1 kommentti:
Hei
Aiemmat blogistit ja jutut löytyvät sivulta
http://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Hoida_terveyttasi/Voi_hyvin__arjen_hyvinvointia/Hyvinvointiblogi
Olet komeassa seurassa!
Lähetä kommentti