Ensi maanantain YT-istunnossa käynnistetään oman koulumme oppilaanohjauksen kehittämishanke. |
ILTAPÄIVÄÄ. Palasin kauppareissun jälkeen hiomaan hahmotelmaani oppilaanohjauksen kehittämishankkeesta, jollainen jokaisen espoolaiskoulun oletetaan laativan.
Idea, jota myyn maanantain YT-istunnossa, on tarttua tärkeään kansalliseen haasteeseen syrjäytymisestä ja kouluviihtymättömyydestä. Yksi lääke voisi olla ns. pedagoginen ohjaus.
Pedagogisen ohjauksen idea pähkinänkuoressa
Jutun punainen lanka on seuraava:
- Ymmärretään oppimista osaamisen näkökulmasta.
- Nähdään koulun tehtäväksi edistää osaamista ja samalla pedagogista hyvinvointia.
- Kirkastetaan ja laajennetaan näkemystämme opetuksesta niin, että se kattaa opettajan opettamisen, oppilaan opiskelun ja osallistumisen sekä opettajan ohjaustoiminnan, jolla opettaja tukee oppilasta opiskelussa ja osallistumisessa.
- Pedagogoginen ohjaus ymmärretään oppilaan auttamiseksi suuntautumaan oppimistehtäviin (niiden välttämisen sijasta). Ohjaus on oppilaan saattamista rajatilasta opiskelu- tai osallistymistilaan.
- Keskeisin ohjauksen keino on onnistumisen kokemuksen organisoiminen niin, että oppilaan minäkuva ja tahto oppia vahvistuvat.
- Ohjaus on onnistumisen kokemukseen vaikuttamista ennakolta, tilanteessa ja tilanteen jälkeen.
- Ohjaus on hyvän perusopetuksen, yleisen tuen, tehostetun tuen ja erityisen tuen onnistumista varmistavien keinojen käyttöä opetustapahtumassa.
- Tämän lukuvuoden haasteemme olisi koota pedagogisen ohjauksen keinomme, ja jakaa kullekin tehtävä kokeilla haluamiensa keinojen vaikuttavuutta.
- Kirjaamme lukuvuosisuunnitelmaan tiimien/opettajien kehittämisideat, ja kokoamme keväällä kokemukset.
2 kommenttia:
Tämä on meille muille helppoa, kun jaksat tehdä näitä tiivistelmiä.
t. naapurikunnan reksi
You are welcome, Esa!
Lähetä kommentti