Isä ja poika? Ei vaan sama Martti lomalla ja töissä. Työ tekee ihmiselle hyvää :-) |
TAKANA viimeisestä koulutyön keskeytysviikosta maanantai ja tiistai. Töitä on riittänyt. Koulusihteeri on purkanut paketteja ja työstänyt laskuja. Minä olen niitä hyväksynyt. Opettajien kokouskansioihin on monistettu tärkeitä papereita.
Olin yhteydessä uuteen iltapäivätoiminnan järjestäjään T:mi Hilperoon. Sovimme perjantaiksi tapaamisen. TIP:in korvaavaan kerhoon on ilmoittautunut lähes 80 lasta. Omistaja tuo mukanaan vastaavan ohjaajan: Samin ja yhden ohjaajan. Meidän koulunkäyntiavustajistamme iltapäiväkerhossa jatkaa ymmärtääkseni seitsemän, joista kolme avustaa kehitysvammaisia lapsia.
SUURIMMAT väännöt olemme koulusihteerin kanssa käyneet budjetin kanssa. Kokonaisbudjetin juju on siinä, että jos lukuvuosien vaihtuessa - keväältä- on jäänyt mm. palkkarahoja, niiden avulla voisi rahoittaa syksylle lisää oppitunteja. Palkalaskussa on kuitenkin henkilöstövajetta, ja tiedot ennen muuta TIP-hankkeen osalta eivät ole Auroran osalta lainkaan ajan tasalla. Harmi. Harmi. Mutta eiköhän tuo selviä.
LUKKARIEN pohjatyöt olivat tänä vuonna haastavat. Mutta kun käytettävissä oleviin tuntimääriin tuli integroitujen oppilaitten määrän kasvun varmistumisen vuoksi lisää liikkumatilaa, olo keveni kummasti. Tänään pääsen sitten illansuussa pudottelemaan tunteja Kurre-lukkariohjelmaan.
LIIKUNNAN ystäville iloisia uutisia: koulun kentän pinta on uusittu ja lanattu. Hyvältä näyttää. Lisäksi: Luokanopettaja Raija Herralahan hankki koulullemme Sampo-pankin stipendin- ja sillä rahalla on ostettu tosi kivoja liikuntavälineitä mm. minunkin lapsuudestani tuttuja puujalkoja. Niistä tulee siestoille paljon iloa!
TÄNÄÄN JJ tulee koululle ja syöksymme tekemään salanäytelmää suunnittelupäiväksi.
KUTSUT suunnittelupäivään 16.8.2010 on lähetetty. Ohjelma on seuraava:
Que Vadis- Aurora 2010-11
- Isoja ajatuksia ja Aivan arkisia asioita
Auroran koulun 53. "tuotantokauden" suunnittelupäivä
OHJELMA
8.30 Kahvia tarjolla
9.00 Suunnittelupäivän avaus. Tervetuloa. Uuden henkilökunnan esittäytyminen. Päivän rakenne ja tavoitteet.
9.20 SESSIO 1: "Aivan arkisia asioita"
mm.
- Opettajien ja luokkien työjärjestykset ja niiden jatkotyöstäminen
- Avustajien sijoittuminen luokkiin; Ohjeet avustajasta vastaavalle opettajalle Seuren suhteen.
- Vastuualueet- yhteisten töiden jakaminen fiksusti
- Tiimit ja johtoryhmän koostumus
- Tietoiskut uusista ohjeita ja määräyksistä
- Auroran omat "aakkoset": muistettava asiat, rutiinit, kummallisuude
- Lukuvuoden 2010-11 "must"-asiat ja edessä olevat konkreetit haasteet: Mm. turvallisuustehtävät* Tehostetun tuen tehtävät * Oppimiskeskuksen tehtävät * opetussuunnitelmatyö * EFQM-raportti*
- Toiminnan resurssit (tuntikehys, kerhotunnit, määrärahat)
- Ensimmäinen koulupäivä (avaus, oppilasmäärän tsekkaus, todistukset...)
- Kaksi ensimmäistä kouluviikkoa (aikataulut, taksivalvonnat)
- Kestävä työote, vastuullinen opettajuus
- jne.
Clipsejä, keskustelua ja ryhmätöitä
12.00- 12.45 Lounastauko. Talo tarjoaa pizzaa /salaattia
12.45 "Suomalainen opettaja- elävä vahakabinetti 2010"
13.00 SESSIO II: "Isoja ajatuksia"
1. Perehdystystä ja yhteistä kertausta Auroran koulun taipalleelle Myllykylän kansakoulusta 1957 tähän päivään: Innovaatioita, rakennerakaisuja, vuosien kulutuksessa pysynyttä, kadonnutta ja uutta.
Clipsejä, keskustelua ryhmissä
2. Virittäytymistä uusiutuvan opetussuunnitelman vaatimaan pedagogiseen ajatteluun, jonka avainkäsitteitä ovat: pedagoginen hyvinvointi ja osaaminen, oppilaiden suuntautuminen tehtäviin tai niiden välttämiseen, opettajan vaikutus oppilaan suuntautumiseen tehtäviin ja siihen vaikuttavaan motivaation ja käsitykseen itsestään onnistujana. Opetuksen käsitteen laajentuminen ohjaukseen ja tuen organisointiin, oppilaan oppimistila ja opiskelutila ja tuen erivahvuiset muodot
Clipsejä, keskustelua ja ryhmätöitä
15.00 Suunnittelupäivän päätös. Vedetään yhteen sovitut asiat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti