Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, marraskuuta 20, 2008

Quest 2008: varsinainen konferenssi


KUVA: Luennoitsijoilla on vähän hieno huone hotellissa.
HUOMENTA Torontosta. Tänään torstaina alkaa Questin varsinainen kaksipäiväinen konferenssi. Luvassa oli heti alkuun itse Michael Fullanin kommentteja. Upeita miehiä. Ehkä tällä kerralla ei juuri uusia ajatuksia.



KUVA: Michael Fullan ja Tony Mac Kay kehystivät seminaarin pääteemoja.

Seminaarilla on korkea eetos. Mary Jean Gallagherin mukaan opettajien on rakastettava oppilaitaan, jotta jokainen heistä saa
parhaan mahdollisen tulevaisuuden. Jokaisen tulee sitoutua erinomaisuuteen. Johtamisen on keskityttävä oppimisen syventämiseen ja opetuksen arviointituloksiin.

Ensimmäinen pääluennoitsijana oli Douglas B. Reeves Johtamisen ja oppimisen keskuksesta, joka kertoo, kuinka johtajat joka tasolla voivat edistää oppilaitten menestymistä. T
MUISTIINPANOJA luennosta klo 16.00: Douglas B. Reeves.

Reevesin keskeinen kysymys oli, kuinka johtajat voivat parantaa oppilaitten tuloksia. Hänen johtamansa laitos on löytänyt yleisiä totuuksia, johtajuudesta, sellaisia, jotka eivät liity kontekstiin. Auroran kannalta tärkeä oli tulos, että : ”Jääkiekko tekee aivoille hyvää”. Tai mikä tahansa harrastus. Harrastusten (extracurricular activities) määrän ja mitatun menestymisen välillä oli vahva yhteys.

Reeves takoi uskoa siihen, että muutos on mahdollinen. Tupakointi on saatu kuriin. Lapsia ei enää hakata. On tärkeää, että opettaja uskoo jokaisen oppilaan mahdollisuuksiin oppia. Olosuhteet vaikuttavat, mutta niin myös opettaminen ja johtaminen. Ja mielenkiintoisesti: opettajat jotka uskovat että tulokset riippuvat opettajasta, voivat paremmin kuin opettajat, jotka ovat avuttomia.

Reevesin mukaan on tärkeää monitoroida opetusta. Ei niin, että jahdataan väärin tekijöitä vaan niin, että etsitään parhaita käytäntöjä. Dataa pitää tutkia huolellisesti: hän uskoi monimuuttuja-analyyseihin. Ehkä yksi asia ei vaikuta, mutta yhdessä
Niinikään tärkeää, on että tavoitteitam joita seurataan, on muutama esim. kuusi.

Reevesin mukaan muutoksessa ei kannata ottaa pikkuaskelia, vaan kunnon rysäys. Tämän tuloksen sain myös omassa väitöskirjassani.
Toinen aamun pääluennoitsija oli David Hopkins Lontoon yliopistosta. Hänen otsikkonaan on "Jokainen koulu on hieno koulu".
MUISTIINPANOJA Hopkinsin luennosta klo 16.
Hopkins on paitsi kasvatuksen asiantuntija, myös vuorikiipeilijä. Luennossaan hän halusi tarkastella johtamista seikkailuna. Metafora ei oikein saanut minua syttymään. Muistiin kirjoitin kuitenkin loistavan ajatuksenkulun: On pohdittava, mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. On mietittävä, millaisin opetusstrategioin nämä taidot hankitaan. On mietittävä millaisin sisällöin edetään (Suomalaisessa pedagogiikassa sisältöjen paikka on toisena). Näin oppiminen tulee opetussuunnitelmien ytimeksi.


LOUNAAN jälkeen olivat workshopit, ja Team-Espoo perehdytti 20-30 kuulijaa teemaan "No school left behind- Finnish Mathland Program". Ilpo toimi Teija Sopasena. Hän esitteli suomalaista koulutuspolitiikkaa ja sen juuria. Sitten Matikkamaan leidit perehdyttivät pajalaisia matematiikan pedagogiikkaan. Ihan oikeilla materiaaleilla.

Sitten Ilpo avasi kuulijoille oppimiskeskusten toiminnan logiikkaa, ja minä kuvailin suomalaista tapaa ajatella koulun johtamista.


KUVA: Vesa tallensi sessiota videolle.
Kaikki meni kuulema hyvin. Ja 1.5 tuntia suorastaan solahti.

Työpajojen jälkeen olisi vielä ollut luento. Richard Elmore Harvardin yliopistosta kertoi koulun menestymistä parantavista verkoista. Koulutuosuus päättyi klo 16.15. Team Espoo jätti kuitenkin luennon väliin Kovalevy oli jo ihan täynnä.

KUVA: Debriefing-hetki oman session jälkeen

ILLANSUUSSA klo 17.30- 20.00 oli vielä juhlaillallinen, jossa päivällispuheen piti Janice Gross Stein..

Stein piti kovan puheen siitä, kuinka jo pieniäkin lapsia olisi kasvatettava luopumaan turvallisuudesta ja ottamaan riskejä. Kaikki täytyy voida kyseenalaistaa. Muutoin informaatio ei muutu tiedoksi eikä innovaatioiksi. Hän esim. jakaa omilla luennoillaan monisteita, joista osa on puppua. Opiskelijoiden on opittava kriittiseksi, jotta he selviävät, kun opettaja ei ole heitä auttamassa.

KUVA: Lapsia ja nuoria on kasvatettava riskinottajiksi!

Steinin mukaan innovaatioita tekevät tyytymättömät eivät tyytyväiset ihmiset. Johtajien on uskallettava rohkaista ihmisiä epäonnistumaan. Kun hän vierailee koululla, hän kysyy, kuinka monta mielenkiintoista epäonnistumista teillä on ollut vuodessa.

Hän kertoi matkastaan Afganistanissa, jossa naiset saivat hankittua rahaa, jotta kylän ainoa lukeva nainen opettaisi heitä- ei lapsia. Miksi? Jos äidit osaavat lukea, he opettavat lapsensa lukemaan ja elämä muuttuu.

Erityisen huolissaan Stein oli pojista. Pojat, jotka eivät menesty koulussa ja jäävät työttömiksi ja jotka saavat aseet, muodostavat jengejä, jotka tuhoavat koko yhteisön.

VARSINAINEN juhlapäivällinen; alkusalaatti, lihaa ja kalaa, kakku ja leivos oli helpompi sulattaa kuin Steinin päivällispuhe.

Ei kommentteja: