ESPOOSSA johtokunnat arvioivat vuosittain opetussuunnitelmaa. Aurorassa on sovittu, että arviointi tapahtuu keskustellen henkilökunnan opetussuunnitelman arviointiseminaarissa esiinnostamien kehittämistarpeiden pohjalta.
TÄMÄNn tiistain iltapäivä klo 13.30-16.30 oli varattu opetussuunnitelmatyöhön. Pohdimme arvojulistustamme, tuntijakoamme ja etsimme uusia malleja tukea oppilaita, kun perusopetuslainsäädäntö muuttuu ja kun otamme aikuisten oikeasti vakavasti sen, että resurssejamme leikataan.
Katsoimme läppien levittämiseksi myös 14 minuutin clipsin Repokankaan koulun täystiimimallista, jossa on kokonaan luovuttu yksinopettamisesta. Käytimme katselussa ns. Bono hatut-menetelmää, joka toimi hyvin. Hatturyhminen palaute oli seuraava
- Valkoiset (faktat) : "Repokankaan koululla oli toimiva organisaatio, me-henkeä. Integrointi ja tasa-arvo oli pitkällä- ja siihen oli resursseja. Talossa uskottiin sisäisiin resursseihin."
- Keltaiset (myönteiset): "Rehtori oli innostunut ja positiivinen. Hyvät käytännöt oli koottu yhteen.Koulua johdettiin tiimeillä. Niihin oltiin tyytyväisiä."
- Mustat (kielteiset):"Muista, että jokainen työpäiväsi voi olla viimeinen. Johtajakeskeinen juttu. Mistä tuonne saadaan sijaisia. Sirpaleista. Miten muka toimii käytännössä? Liian imelä ollakseen totta."
- Punaiset (tunteet): "Kiinnostavaa. Innostavaa. Ylpeyttä (mehän olemme menossa samaan suuntaan). Nerokasta. Kauhua herätti: riittäkö aika."
- Vihreät (luovat): "Olikin Varkaudessa. Esakin kiinnostui. Olivat sitoutuneita."
- Siniset (äly, synteesi jne.): "Kuulostaa siltä, että olemme kiinnostuneita ideasta. On myös kysymyksiä. Ohjelmassa ei ollut kauheasti faktaa. Työpaikalla oli hyvä me-henki. Erityistä oli nimenomaan tiimirakenne."
Jakauduimme alkuepistolan jälkeen kuuteen ryhmään ns. Cafe-learning-metodin mukaisesti. Yllä olevasta videoclipsistä voi kurkata sekä seminaarin rakennetta että virikemateriaalia.
KUVA: Cafe-learning metodissa "kahvilassa" on joukko pöytiä. Kussakin pöydässä työstetään jotain asiaa. Jokainen ryhmä kiertää vuorollaan kaikissa pöydissä, ja lisää omat kommenttinsa.
Tunnelma oli kiva. Tekee hyvää puhua ammattiasioista vaihtuvissa ryhmissä. Rehtorina olin erityisen iloinen, että koko oppilashuollon väki pystyi osallistumaan seminaariin.
Päivä päättyi yhteiseen pizza- ja salaattihetkeen. Työkuntien tulosten käsittelyn siirsin huomiseen YT-istuntoon. Huomenna niistä lisää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti