TOINEN koulutuspäivä alkoi klo 9. Anneli veti päivänavauksen "Viikon Turhakkeesta". Opetushallituksen erityisasiantuntija Ritva Järvinen kävi moiccaamassa.
Hieman aikantaulusta tinkien aloitimme 9.30 osuuden "Miltä näyttää koulun tulevaisuus? Skenaariotyö." Esittelin Koulu ja tulevaisuus-diat hypervauhdilla. Sovellustehtävänä oli ideoita ryhmissä jonkin toimintakulttuurielementin muutos 10 vuoden päähän. Teemoiksi kolme ryhmää valitse opettajan toimenkuvan, yksi oppilaiden työajan, yksi kouluvuoden rytmin ja yksi opetuksen sisällöt.
Jos nämä opettajat saisivat päättää 10 vuoden kuluttua opettajat olisivat kokonaistyöajassa. Opetus olisi projekteja. Oppilaiden työaika muuttuisi: osa opinnoista voitaisiin tehdä kotona. Kouluvuosi rytmitettäisiin uudelleen niin, että lomat (joihin sijoittuisi opettajien täydennyskoulutus) jakautuisivat tasaisemmin. Oppiaineita integroitaisiin reippaasti (opettele siivoamaan ruotsiksi). Käden taitajat ja kirjanoppineet saisivat molemmat onnistumisen kokemuksia.
Learning cafe-metodin mukaisesti yksi jäi pöydän pitäjäksi, ja muut jakautuivat sparramaan toisia. Sparraajien erityistehtävä oli etsiä asioita, joiden tulisi muuttua, jotta ryhmän idea voisi toteutua. Lopuksi ryhmät vielä itse pohtivat tulevaisuusteon, joka veisi konreetisti asiaa eteenpäin.
Kello 10 joimme kahvit ja veimme oppimistehtävän loppuun. Anneli antoi ohjeet välitehtävään. Sitten pääsimme syömään. Klo 13.30-14.30 esittelin porukalla muutostietoa otsikolla "Diffuusiosuunnitelma. Muutoksen lokikirja". Päätöskahvi juotiin lähes ajallaan klo 15, mutta arvioinnin hoidamme emailina. Naputtelin illalla kyselykone.fi:n ohjelmalla napakan kyselyn. Ritva Järvinen lähettää osoitteen kurssilaisten postilaatikkoihin. Ohjelma tuottaa automaattisesti mainion raportin vastauksista.
ILLALLA päivitin lisäksi hankkeen pedanetissä olevat sivut, ja lisäsin sinne koulutusmateriaalit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti