KEVÄÄLLÄ 1939 turkulainen kansakoulunopettaja Ukko Kivistö pääsi elämänsä laivamatkalle Amerikkaan etsimään uutta pedagogiikkaa. Matkan jälkeen syksyllä Suomi ajautui sotiin, ja Kivistön perinpohjainen matkakertomus julkaistiin vasta vuonna kuuden vuoden kuluttua.
Kivistö, Ukko. (1945). Amerikassa uutta etsimässä. Koulumiehen matkahavaintoja. Turku: Kirjokansi oy.
LÖYSIN kirjan Helmetistä. Sen noin 250 sivua on niin täynnä yhä innostavia havaintoja, että julkaisen niistä usean blogilastun sarjan.
Tässä ensimmäisessä osassa esittelen kirjan teemaa yleisesti. Seuraavissa osissa tutustumme sitten kahteen unohdettuun pedagogiin: Frederick Burkiin ja Carleton Washburneen.
Sarjan viimeisessä osassa esittelen pienessä Winnetkan kaupungissä tehtyä pedagogista vallankumousta ja pohdin, miksi sen kansakoulussa onnistuttiin pitämään tuo nnovaatio hengissä yli 20 vuotta. Ja miksi se sitten sammui.
Yli kuohuvan meren
Ukko Kivistö sai tilaisuuden viettää alkuvuoden 1939 Yhdysvalloissa. Usean kuukauden aikana hän tutustui uudistuvan koulun työtapoihin Winnetkassa, Chicagossa, Dulthissa ja St.Louis Countyn koulupiirissä.
Miksi hän sinne meni? Itse uutta pedagogiikka kokeilleena hän oli kiinnostunut amerikalaisista kouluista, koska ne olivat - niin hänelle oli kerrottu- suomalaisiin verrattuna suorastaan vallankumouksellisia. Amerikka oli maa, jossa uskallettiin kokeilla. Siellä ymmärrettiin paremmin lasta kuin Euroopassa.
Uusi opetus oli Amerikassa monenlaista. Monessa kansakoulussa opettajia innostettiin etsimään uusia menetelmiä juuri yksilöllisen opetusmetodin alalta. Oppilaiden ja opettajien välit olivat avoimet, milteipä toverilliset, mutta kuri oli ensiluokkainen. Eräässä koulussa samalla luokalla oli normaalioppilaita, kuuromykkiä, heikkolahjaisia, sokeita, puolisokeita, raajarikkoja ja vaikeasti käsiteltäviä lapsia. Kaikki tulivat toimeen hyvin keskenään. Oppilaat olivat ritarillisia. He suojelivat sairaita tovereitaan ja auttoivat heitä. Kaikissa aineisa joissa se on mahdollista, opetus oli yhteistä. Koska vapaa-aika saattoi johtaa huonoille teille, monet isojen kaupunkien koulut olivat ottaneet käyttöön kerhotoiminnan. Osittain kerhot toimivat välittömästi kouluajan jälkeen. Kivistö oli selvästi vaikuttunut. Kokeilut siellä osoittivat, ettei uusi lopultakaan ole niin vaarallista kuin miksi se useasti täällä kuvitellaan.
Matkalla Kivistö tutustui moniin edistyneisiin opettajiin ja tarkastajiin, kärkijoukkoon, joka yritti parhaansa, jotta lapsi viihtyisi koulussa ja saisi siellä oikeutetun kohtelun ja lahjojensa mukaisen opetuksen. Siellä - ja aivan erityisesti Winnetkassa - koulunuudistajat työskentelivät määrätietoisesti. He tutkivat lapsen mahdollisuuksia ja muodostivat etenemistavan sitten sen mukaan.
Suomessa ei koulunuudistus ollut ei ollut yrityksistä huolimatta onnistunut yhtä hyvin. Oli vastakkain vanha ja uusi opetus.
Vanha ja uusi opetus
Vanhassa opetuksessa - Suomessakin- opettaja luki edestä tekstikirjaa ja oppilaat tekivät muistiinpanoja. Tarkkaavaisuutta ja muistia koeteltiin aika ajoin kysymyksillä. Oli pystyttävä toistamaan, mitä opettaja oli opettanut. Jollei niin tehny, häpäistiin ja rangaistiin. Oppilaat jauhettiin tietyn oppikurssin läpi katsomatta heidän valmiuttaan ja luontaista kehitysvaihettaan.
Uusi opetus syntyi 1910-luvulla: Keksittiin älykkyysikä. Luotiin testit mittaamaan sitä. Huomattiin, että niiden avulla voidaan mitata lasten oppimiskyky ja ryhmittää heidät kykyjen mukaan.
Suomessa oli yritetty erityisesti myydä ideaa työkirjoista. Oli tehty ohjekirjoja, mallinäytteitä ja ehdotelmia. Kaikki ei mennyt kuitenkaan kuin Strömsössä. Kivistön mukaan vikaa oli uudistajissa ja vastustajissa. Uudistusintoilijat - Ukko mukaan lukien - toivat liian vähän kokeiltuja asioita totuuksina esille. Hätäilyllä he pilasivat monesti asian. " Meiltä puuttui rohkeita miehiä ja naisia. Olimme pohjimmiltamme vanhoillisia. Pelkäsimme esitaistelijan yksinäistä asemaa. Epäilimme uutta, emme rohjenneet luopua vanhasta... Ulkoluku, läksynkuulustelu ja uuden valmistus entisen tapaan säilytettiin.
Amerikkalaiset koulunuudistajat
Amerikkalaiset kokeilijat toimivat toisin. Siellä koulunuudistus johdettiin kriittisen kokeilun tietä, ei hätiköiden. He toivat vanhemmat mukaan uudistustyöhön. Vanhemmat kasvatettiin työtovereiksi.
Amerikassa uudistuskouluissa oli tullut iskulauseeksi: ”Demokraattisessa maassa on koulut demokratisoitava.” Uudistuvan koulun opettajat olivat USA:ssa oppilaittena työtovereita, ystäviä ja neuvonantajia, jotka yhdessä lasten vanhempien kanssa johdattavat oppilaansa tiedon mutkaisille poluille.
Kivistö siteeraan maailmankuulua koulunuudistajaa, professori Kilpatrickiä:
Toinen ryhmittymä pohti, kuinka kehitys ja onni saavuttavat täyden mittansa. He nousivat kapinaan liikasuunnittelua vastaan. He väheksyivät yleistä oppirunkoa. Luokan sai päättää, mitä opetellaan. Aikuiset eivät saaneet määritellä.
Nämä kaksi ryhmittymää eivät olleet yhteisrintamassa, vaan hyökkäsivät toistensa kimppuun.
Jokaisella oli omat sokeat pisteensä.
Muutama sana kirjan kirjoittajasta
Ukko Kivistö (1891- 1962) oli vastaanottokodin apulaisjohtaja, NMKY:n nuorisotyön sihteeri ja kansakoulunopettaja. Turussa hänet tunnettiin puuhamiehenä. Hän oli mukana nuoriso-, urheilu- ja partiotoiminnassa. Hän oli myös ahkera nuorten- ja tietokirjailija.
Ukko oli tunnettu omaa työtään kehittävänä opettajana. Hän kuului uuden koulun miehiin heti 1930-luvulta lähtien. Hän myös jakoi auliisti kokemuksiaan toisille opettajille. Sotavuosina Kivistö toimi Turun ja Porin läänin henkisen huollon johtajana. Ikäännyttyään aikanaan niin radikaali Ukko Kivistö oli "vanhanaikainen". Hän mm. vastusti 1950-luvulla rock´n rollia.
Ukko Kivistö kuoli 8.4.1962 71 vuoden ikäisenä kotikaupungissaan.
Ks. lisää http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/02/unohdettuja-pedagogeja-ukko-kivisto.html
Kivistö, Ukko. (1945). Amerikassa uutta etsimässä. Koulumiehen matkahavaintoja. Turku: Kirjokansi oy.
LÖYSIN kirjan Helmetistä. Sen noin 250 sivua on niin täynnä yhä innostavia havaintoja, että julkaisen niistä usean blogilastun sarjan.
Tässä ensimmäisessä osassa esittelen kirjan teemaa yleisesti. Seuraavissa osissa tutustumme sitten kahteen unohdettuun pedagogiin: Frederick Burkiin ja Carleton Washburneen.
Sarjan viimeisessä osassa esittelen pienessä Winnetkan kaupungissä tehtyä pedagogista vallankumousta ja pohdin, miksi sen kansakoulussa onnistuttiin pitämään tuo nnovaatio hengissä yli 20 vuotta. Ja miksi se sitten sammui.
Yli kuohuvan meren
Ukko Kivistö sai tilaisuuden viettää alkuvuoden 1939 Yhdysvalloissa. Usean kuukauden aikana hän tutustui uudistuvan koulun työtapoihin Winnetkassa, Chicagossa, Dulthissa ja St.Louis Countyn koulupiirissä.
Miksi hän sinne meni? Itse uutta pedagogiikka kokeilleena hän oli kiinnostunut amerikalaisista kouluista, koska ne olivat - niin hänelle oli kerrottu- suomalaisiin verrattuna suorastaan vallankumouksellisia. Amerikka oli maa, jossa uskallettiin kokeilla. Siellä ymmärrettiin paremmin lasta kuin Euroopassa.
Uusi opetus oli Amerikassa monenlaista. Monessa kansakoulussa opettajia innostettiin etsimään uusia menetelmiä juuri yksilöllisen opetusmetodin alalta. Oppilaiden ja opettajien välit olivat avoimet, milteipä toverilliset, mutta kuri oli ensiluokkainen. Eräässä koulussa samalla luokalla oli normaalioppilaita, kuuromykkiä, heikkolahjaisia, sokeita, puolisokeita, raajarikkoja ja vaikeasti käsiteltäviä lapsia. Kaikki tulivat toimeen hyvin keskenään. Oppilaat olivat ritarillisia. He suojelivat sairaita tovereitaan ja auttoivat heitä. Kaikissa aineisa joissa se on mahdollista, opetus oli yhteistä. Koska vapaa-aika saattoi johtaa huonoille teille, monet isojen kaupunkien koulut olivat ottaneet käyttöön kerhotoiminnan. Osittain kerhot toimivat välittömästi kouluajan jälkeen. Kivistö oli selvästi vaikuttunut. Kokeilut siellä osoittivat, ettei uusi lopultakaan ole niin vaarallista kuin miksi se useasti täällä kuvitellaan.
Suomessa ei koulunuudistus ollut ei ollut yrityksistä huolimatta onnistunut yhtä hyvin. Oli vastakkain vanha ja uusi opetus.
Vanha ja uusi opetus
Vanhassa opetuksessa - Suomessakin- opettaja luki edestä tekstikirjaa ja oppilaat tekivät muistiinpanoja. Tarkkaavaisuutta ja muistia koeteltiin aika ajoin kysymyksillä. Oli pystyttävä toistamaan, mitä opettaja oli opettanut. Jollei niin tehny, häpäistiin ja rangaistiin. Oppilaat jauhettiin tietyn oppikurssin läpi katsomatta heidän valmiuttaan ja luontaista kehitysvaihettaan.
Uusi opetus syntyi 1910-luvulla: Keksittiin älykkyysikä. Luotiin testit mittaamaan sitä. Huomattiin, että niiden avulla voidaan mitata lasten oppimiskyky ja ryhmittää heidät kykyjen mukaan.
Suomessa oli yritetty erityisesti myydä ideaa työkirjoista. Oli tehty ohjekirjoja, mallinäytteitä ja ehdotelmia. Kaikki ei mennyt kuitenkaan kuin Strömsössä. Kivistön mukaan vikaa oli uudistajissa ja vastustajissa. Uudistusintoilijat - Ukko mukaan lukien - toivat liian vähän kokeiltuja asioita totuuksina esille. Hätäilyllä he pilasivat monesti asian. " Meiltä puuttui rohkeita miehiä ja naisia. Olimme pohjimmiltamme vanhoillisia. Pelkäsimme esitaistelijan yksinäistä asemaa. Epäilimme uutta, emme rohjenneet luopua vanhasta... Ulkoluku, läksynkuulustelu ja uuden valmistus entisen tapaan säilytettiin.
Amerikkalaiset koulunuudistajat
Amerikkalaiset kokeilijat toimivat toisin. Siellä koulunuudistus johdettiin kriittisen kokeilun tietä, ei hätiköiden. He toivat vanhemmat mukaan uudistustyöhön. Vanhemmat kasvatettiin työtovereiksi.
Amerikassa uudistuskouluissa oli tullut iskulauseeksi: ”Demokraattisessa maassa on koulut demokratisoitava.” Uudistuvan koulun opettajat olivat USA:ssa oppilaittena työtovereita, ystäviä ja neuvonantajia, jotka yhdessä lasten vanhempien kanssa johdattavat oppilaansa tiedon mutkaisille poluille.
Kivistö siteeraan maailmankuulua koulunuudistajaa, professori Kilpatrickiä:
” Jokaisen lapsen oikeus on kasvaa ja kehittää taipumuksiaan, ja koulun velvollisuus on auttaa lasta kaikin mahdollisin keinoin. Lapsen kehitys riippuu suurelta osin ympäristön kehityksestä. Yksilöllisiä psykologisia eroavaisuuksia tulee aina olemaan. Kun ne käytetään oikealla tavalla, ne ovat yksinomaan arvokkaita ja tekevät yhteiskunnan rikkaammaksi. Niin pitkälle kuin mahdollisuutemme ulottuvat, meidän on huolehdittava siitä, ettei lastemme tulevaisuus saa riippua siitä, mitä hänen vanhempansa omistavat tai eivät omista .”Mutta ei täälläkään kaikki mennyt putkeen. Uudessa koulussa Kivistö näki kaksi ryhmittymää. Toinen keskittyi pohtimaan, mitä lapsen täytyy oppia. He olettivat, että on olemassa opinrunko, joka kaikkien lasten tulisi oppia hyvin. Kiinteä oppimäärä. Täyteen sullottu oppimäärä. Tämä ryhmittymä keskittyi oppikurssien systemaattiseen suunnitteluun mm. älykkyystutkimusten pohjalta. Oli valikoitava tarkasti, mitkä ovat ne pääasiat, jota tukee oppia. Valinnalle oli kolme kriteeriä:
- Hyöty
- Muussa opittavan hylkääminen
- Toisarvoisen eliminoinen
Toinen ryhmittymä pohti, kuinka kehitys ja onni saavuttavat täyden mittansa. He nousivat kapinaan liikasuunnittelua vastaan. He väheksyivät yleistä oppirunkoa. Luokan sai päättää, mitä opetellaan. Aikuiset eivät saaneet määritellä.
Nämä kaksi ryhmittymää eivät olleet yhteisrintamassa, vaan hyökkäsivät toistensa kimppuun.
Jokaisella oli omat sokeat pisteensä.
Muutama sana kirjan kirjoittajasta
Ukko Kivistö (1891- 1962) oli vastaanottokodin apulaisjohtaja, NMKY:n nuorisotyön sihteeri ja kansakoulunopettaja. Turussa hänet tunnettiin puuhamiehenä. Hän oli mukana nuoriso-, urheilu- ja partiotoiminnassa. Hän oli myös ahkera nuorten- ja tietokirjailija.
Ukko oli tunnettu omaa työtään kehittävänä opettajana. Hän kuului uuden koulun miehiin heti 1930-luvulta lähtien. Hän myös jakoi auliisti kokemuksiaan toisille opettajille. Sotavuosina Kivistö toimi Turun ja Porin läänin henkisen huollon johtajana. Ikäännyttyään aikanaan niin radikaali Ukko Kivistö oli "vanhanaikainen". Hän mm. vastusti 1950-luvulla rock´n rollia.
Ukko Kivistö kuoli 8.4.1962 71 vuoden ikäisenä kotikaupungissaan.
Ks. lisää http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2020/02/unohdettuja-pedagogeja-ukko-kivisto.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti