TÄSSÄ blogissa Ukko Kivistö saa täyttää listan täydeksi tusinaksi.
UKKO Kivistö - alunperin Uuno Erland (Ukko) Åker (vuoteen 1908 saakka) syntyi 30. 3. 1891 Helsingissä. Perhe muutti pian Viipuriin. Siellä Kivistön isä - työnjohtaja Johan Manasse Åker hukkui pitkäsiimakalastusretkellä , kun Ukko oli 14- vuotias.
Ukko kävi Viipurissa keskikoulun, ja teki sitten töitä viisi vuottta rautateillä, kunnes siirtyi nuorisotyöhön, ensin Helsinkiin vastaanottokodin apulaisjohtajaksi ja sitten vuonna 1918 Turkuun NMKY:n nuorisotyön sihteeriksi.
Kansakoulunopettajaksi hän valmistui joko vuonna 1922 tai 1924. En ole löytänyt tietoa, missä seminaarissa hän opiskeli.
Vuosina 1922-28 Kivisto toimi tuntiopettajana Turun kansakouluissa. Vakinaisen kansakoulun-opettajan viran hän sai vuonna 1928, ja pysyi Snellmanin kansakoulussa aina vuoteen 1956 saakka.
Puuhamies
TURUSSA Ukko tunnettiin puuhamiehenä. Hän oli kristitty ja isänmaallinen raittiusmies. Hän oli mukana NMKY:n nuoriso- ja urheilutoiminnassa sekä partioliikkeessä Auran Tähti Pojat-lippukunnassa ja Sinisten Partiopoikien liitonjohtajana.
Hän oli myös ahkera nuorten- ja tietokirjailija. Toiset ihailivat syvästi hänen terve- ja reipashenkisiä nuorisoromaanejaan. Toiset syyttivät näitä poikakirjoja äitelästä kiltteydestä.
Opettajana Ukko Kivistö kuului uuden koulun miehiin heti 1930-luvulta lähtien. Virolaisen koulunkehittäjän Johannes Käisin levittämä oppilaiden omatoimisuus-periaate oli tuolloin lukuisen opettajien käytössä. Opetettava aihe "ohjelmoitiin"; Aihe annetiin yhdelle oppilaalle ns. erikoistyönä. Jos aihe oli laaja, se jaettiin osiin, jotka annettiin eri ryhmille. Kummassakin tapauksessa työ koottiin työkirjaan. Työkirjaan merkittiin työn tulokset erilaisin piirroksin, lehtileikkein ja valokuvin. Työ voitiin esitettää myös muulla havainnollisella tavalla. Sen jälkeen asiaan syvennyttiin perusteellisemmin opetuskeskustelussa, jolloin muutkin osatehtävien suorittajat saivat tutustua niihin osiin aihetta, joiden erikoistutkiminen oli ollut toisten ryhmien tehtävänä. Pulpetit oli asetettu pöydiksi. Erittäin merkitsevän roolin tässä opiskelutavassa saivat luokan käsikirjastot. Metodista puhuttiin mielellään työkouluna.
Tiedonjakaja
Kivistö julkaisi useita tällaiseen pedagogiikkaan kuuluneita tehtäväkirjoja. Yksi niistä on "Miten työkirja tehdään: ohjeita opettajille. (1934)" Esittelen sen lähiaikoina.
Hänen muita tietokirjojaan ovat mm. "Uutta etsimässä: koulutyössä saatuja kokemuksia" (1938) sekä "Uudistuva koulu - uudistunut opettaja" (1941).
Uuden koulun työtavoista Kivistöä innostivat myös opintoretket. Hän vei oman luokkansa luokkaretkelle sekä Tallinnaan että Tukholmaan - mikä oli Suomessa ihan tavatonta ja ylitti mm. Helsingin Sanomien uutiskynnyksen.
KIVISTÖ jakoi kokemuksiaan toisille opettajille. Löysin lähteitä. joiden mukaan hän esitelmöi kesällä 1934 Sortavalassa yleisessä kansakoulukokouksessa oppilaan työkirjoista eri oppiaineissa. Hän kirjoitti opettajille tarkoitetussa ohjekirjasessa: ” Onnellisia me, jotka saamme elää tässä ajassa. Kunpa emme käyttäisi asemaamme väärin… Päivän poltavien kysymysten joukossa on ollut etualalla oppilaiden omatoimisuus."
Vuoden 1936 kansakoulunopettajain kesäkurseilla hän esitteli kieliopin opetuksen ohella käytettäväksi suunnittelemaansa työkirjajärjestelmää kehottaen opettajia kokeilemaan sitä.
Vuoden 1937 kansakoulunpäivillä hän esitelmöi HS:n mukaan "uudistuvan koulun päämääristä kuvaten sekä entistä ankaraa koulumuotoa että uudempaa, joka ottaa yksilöllisen kehityksen huomioon (HS 27.2. 1937).
Vuoden 1938 Kansakoulunopettajien työkirjakursseilla Porissa keynote-puhujana oli itse Joh. Käis. Hänen otsikkonsa oli "Oppilaiden omatoiminnan mahdollisuuksista koulutyössä". Kivistö esitteli tuolloin ryhmätöiden järjestelyistä.
Kesällä 1939 hän teki opintomatkan Yhdysvaltoihin, ja tapasi siellä mm. itsensä C.W. Washburnen. Tuon matkan kokemuksista hän julkaisi sodan päätyttyä kirjan "Amerikassa uutta etsimässä: koulumiehen matkahavaintoja." Esittelen senkin lähiaikoina.
Sotavuosina Kivistö toimi Turun ja Porin läänin henkisen huollon johtajana.
Viimeiset vuodet
Hän kuului niiden turkulaisten vaikuttajien joukkoon, jotka paheksuivat 22. 10. 1956 järjestettyä Suomen ensimmäistä rock and roll –konserttia.
Jo edellisenä vuonna hän oli kirjoittanut Turun Sanomissa tuosta ajasta kuumeisena. "Nuorisoa kiinnostavat enemmän sivuseikat. He asettavat setusijalle kaiken muun ja koulu ja sivuseikaksi... Ehkäpä koulu voisi käyttää ohjelmassaan enemmän hyväksi lasten nykyisiä harrasteluja."
Kansakouluopettaja Ukko Kivistö kuoli 8.4.1962 71 vuoden ikäisenä kotikaupungissaan. Eräiden lähteiden mukaan hän oli noussut yliopettajan virkaan.
1 kommentti:
Kiitän blogin laatijaa, myös minä sain aikoinaan 1940-luvun lopulla olla kaksi vuotta Ukko Kivistön oppilaana Snellmanin kansakoulussa. Vaikka en voi kokemuksen perusteella verrata häntä samanaikaisiin toisiin miesopettajiin, hän on jäänyt pysyvästi mieleen omintakeisena ja pidettynä opettajana. Uskon suurimman osan silloisista luokkatovereistani allekirjoittavan tämän.
Juhani Saarinen
MH, eläkk.
Lähetä kommentti