HUOM! Lisäys 25.2.12. Työryhmän tuntijakotaulukossa oli virhe (ks. edellinen lastu), jonka vuoksi alaluokilla ei olekaan aihekokonaisuustuntia. 3-6-luokilla olisi liikkumavaraa yhteensä 7 tuntia (4 niistä taito- ja taideaineiden sisällä).
"KOEPONNISTIN" tuntijakoesityksen uudelleen ym. syystä 25.2. Miten uusi tuntijako vaikuttaisi Auroran koulun tuntijakoon?Pudotin excell-taulukkoon tunnit, ja eipä paljon liikkumavaraa jäänyt. Jos tällä mennään, muutokset ovat seuraavat:
(1) Oppilaiden päivä lyhenee 1-luokalla, viidennellä ja kuudennella luokalla tunnin (Espoo on antanut opetusta yli minimien). Ei hyvä
(2) Äidinkielen tuntimäärä olisi ennallaan, 3-6-luokilla tuntimääärät keskenään vaihtuisivat.
(3) Englannin tuntimäärä lisääntyisi 3. luokalla yhdellä tunnilla. OK
(4) Espoossa matematiikan tuntimäärä putoaisi 2 tuntia. Ei hyvä
(5) Ypiin kuuluvien aineiden tuntimäärä laskisi 1:llä tunnilla. Ei hyvä
(6) Historian tuntimäärä kasvaisi 1 tunnilla. OK
(7) Taito- ja taideaineiden yhteismäärä putoaisi 3 tuntia (44>41) Ei hyvä
(8) Musiikin tuntimäärä putoaisi kahdella, käsityön tuntimäärä putoais yhdellä (3.lk) Ei hyvä
(9) Käsityön tuntimäärä säilyisi ennallaan, 3-6-:lta siirrettäisiin 1 t alkuopetukseen. HMMM
(10) Liikuntaa tulisi yksi tunti lisää (ekalle). HMMM
(11) Taito- ja taideaineissa olisi liikkumatilaa 1 tunti kaikilla luokilla 3-6. Niillä voitaisiin paikata 3. luokan käsityön leikkaus, ja pehmentää musiikin tuntimäärän pudotusta. Tai jatkaa luokan painotusta (jos valinnaisuus ei ulotu oppilastasolle- riippuu opsista).
(12) Lisäksi liikkumatilaa jäisi yhteensä kolme tuntia. Oma valintamme oppilaanohjaus saattaisi säilyä. OK
BLOGIN oikeassa reunassa on gallup. Onko uusi tuntijako edistys parannus vai ei?
7 kommenttia:
Kovin erilaiselta uudistus näyttää eri kunnissa? Oma kuntamme vetää tällä hetkellä minimeillä. Siihen nähden uusi ei ole huono, jos ei ehkä parannuskaan.
Jään miettimään A2 ja B2 kieliä. Nyt meillä ei ole lainkaan A2:sta. Miten käy uudistuksessa B2:n; paraneeko asema vai huononee? Toivoisin tietysti molempia kakkosia mukaan.
Harvinaisin kieliin olisi luvassa korvamerkittyä rahaa.
Harvinaisin kieliin olisi luvassa korvamerkittyä rahaa.
Sitä rahaa pitää varmaankin anoa. Tuollainen rahoitusmalli voi olla ongelmallinen. Kunta sitoutuu omassa opsissaan tiettyyn tuntijakoon. Lisärahoitus tullee vuosittain? Käykö köyhissä kunnissa niin, että ei uskalleta sitoutua? Paha homma, jos ynnä entisestään lisää kuntien epätasa-arvoa. P.S. Miksei koulua ja sosterv palveluja voisi siirtää kokonaan valtiolle? Tasa-arvoa, ja kaikki ratkaisut voisi tehdä ministeriössä/oph:ssa. Joo, tää oli offtopic.
Mikko, näin on.
Kokonaistuntimäärät tippuisivat, luonnontieteet (fy-ke) takaisin ympäristötietomassaksi, 3-6:lla liikunta vähenisi, kuten kuvis ja musiikkikin. Valinnaisuutta on jo ollut... Mitkä näiden tavoitteiden pitikään olla? Jos t-t -aineisiin on vain 1h/vuosiluokka kompensaatiota, lisättiin historiaa (yhteiskuntoppi) ja tiputettiin kokonaistunteja. Toivottavasti olen ymmärtänyt jotakin väärin.
Vertailut ovat vaikeita niissä kunnissa, joissa kunta o satsannut enemmän tunteja kuin minimit. Mutta näin meilläpäin menisi.
Lähetä kommentti