Mr Michael Fullan (vas.) neuvottelemassa espoolaisdele- gaation kanssa Kanadassa 2009. Kuvassa Asko Lippo, Mikko Salonen, Ilpo Salonen ja minä. |
TÄTÄ on odotettu. Oma koulureformiteeman guruni Michael Fullan on taas Suomessa. Pääkaupunkiseudun rehtorit kokoontuvat kuuntelemaan hänen ajatuksiaan mm. strategisesta johtamisesta - ja Suomen PISA-tilasta- Messukeskukseen.
Minulle on myös järjestynyt mahdollisuus haastatella Fullania koulutustilaisuuden jälkeen Luokanopettajaan. Joten tämä perjantai on juhlapäivä.
Fullanin Tour Finland päättyy huomenna, lauantaina pääkaupunkiseudun Kelpo-pilottikoulujen opettajille järjestettyyn koulutukseen. Aurorasta siihen osallistuu puolenkymmentä opettajaa.
Pyrin laittamaan tänne blogiin parhaita paloja tuttuun tapaan realiaikaisesti.
Realiaikainen raportti
Raportti 1 klo 10.20.
Mr. Fullan on lavalla. Varoittaa. Koska emme tiedä, miksi Pisa-tulokset ovat korkeat, ne voivat pudota. Elämme Suomessa aikaa, jossa voi käynnistyä liikaa eri asioita. Pitää keskittyä ja liittyä isoon kuvaan (Ns. Tri-level-model).
Raportti 2 klo 10.50.
Mr. Fullan halusi kuulla ihmisten odotuksia. Nyt perehdymme yhdeksään isoon sääntöön, jotka tulee tietää muutoksesta.
Raportti 3 klo 11.25
Nämä yhdeksän ovat...
1. Suhteet ensin (ei liian nopeasti ei liian hitaasti)
2. Kunnioita muutoskuilua
3. Varo lihavia suunnitelmat
4 Ennakkokuvien vaikutus (Before Beliefs)
5. Kommunikaatio on tärkeää- impelmentaation aikana tärkeämpää kuin ennen sitä
6. Opi implementaatiosta implementaation aikana
7. Innostus ei riitä. Parempi, että innostus tulee implementaatiosta
8. Ota riski ja opi. Virheistä oppimisen kulttuuri
9. Ei ole paha olla assertiivinen. Kunhan olet rakentanut luottamuksen. Yhdistä empatia moraaliseen päämäärään.
Raportti 4 klo 13.15
Vatsa täynnä lounasta. Sain Fullanin haastattelun tehtyä. Kuusi muutoksen salaisuutta (Fullan 2008)
1. Rakasta alaisiasi
2. Sitouta vertaiset tavoitteeseen (ryhmissä opitaan! Tarvitaan kollektiivista johtamista.
3. Kapasiteetin rakentaminen
4. (Työstä) Oppiminen on keskeinen työtä. Oppiminen omasta työstä.
Raportti 5. klo 14.25
Fullan käy läpi noita kuutta salaisuutta. Välillä katsotaan hauskoja clipsejä. Välillä poristaan. Message on syvästi linjassa aikaisemmin häneltä oppimani kanssa. (Täytyy muuten editoida muistiinpanot suhteessa muutaman vuoden takaisiin. Olen ottanut valokuvia ja pätkiä videota. Katsotaan saako niistä jotain aikaan- kun oikean videokameran akku olikin loppu.
Raportti 3 klo 11.25
Nämä yhdeksän ovat...
1. Suhteet ensin (ei liian nopeasti ei liian hitaasti)
2. Kunnioita muutoskuilua
3. Varo lihavia suunnitelmat
4 Ennakkokuvien vaikutus (Before Beliefs)
5. Kommunikaatio on tärkeää- impelmentaation aikana tärkeämpää kuin ennen sitä
6. Opi implementaatiosta implementaation aikana
7. Innostus ei riitä. Parempi, että innostus tulee implementaatiosta
8. Ota riski ja opi. Virheistä oppimisen kulttuuri
9. Ei ole paha olla assertiivinen. Kunhan olet rakentanut luottamuksen. Yhdistä empatia moraaliseen päämäärään.
Raportti 4 klo 13.15
Vatsa täynnä lounasta. Sain Fullanin haastattelun tehtyä. Kuusi muutoksen salaisuutta (Fullan 2008)
1. Rakasta alaisiasi
2. Sitouta vertaiset tavoitteeseen (ryhmissä opitaan! Tarvitaan kollektiivista johtamista.
3. Kapasiteetin rakentaminen
4. (Työstä) Oppiminen on keskeinen työtä. Oppiminen omasta työstä.
5. Hyvät käytännöt /joista on näyttöä /siirretään käytäntöön yhdestä luokasta toiseen, koulusta toiseen.
6. (Koko) Systeemi oppimaan (muilta kouluilta oppiminen).
Raportti 5. klo 14.25
Fullan käy läpi noita kuutta salaisuutta. Välillä katsotaan hauskoja clipsejä. Välillä poristaan. Message on syvästi linjassa aikaisemmin häneltä oppimani kanssa. (Täytyy muuten editoida muistiinpanot suhteessa muutaman vuoden takaisiin. Olen ottanut valokuvia ja pätkiä videota. Katsotaan saako niistä jotain aikaan- kun oikean videokameran akku olikin loppu.
Ks. U-tubesta Fullanista lisää.
Kuusi muutoksen salaisuutta http://www.youtube.com/watch?v=1vxU7O75zkA
Rehtori oppijana http://www.youtube.com/watch?v=a_K2r4xOM1M
Koulujen verkostoituminen http://www.youtube.com/watch?v=QNN5I8Se81o
5 kommenttia:
Huominen Fullanin Koulu muutoksessa -seminaari onkin varsin kiinnostava tapahtuma. Kansainvälisesti katsottuna Michael Fullan lieneekin suurempi tekijä kuin viime keväänä maassamme vieraillut Andy Hargreaves.
Kun toissakesäisellä Yhdysvaltain matkallani kyselin sikäläisiltä historianopettajilta tuntevatko Hargravesin, niin häntä ei tunnettu. Sama toistui USA:n ulkoministeriön räätälöimässä ohjelmassa; Washington D.C.:stä oli hyvin vaikea löytää Hargravesin teeseihin tutustunutta pedagogia. Fullaniakaan ei mainittu aivan ykkösnimenä, vaan yhdysvaltalaisten oma mies on nimeltään Richard DuFour ja Amerikan mantrana on Professional Learning Communities at work, johon tosin Fullankin on osallisena yhessä DuFourin kanssa.
T. Birger Holm
Haukilahden koulu, Espoo.
Laita viestiä, miten lauantai onnistui.
Kiitos nimistä. Googletan.
Fullanin tilaisuus oli napakymppi. Se oli etsimäni palanen kokoomassani palapelissä. Sen avulla monet jo löytämäni palaset asettuivat oikeaan kontekstiinsa. Siinä mielessä Fullan päihitti viime keväisen Hargreavesin luennon mennen tullen. Hargreaves ei ollut oikein valmistautunut, mutta Fullan oli.
Fullanin koko juttu liittyi em. Professional Learning Communities -ajatuksen esittelyyn ja jo oli aikakin. Tästä koulukulttuurin paradigmasta on tihkunut Suomeen tietoa jo jonkin aikaa, mutta sille ei olla annettu mitään otsikkoa.
On puhuttu oppivasta koulusta ja johtajuuden jakamisesta ja englanninkielinen käsite Collaborative culture on sekin esiintynyt jossain yhteydessä. PLC tarjoaisi tilaisuuden opettajan ammatin professionaalisuuden esiinnostolle. Johtajuuden jakaminen yms. istuvat pääkäsitteen alle ja oppiva koulu jää käsitteenä jotenkin valjuksi.
PLC on laajempi kokonaisuus, enkä pitäisi kovinkaan huonona ajatuksena, että Suomessakin puhuttaisiin professionaalisesta oppimisyhteisöstä. Oppimisyhteisö on enemmän kuin yksi koulu ja siksi oppiva koulu on käsitteenä harhaanjohtava.
Ainoa ongelma luennossa oli A5 muotoon nidotun luentoesitteen huono luettavuus; pientä pränttiä epäselvällä kirjaisimella. Myös jotkin ajatukset vilistivät sitä vauhtia, ettei kaikkea ennättänyt rekisteröidä...sulatella voi myöhemminkin.
Mieleeni jäi SMART, ja sen oppiminen tuntui minusta erittäin hyödylliseltä, eikä kyse ollut SMART-boardista, vaan muusta...R oli ainakin results... tämä jäi vaivaamaan ja googletus ei anna tulosta...
.....jatkan etsimistä.
Terveisiä koulusi tiimille, tapasinkin heidät.
T. Birger Holm
Haukilahden koulu, Espoo.
Täydennystä äskeiseen kommentiini: SMART oli SMART-Goals. Siis, fiksut päämäärät ovat Spesific, Measurable, Attainable, Relevant ja Time-bound. - Kts. http://www.projectsmart.co.uk/smart-goals.html
Jo tuo oli hyvä syy käydä kuuntelemassa Fullania.
B.H.
Hienoa kuulla
Lähetä kommentti