Kuva on lainattu netistä ja sävytetty seepialla. |
Parin viikon ajan olen nyt lukenut hänen filosofiaansa ja pohtinut sen pohjalta syntynyttä ns. Waldorf-pedagogiikkaa. Ja heti voi sanoa, että pedagogiikkaa avautuu helpommin.
Steinerin elämä pähkinänkuoressa
Rudolf Steiner syntyi vuonna 1861 silloisessa Unkarissa. Perheeseen kuului äiti, isä ja kolme lasta. Isä elätti perhettä metsästäjänä ja sittemmin rautatievirkaliijana, ilmeisesti sähköttäjänä. Vähävarainen perhe sai asua asemarakennuksissa eri kaupungeissa. Periaatteessa perhe oli roomalaiskatolinen, mutta isä oli vankka vapaa-ajattelija.
Rudofin koulu-ura alkoi kankeasti. Isä riitaantui opettajan kanssa, ja opetti itse poikaa omien virkatöittensä ohessa. Rudolf oppikin opettelemaan asioita omin päin. 7-vuotiaana hän pääsi toiseen kaupunkiin ja toiseen kouluun. Koulumestari, joka oli samalla kyläkirjuri ja kirkon urkuri, oli harvoin itse paikalla. Opetuksen hoiti apulainen. Mutta tämä sai Rudolfin innostumaan geometriasta. Se kolahti. Geometria muistutti näkymätöntä maailmaa, jossa poika paljolti eli. Rudolf oli ilmeisen poikkeuksellinen lapsi. Hän näki näkyjä ja seurusteli kuolleiden kanssa. Rudolfilla oli isoja vaikeuksia kiinnostua näkyvästä maailmasta.
11-vuotiaana isä pani poikansa Wiener-Neustadtin kaupungin reaalikouluun. Pojasta tahdottiin insinööriä. Matematiikkaa oli helppoa. Reaalikoulussa ei kuitenkaan opetettu klassisia kieliä. Steiner opettelikin latinan ja kreikan omin päin. Hän antoi yksityistunteja luokkatovereille jopa aineissa, joita ei itse opiskellut. Filosofia kiinnosti, ja 17-vuotiaana hän omien sanojensa mukaan oli omaksunut kaikki Kantin teokset. Huh. Vuonna 1879 hän sai ylioppilastodistuksen erinomaisin arvosanoin.
Isä järjesti itselleen siirron, jotta Rudolf voisi käydä Wieniin teknillistä korkeakoulua. Köyhä opiskelija rahoitti opintoja kotiopettajana. Insinööriksi opiskeleva Steiner opiskeli innolla filosofiaa, mm. Fichteä, jonka tietoteoriasta hän teki sitten väitöskirjansa. Lahjakas nuori mies palkattiin mukaan toimittamaan Goethen teoksia. Goethestä tulikin hänen suuri ihanteensa.
Steinerin kunnianhimoinen ajatus oli luoda filosofinen järjestelmä, joka sovittaisi tieteen ja uskonnon toisiinsa, joka liittäisi toisiinsa ihmisen ja kosmoksen, idän ja lännen. "Koko maailma on arvoitus, ihminen itse on ratkaisu." Eväitä hän etsi aluksi mm. teosofiasta, mutta riitaantui pian liikkeen kanssa. Elatuksensa hän hankki opettajana työväen kouluissa ja esitelmöitsijänä.
Steinerin perhe-elämästä ei juurikaan kirjoiteta. Se tiedetään, että hän solmi siviiliavioliiton vuonna 1899 Anna Euniken kanssa. Eunike kuoli vuonna 1911 asuttuaan vuosia erossa Steinerista. Steiner solmi sitten toisen avioliiton työtoverinsa Marie von Sieversin kanssa. Ilmeisesti Steinereilla ei ollut lapsia.
Steiner oli työhullu. Hänen arvellaan pitäneen noin 6000 esitelmää. Niistä on koottu noin 300 kirjaa. Hän painoi tauotta, vasta vakava sairastuminen vuonna 1924 pysäytti hänet. Elämään mahtui paljon onnistumisia, mutta myös kovia vastoinkäymisiä; Tuhopolttoja, erottamisia, riitoja, väkivallan uhkaa jne. Tästä maaelämästä hän vapautui vuonna 1925.
Steinerin luoma antroposofia
Steiner halusi siis luoda koko maailman, sekä näkyvän että ei-näkyvän selittävän filosofian, jota hän kutsui hengentieteeksi, joka käyttää luonnotieteiden tiukkaa metodiikkaa, mutta ottaa tiedostamisen kohteeksi aistittavan lisäksi yliaistillisen.
Steiner hyväksyi eri maailmankatsomusten suhteellisen oikeutuksen. Oli erilaisia totuuksia, mutta häntä kiinnosti kokonaisnäkemys. Steinerin toiminnassa ei ollut kyse vain tieteestä vaan myös hyvin monialaisesta toiminnasta maailman parantamiseksi oli sitten kyse...
- maanviljelyksestä (biodynaaminen viljely),
- taiteesta: mysteerinäytelmät, arkkitehtuuri, veistokset, värioppi, eyrytmia... Mysteerinäytelmissä, jotka Steiner itse kirjoitti, esitettiin ihmiskohtaloita, jotka olivat sidottuja toisiinsa. Niissä ei ollut tavallista draamallista jännitettä. Niitä kuvattin henkiseksi taiteeksi. Tekijät olettivat, että taidemuoto ymmärretään vasta tulevaisuudessa. Steinerin arkkitehtuuria edustivat mm. I ja II Goetheanum. Keskeistä olivat luonnon muodot ja värit. Eurytmia ei ole voimistelua eikä tanssia. Se on liikuntataidetta ja samalla tajunnan taidetta. Näkyvää puhetta. Kosmisia eleitä.
- lääketieteestä (uudenlaisia lääkkeitä)
- psyykkiset sairaudet hoitopedagogiikka, hoitokodit.
- vammaisten hoito. Steinerin mukaan kohtalo (karma) oli sitonut lapset vammautuneisiin ruumiisiin. Heidän oli kerättävä vammaisena kokemuksia seuraavaan inkarnaatioon. Hoitajien oli osoitettava heille rakkautta ja ymmärrystä. Tärkeää oli myös elämänhuumori ja hoitoeurytmiaa.
- uskonnosta (kristiyhteisö)
- tai jopa poliittisesta toiminnasta. "Hengen elämässä vapaus. Tasa-arvo oikeuden edessä. Veljeys talouselämässä."
Steinerille oli olemassa kaksi maailmaa: henkinen ja fyysinen. Idea on ikiaikainen. Hänelle aistien maailma oli varjomaailma, varsinaista todellisuutta oli henkien maailma. Antroposofia erosi teosofiasta siinä, että sen lähtökohtana oli eurooppalainen hengenelämä. Steiner arvosti idän viisauden ydintotuuksia, mutta ei uskonut idän pystyvän ratkaisemaan aistimaailman palvontaan vajonnutta länttä. Hän ei myöskään hyväksynyt teosofiassa vallalla ollutta ajatusta kaikkien uskontojen yleisesta synteesistä.
Hän halusi yhdistää nämä maailmat. Yhdistäjänä oli Kristus, joka ruumiillistui Jeesus Nasaretilaisessa. Hänessä henkien maailman kohtasi fyysisen maailman ainutkertaisesti.
Luonnossa Steiner erotti seuraavat tasot:
1. Kivikunta, mineraalien maailma.
2. Kasvikunta, kasvit elävät ja ovat ajallisia.
3. Eläinkunta, eläimillä on kyky tuntea miellyttävää ja epämiellyttävää, niillä on vaistot.
4. Ja lopulta ihminen, minä, joka pystyy toimimaan ajatellen, tuntien ja tahtoen.
Steinerin ihmiskäsitys
Steinerin näkemyksen mukaan ihmisessä ei ollut vain ruumis ja sielu, vaan ruumis, sielu ja henki:
1) ruumis kuuluu fyysiseen maailmaan,
2) sielu kuuluu sielulliseen maailmaan ja
3) henki kuuluu hengen valtakuntaan.
Ihmisessä oli kaikki luonnon tasot. Fyysinen ruumis oli mineraaleja. Ihminen on kuin kasvi, hän kasvaa. Hän on kuin eläin, meillä on vaistot (astraaliruumis, sielu). Sielu on riippuvainen tähdistä. Ja ylimpänä minä, joka voi toimia henkien joukossa.
Ihmisen elämänkulku on säädelty:
1) ruumis on perinnöllisyyden alainen,
2) sielu on ihmisen itse luoman kohtalon alainen, ja
3) henki jälleensyntymisen lain alainen.
Maailmassa on mestareita, jotka elivät maailmassa tuntemattomina. Heillä oli erityinen tehtävä ohjata niitä, jotka voivat suorittaa tekonsa avoimesti maailmassa.
Stenerin antroposofian keskeiset piirteet ovat: (1) kristologia, (2) inkanaatio ja (3) karma.
Kristologia
Steinerille Jeesuksen tulo maailmaan oli ainutkertainen tapahtuma. Se oli maailman ja ihmiskunnan historian keskeisin tapahtuma; henki, Logos, yhtyi maahan. Tämä tapaus muutti maailmaa.
Steinerin mukaan Kristus on ikuinen henki, jota ennen ruumiillistumista Jeesukseksi palvottiin aurinkona. Tuolloin Kristus asui auringossa. Jeesukseksi syntyminen merkitsi auringon voiman tuloa maahan.
Golgatalla konkretoisoitui kuolleesta heräämisriitti, jota oli tuhansia vuosi harjoitettu vihittyjen mysteerikouluissa. Steiner luki Raamattua niin, että Lasaruksen herätääminen oli mysteerin paljastamista, siksi hänet ja Jeesus aiottiin tappaa. Entisaikojen uskonnoissa mysteerisalaisuuksien paljastamisesta seurasi yleensä kuolemanrangaistus.
Jeesus astui Tuonelaan, jotta jo kuolleet saivat kokea valkeuden koittaneen. Kristuksen hengen ylivoimaisuus muutti ruumiin toiseksi. Siksi opetuslapsilla oli yliaistillisia kokemuksia. Myös Paavalilla. Steinerin mukaan nykyäänkin tapahtuu Kristuskokemuksia.
Steinerin mukaan Kristus on ikuinen henki, jota ennen ruumiillistumista Jeesukseksi palvottiin aurinkona. Tuolloin Kristus asui auringossa. Jeesukseksi syntyminen merkitsi auringon voiman tuloa maahan.
Golgatalla konkretoisoitui kuolleesta heräämisriitti, jota oli tuhansia vuosi harjoitettu vihittyjen mysteerikouluissa. Steiner luki Raamattua niin, että Lasaruksen herätääminen oli mysteerin paljastamista, siksi hänet ja Jeesus aiottiin tappaa. Entisaikojen uskonnoissa mysteerisalaisuuksien paljastamisesta seurasi yleensä kuolemanrangaistus.
Jeesus astui Tuonelaan, jotta jo kuolleet saivat kokea valkeuden koittaneen. Kristuksen hengen ylivoimaisuus muutti ruumiin toiseksi. Siksi opetuslapsilla oli yliaistillisia kokemuksia. Myös Paavalilla. Steinerin mukaan nykyäänkin tapahtuu Kristuskokemuksia.
Steinerin luoman hengentieteen tarkoitus oli saada ihmiset ymmärtämään tällaisia kokemuksia. Kristus palaa maan päälle, hän tulee uudelleen, mutta muodossa, jonka havaitsee vain, jos on hankkinut itselleen aistit hengen elämän havaitsemiseen ja kyvyn sen ymmärtämiseen.
Inkarnaatio
Inkarnaatio tarkoittaa uudelleen ruumiillistumista. Ajatus toistuvista maanpäällisistä elämistä ei ollut uusi. Ruumiillistumisen lain mukaan jälleenruumiillistuva henki vie edellisen elämän tulokset seuraavaan ja tuo edellisistä ruumiillistumisista mukanaan kohtalon (karman).
Karma
Karma eli kohtalo määrää ihmisen elämän. Ihmisyksilön on ruumiillistuttava yhä uudelleen ja sovitettava uudessa elämässään edellisen elämänsä teot sekä kehityttävä eteenpäin uusien kokemusten kautta. Sielun on etsittävä ihmiset, joiden kanssa se oli tekemisissä aikaisemmassa elämässa. Kohtaloon voidaan vaikuttaa myös kasvatuksella ja itsekasvatuksella.
Karma
Karma eli kohtalo määrää ihmisen elämän. Ihmisyksilön on ruumiillistuttava yhä uudelleen ja sovitettava uudessa elämässään edellisen elämänsä teot sekä kehityttävä eteenpäin uusien kokemusten kautta. Sielun on etsittävä ihmiset, joiden kanssa se oli tekemisissä aikaisemmassa elämässa. Kohtaloon voidaan vaikuttaa myös kasvatuksella ja itsekasvatuksella.
Waldorf-pedagogiikka
Suomessa puhutaan steiner-pedagogiikasta, muualla maailmassa Walforf-pedagogiikasta. Jälkimmäinen nimi liittyy ensimmäiseen kouluun, jonka Steiner perusti 58-vuotiaana vuonna 1919.
Aloite uudenlaisen koulun perustamiseen tuli Waldorf-Astroria tupakkatehtaiden johtajalta. Hän halusi kohdella työntekijöitä ihmisarvoisesti. Tehdas tukikin työväestön sivistysharrastusta. Kun työläiset toivoivat koulua myös lapsilleen, syntyi kiinnekohta uudenlaiselle pedagogiikalle.
Nyt Steiner kokosi hyvän opettajakunnan, joka ryhtyi rakentamaan uutta kasvattamistapaa hengentieteen pohjalta. Lehdissä kerrottiin, että tässä uudessa kouluussa on ihmisen mukaimen kasvatusihanne ja että opettajat kehittelevät opetusmenetelmäänsä tarkan ihmisluonnon tuntemuksen pohjalta. Pian Steiner piti eri puolilla Eurooppaa 15 esitelmasarjaa opettajille.
Wardorf-pedagogiikka ei tähtää antroposofisen maailmankatsomuksen levittämiseen. Kouluissa ei myöskään opeteta antroposofiaa. Kouluissa pyritään yleiseen inhimilliseen kasvatukseen. Lapsille annetaan se tuki, mitä hän tarvitsee löytääkseen itsensä. Antroposofia on olettamusperusta tuon pedagogiikan ratkaisujen taustalla. Opettajat toimivat antroposifian virittämän ihmiskuvan perusteella:
- kun antroposofiassa ajatellaan, että ihmisen kohtaloon voidaan puuttua kasvatuksen ja itsekasvatuksen avulla, kasvatus on mielekästä.
- kun taide koetaan tieksi henkien maailmaan, taidekasvatus korostuu myös pedagogiikassa. Eurytmialla on tärkeä rooli.
- kun antroposofian tavoitteena on vapauttaa ihmiset aistimaailman ylivallasta heidän mielessään, oppilaita suojellaan materialistisen aikakauden vahingollisilta vaikutuksilta.
- kun antroposofiassa jokaisen elämän tarkoitus on löytää oma itsensä (minä) ja oma tehtävänsä maailmassa, opetuksen on oltava yksilöllistä. Totuutta ei pakkosyötetä. Koulussa opetetaan monia uskontoja.
- kun Steiner itse uskoi, että ihmisen on työskenneltävä ymmärtääkseen, omatoimisuus on luonteva periaate.
- Steiner uskoi, että jokaisessa ihmisessa uinuu kyjyjä, joilla voi saada tietoa korkeammista maailmoista. Se edellyttää astumista kunnioituksen polulle. Pilkallisuus, iva ja arvostelunhalu ovat korkeamman kehityksen esteitä. Siksi opetuksessakin on kunnioitettava totuutta ja tietoa.
- Steinerin mukaan tunteet ovat sielulle sama asia kuin ravinto ruumiille. Kunnioitus, arvonanto, harras antaumuksellisuus ovat sielun ravintoa. Tämä on luonteva perusta jokaisen lapsen kunnioittamisen ja rakastamisen vaatimukselle. Opettajan on oltava lujaluonteinen ja epäitsekäs.
- Kun Steiner ajatteli, että tietoa ei tule etsiä oman tietämyksen kartuttamiseksi (kasata aarteita) vaan jotta kypsyisi inhimillisen jalostumisen ja maailman kehittymisen tiellä, on luontevaa, ettei koulu tähtää suorituksiin, luokalle ei jätetä, ja numerotodistuksen sijaan lapsille annetaan runoja.
- Kehittyminen vaatii aikaa ja rauhaa. Siksi ote on kiireetön. Luokanopettaja vastaa opetuksesta kahdeksan vuoden ajan. Opetusta annetaan keskitetysti jaksoissa. Yksi jakso kestää useita viikkoja. Samaa ainetta kaksi tuntia joka päivä aamutunneilla ilman taukoja. Sen jälkeen opetetaan aineita, jotka edellyttävä jakuvaa harjoittelua. Vieraiden kielten opiskelu aloitetaan jo ekaluokalta.
Waldorf-pedagogiikan kasvatuspäämääränä on siis luonteeltaan hyvä ihminen. Hyvä ihminen ei ole täynnä vallanhalua. Hän pyrkii totuuteen ja tietoon. Hän on myönteinen. Hän on vaatimaton. Hän ymmärtää olla henkisistä näyistään vaiti. Hän pitää itseään kehityksen polulla, keinoina itsetarkkailu, henkinen työskentely meditaatio, mietiskely ja mm. sisäinen kurinalaisuus.
Ihmisen kasvu ei ole yksin hänen omissa käsissään. Steinerin mukaan voimme olla sitä, mitä meidän tuleekin olla vain, jos henkiset vallat katsovat meidät siihen arvollisiksi.
Kasvatuksen tehoa lisää se, että koulua käydään varsin pitkään. Waldorf- koulu on yhtenäinen 12-vuotinen koulu. 13. luokka on varattu niille, jotka valmistautuvat ylioppilaskirjoituksiin. Luokkayhteisö on kiinteä. Heikkoja ei jätetä luokalle, eikä lahjakkaita seulota. Hyvien oppilaiden oletetaan auttavana heikommin menestyviä. Poikia ja tyttöjä opetetaan yhdessä. Sosiaalisia taitoja harjoitellaan. Oppilaiden kohtelussa käytetään hyväksi antiikin ajan temperamenttiajattelua. Luottamukselliset suhteet koteihin ovat tärkeitä. Ohjemaan kuuluu juhlia (rituaalit) ja yhteishankkeita.
Ihmisen kasvu ei ole yksin hänen omissa käsissään. Steinerin mukaan voimme olla sitä, mitä meidän tuleekin olla vain, jos henkiset vallat katsovat meidät siihen arvollisiksi.
Kasvatuksen tehoa lisää se, että koulua käydään varsin pitkään. Waldorf- koulu on yhtenäinen 12-vuotinen koulu. 13. luokka on varattu niille, jotka valmistautuvat ylioppilaskirjoituksiin. Luokkayhteisö on kiinteä. Heikkoja ei jätetä luokalle, eikä lahjakkaita seulota. Hyvien oppilaiden oletetaan auttavana heikommin menestyviä. Poikia ja tyttöjä opetetaan yhdessä. Sosiaalisia taitoja harjoitellaan. Oppilaiden kohtelussa käytetään hyväksi antiikin ajan temperamenttiajattelua. Luottamukselliset suhteet koteihin ovat tärkeitä. Ohjemaan kuuluu juhlia (rituaalit) ja yhteishankkeita.
Kuten Steiner on todennut, arvostelunhalu keskeyttää kehityksen. Kunnioitan Steinerin työtä ja näkyä maailmasta, vaikka en ylläkään ymmärtämään hänen hengentiedettään. Hänen luomansa maailmankäsitys jää minulle upeaksi mutta vieraaksi yritelmäksi ymmärtää kaikki. Hienoa, mutta...Akateemiset piirit ovat pääsääntöisesti hylänneet Steinerin teokset. Antroposofia on yksi vaihtoehtoliike.
Pedagogiikan alalla Wardorf elää sitä vastoin yhä ja hyvin. Maailmassa on satoja Steinerin ideoita soveltavia kouluja. Pedagogiikka vaikuttaa monessa suhteessa juuri sellaiselta, jota itsekin pidän upeana ja tavoittelemisen arvoisena sellaisenaan, ilman kytköksiä sen satumaiseen kasvualustaan.
LASTUN keskeisenä lähteenä on ollut teos: Hembleben, J.(1988). Rudolf Steiner. Helsinki:WSOY.
7 kommenttia:
Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta, olen opiskellut Steiner-koulussa. Koulussa on hyvät ja huonot puolensa. Oman lapseni kohdalla valitsin toisin.
Oppilaasi äiti
Tärkeintä on jonkinlainen ylevyys ja pyrkimys olla parempi ihminen. Opettajuus on yritystä olla oppilaalle turva ja steinerope-kaverini sanoin "luoda virta,. jonka mukaan lapsi voi turvallisesti heittäytyä".
Missä meillä ovat 'pyhä', 'armo', 'arvokkuus', 'ylevyys', 'pyytettömyys'. Meillä on tilalla ict, some, laatukriteerit ja kolmiportainen tuki.
Niinpä, Mikko Vilkastus!
Hänen luomansa maailmankäsitys jää minulle upeaksi mutta vieraaksi yritelmäksi ymmärtää kaikki. Hienoa, mutta...
Akateemiset piirit ovat pääsääntöisesti hylänneet Steinerin teokset. Antroposofia on yksi vaihtoehtoliike.
Toivottavasti ET ole opettaja :)
Olen opettaja. Hieno ammatti :-)
Mitä sanot tähän steiner-aihepiiriin nyt 10 vuotta myöhemmin.
Kiitos kysymästä. Kyllä edelleen noin ajattelen.
Lähetä kommentti