Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, maaliskuuta 09, 2012

Jälleen kotiin Vierumäeltä

Linja-autossa on tunnelmaa! Paluumatka Vierumäeltä
tehtiin tosin hieman uudemmalla kalustolla. Kuva lainassa
Postin (nykyisin Itella) nettisivuilta. 
TOINEN koulutuspäiväVierumäellä alkoi timmisti  klo 9 ja päättyi klo 13.30. Kouluttajaparimme juoksutti diojen tukemana rexiporukkaa oikeustapauksista, vuorovaikutustyyleihin ja pedagogisesta johtamisesta hankalien asiakkaiden kohtaamiseen.  Ja joka välissä syötiin.

AAMUN aluksi rehtori Matti Kauppila johti Espoon rehtorien kaksirivistä mieskuoroa. Ensimmäinen rivi  lauloi serenadin naisten päivän kunniaksi. Toinen rivi aukoi kuoronjohtajan ohjeen mukaan suutaan. Naiskurssilaiset saivat myös jokainen kauniin punaisen ruusun. Kauniin eleen oli ideoinut Klingen Eero,

Tällaisia sattumia kirjasin luennoilta muistiin:

Ammatillisuus
Virkamieheltä edellytetään. Suuta ei sanota puhtaaksi. Asiakkaalta ei edellytetä samaa. Tästäkin keskusteltiin.


Kantelut
Ei kannata pelätä. Ensimmäinen tuntuu pahimmalta. Mutta kannattaa suhtautua vakavasti. Vastata kaikkiin väitteisiin.


Ojentaminen
Ojentamiseen vain opettajalla (ja rehtorilla) toimivalta.


Vahinko abiristeilyillä jne.

Discot jne. Vanhemmille on kerrottava etukäteen, mikä on koulun toimintaa ja mikä taas toimintaa, johon esim. opettaja osallistuu yksityishenkilönä.

Valokuvaus

Koulu on julkinen paikka. Julkisella paikalla (aulassa, ruokalassa jne.) saa kuvata. Luokassa opiskelua ei saa kuvata - se on yksityistä. Opettaja voi kieltää kännyköillä räpläämisen, jos se häiritsee opetusta. Pukukopeissa valokuvaaminen on salakatselua.

Valvonta
Juristi ei  edellytä yliluonnollisia kykyä valvoa. Opetuksessa ollaan useissa paikoissa yhtä aikaa. Opettaja (myös pihalla)  sijoittuu valvomaan pistettä, jossa riski on suurin. Myös avustaja voi auttaa valvonnassa.
Onhan hän aikuinen. Jos jotain sattuu: avainkysymys (joka kannattaa itselle esittää): Olisiko minun pitää tietää, ymmärtää tehdä/sijoittua jne. toisin.

Varkaudet ja ilkivalta
Juristin mukaan koulun tehtäviin ei kuulu selvittää oppilaiden keskinäisiä varkauksia. Rikosten selvittely kuuluu poliisille.  Tämä kohta herätti paljon keskustelua.

Voimajohtaja
on johtaja joka rakentaa korkean kaksisuunntaisen vaihtosuhteen jokaiseen henkilökunnan jäseneen. Hän on visionääri, muutosjohtaja, jonka kanssa on  kahdensuuntaunen vaikutussuhde. Hän ottaa kaikki mukaan. Hän rakentaa koulusta voimaantunutta organisaatiota ja pedagogista hyvinvointaa, jossa osataan työ ja on hallinnan tunnetta.

POIKKESIN vielä iltapäivän päätteeksi koululla. Kokonaisbudjetin sotkuja oli  taas selvitettävänä. Argh! Purin hammasta ja sähköpostia ja sitten kotiin noin klo 17.30.

Ei kommentteja: