PÄIVÄN rakenne oli jälleen leppoisa. Aamupala. Töitä klo 9-12. Maukas tunnin lounas. Ja taas töitä klo 13- 15.30. Sopivassa välissä kahvi ja keksi.
LÄKSYT käytiin läpi jakautumalla "kokemuksevaihtoryhmiin". Väliaikoina oli kaikissa kouluissa tehty töitä. Myös meillä. Me olimme puhuneet YT:llä ammatillisesta puheesta ja tiimeissä tiimisopimuksista.
Seminaaripäivän aikana hahmoteltiin piirtäen koulun eri rakenteiden (OHR, Oppilaskunta) suhdetta toisiinsa ja ennen muuta joryyn. Välillä oltiin oman koulun ryhmissä, ja kaksi kertaa vierasryhmissä. Päivän päääteeksi kukin kuunteli omaa paria.
HMM: hieman pohtimaan, näinköhän se on se juttu. Onko osallisuus nimenomaan rakenteita? Riittävätkö rakenteet? Vai onko sittenkin kysymys vuorovaikutuksen laadusta?
Kirjaan joka tapauksessa tähän kolme "osumaa" tästä päivästä:
Jaettu johtajuus.
Korvaukset järjestettävä välikerroksille. Joryn jäsen on Controller ja tukija (ei vain kapo). Jory- jäsenyys on mahdollisuus ammatilliseen kasvuun.
Jotta oppilaiden oppiminen ja kasvu (ja itse lisään hyvinvointi) vahvistuu. Välillisesti tai suoraan.
Roolitus
Pitäisikö joryn jäsenillä olla "ministerin salkut".
HYVÄT kolme päivää. Viimeisessä päivässä tunnistimme jo ryhmäilmiöitä:-) Syvemmin niihin paneutuvat Uma ja Kaija parin viikon päästä, kun he osallistuvat Ulla Rasimuksen seuraavaksi vetämään kaksipäiväiseen kurssiin ryhmädynamiikasta.
HEITIN naisväen Espooseen, ja piipahdin vielä koululla. Tyhjensin sähköpostia ja joihinkin vastasinkin.
2 kommenttia:
Tiimisopimus kuulosti tosi hyvältä ja kiinnostavalle idealle!
(Muutenkin olitte löytäneet tärkeitä näkökohtia)
Yep. Se on. Sopimus on konkreetti työkalu, jolla noistaan puhumaan siitä, mitä tehdään pelkän tekemisen sijasta.
Lähetä kommentti