Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, marraskuuta 04, 2015

Opetusharjoittelua ohjaamassa

MINUN opiskeluaikanani edellisellä vuosituhannella luokanopettajan-koulutukseen kuulunut opetusharjoittelu suoritettiin pääosin harjoittelu-koululla. Tuolloin päättöä seurasivat luokanlehtorin lisäksi sekä yleisdidaktikko että ainedidaktikot. Ja seurantaa oli paljon.

Tänään päättöharjoittelukin, nykyinen maisteriharjoittelu, suoritetaan kenttäkouluissa.
Vastuu ohjauksesta on kenttäkoulun luokanopettajalla. Harjoittelu kestää viisi viikkoa. Ensimmäinen viikko seurataan luokanopettajan opetusta. Neljästä seuraavasta viikosta kaksi opetetaan yhdessä, ja sitten kumpikin parista opettaa yhden viikon yksinään. Yliopistoa edustava didaktikko käy kuuntelemassa kolme tuntia kutakin harjoittelijaa. Tuokion jälkeen annetaan sitten palautetta. Kun tunteja on näin vähän,  on syytä valita sanansa tarkasti.

SYKSYN ensimmäisessä jaksossa minulla oli kahdeksan harjoittelijaa kahdessa eri koulussa ja neljässä eri luokassa.  Kaikki hoitivat harjoittelunsa oikein kunniakkaasti.

Tässä toisessa jaksossa ohjaan (sijaisena) neljää harjoittelijaa  yhden helsinkiläiskoulun  kahdessa luokassa.  Tänään olin kuuntelemassa ensimmäistä kertaa kumpaakin paria yhden tunnin. Molemmat parit ansaitsivat paljon kiitoksia mm. välittävästä vuorovaikutuksesta, tuntien rakenteen hallinnasta ja taidosta toimia yhdessä. Toinen pari käytti suvereenisti useita eri menetelmiä. Toisella oli rohkean innovatiivinen ote.

Kehujen lisäksi koen, että ohjaajan on myös haastettava. Itse jankutan: Tavoitteet kirkkaaksi (kuinka syvää oppimista tavoitellaan) ja  oppiminen sellaiseksi, että sitä voi arvioida. 

Ei kommentteja: