YSI-ryhmä koolla toukokuussa 2010. |
Taustaa
Peruskoulu syntyi 1972-77. Sitä pidetään Suomen tärkeimpänä sivistyspoliittisena ratkaisuna.
Suomi luopui kahdesta kouluväylästä ja valitsi yhtenäiskoulun. Peruskoulu oli alusta asti 9-vuotinen, mutta siihen jäi jako kuusivuotiseen ala- ja kolmivuotiseen yläasteeseen. Tämä jako oli koulutuspoliittinen ja järjestöpoliittinen kompromissi, taustalta ei oikein löydy kasvatuksellisia tai pedagogisia perusteluja. Vanhan rinnakkaiskoulujärjestelmän kolmenlaiset opettajat: kansakoulun, kansalaiskoulun ja oppikoulun opettajat täytyi sijoittaa uuteen kouluun. Uusi peruskoulu rakentui tutkijoiden mukaan siksi toimintakulttuuriltaan epäyhtenäiseksi: ala-asteella jatkui kansakoulun perinne, ylä-asteella oppikoulun.
1990-luvun lopulla tehtiin poliittisia päätöksiä, joiden avulla tuo kaksikultuurisuus haluttiin lopettaa. Syitä oli monia. Yksi oli kuntataloudellinen. 90-luvun alussa alkanut pienten koulujen avohakkuu ei loppunut vaikka lama loppuikin. Toinen syy oli huoli yläkoulujen tilanteesta: talot olivat täynnä murrosikäisiä, joilla on "norsun voimat ja hiiren aivot". Kolmas syy oli huoli ylipäätään lasten hyvinvoinnista tilanteessa, jossa maailma on suuressa muutoksessa. Ajateltiin, että lapsille sopisi paremmin koulu, jossa olisi eri-ikäisiä lapsia, jossa heidän aikuiskontaktinsa olisivat pidempiä ja jossa saataisiin käyttöön kaikki erilaisten opettajien (ja muun henkilökunnan) osaaminen.
Eri-ikäisten yhdessä kasvaminen voi olla lisäarvo. Vanhemmat oppilaat voivat toimia nuorempiensa kummeina jopa opettajina. Oppilaat saavat näköalan kauemmaksi. He näkevät, millaisia olivat pienenä ja mitä heistä kasvaa. Eri ikäluokkien yhdessäolo kasvattaa, ja erilaisten lasten kasvaminen yhdessä.
Ehyt, johdonmukainen ja turvallinen oppimispolku kohottaisi oppilaiden kokemaa opetuksen laatua. Samat säännöt olisivat voimassa pidempään (moraalin ja kasvatusympäristön yhtenäistäminen). Samat käytänteet jatkuisivat. Murrosiän ongelmat lievenisivät koulumuotojen eroa häivyttämällä. Pitkäaikainen kasvatussuhde ja syventynyt oppilaantuntemus auttaisivat "vaikeina aikoina." Samaa tukisi oppilaiden ja vanhempien tiiviimpi osallistaminen koulutyöhön. Oppimisen ja kasvun laatua kohentaisivat koko koulun kasvatusvastuu, nivelvaiheiden aleneminen, oppilashuollon jatkuvuus ja pitkäjänteisyys, luokanopettajien ja aineenopettajien osaamisen yhdistämisestä syntyvä laatu.
Opetuksen laatu siis kohenisi. Opetussuunnitelma toteutuisi paremmin, kun nyt piilossa olevat arkea ohjaavat olettamukset avattaisiin. Erilaisuus auttaisi paljastamaan tiedostamatonta toimintakulttuuria ja rudimentiksi jäänyttä perinnettä. Refleksiivinen työote tunnistaisi työtä haittaavia vanhentuneita käytänteitä ja niiden taustalla olevia uskomuksia opettajan työstä ja oppimisesta. Maaseudulle yhtenäisen peruskoulu huokuttelisi lisäksi päteviä opettajia.
Yhtenäisellä perusopetuksella voidaan tukea myös opettajien ammatillista kasvua. Oppilasaines muuttuu. Tänään tarvitaan uusia taitoja. Toisten asiantuntemuksesta voi saada apua ongelmiin. Yhteistyön lisääminen edistäisi myös hyvinvointia. Yksinopettava joutuu usein kantamaan myös huolensa liian yksin.
9-vuotista kokonaisuutta kokiessaan opettaja ymmärtää kokonaisuutta paremmin. Jos haluaa. Tavoitteena olisi toimintakulttuuri, jossa lasten pedagoginen hyvinvointi: sekä oppiminen että hyvä olo olisivat toiminnan keskiössä. Jossa kaikki aikuiset ymmärtäisivät perusopetuksen kokonaisuutena, ja jossa heidän osaamistaan voitaisiin käyttää joustavasti. Jossa syntyisi uusia pedagogisia innovaatioita esim. ristiinopettaminen, yli asterajan opettamista, yhdessä opettamista, tiimit, jaettu luokanvalvojuus, eri aineita ja ikäkausia yhdistävät teemat, projektit, työpajatunnit, tutustumispäivät (TET), pitkittäisjohtaminen, yhteistoiminnallinen toimiminen, yhteiset ops-prosessit...
Mitä yhtenäinen perusopetus tarkoittaa?
Yhtenäisyydelle ei ole yhteistä määritelmää. Siksi on tärkeää yrittää jäsentää käsitettä. Yhtenäisyys voi tarkoittaa
- koulua, jota esim. 6- 15-vuotiaat käyvät saman katon alla. Nämä koulut kutsuvat itseään yhtenäiskouluiksi.
- tiivistä yhteistyötä esiopetus- alakoulu- yläkoulu-akselilla. Siihen voi kuulua niveltämistä, yhteistä kouluttautumista, yhteisiä tapahtumia, vierailuja ja vastavierailuita sekä opetussuunnitelmayhteistyötä.
- yhtenäistä, johdonmukaista ympäristöä oppia ja kasvaa yhden koulun sisällä tai verkostossa,
- yhtenäisesti toimivaa opettajayhteisöä, jolla on samat pelisäännöt, jaettu käsitys oppilaan ja opettajan roolista ja oppimisesta
- yhtenäistä toimintakulttuuria, jonka ytimessä ovat yhteiset arvot.
- oppilaan koulupolkua, jossa ei ole katkoksia, ei hankalia niveliä, ei isoja muutoksia tavassa toimia.
Reformaation eteneminen
Kouluhallinnon asiakirjoissa yhtenäisen perusopetuksen kehittäminen on määritelty vahvaksi kansalliseksi tahdonilmaukseksi. Vuoden 1998/9 perusopetuslaissa luovuttiin hallinnollisesta jaosta ala- ja yläasteisiin ja lakiin kirjattiin idea yhtenäisyydestä. Vuoden 2001 tuntijako ja vuoden 2004 opetussuuunnitelman perusteet laadittiin niin, että ala- ja yläkoulut joutuivat väkisinkin pohtimaan paikallista opetussuunnitelmaa yhdessä. Esim. tuntijaossa ns. nivelkohdat eivät enää osuneetkaan kaikissa aineissa 6. ja 7. luokkien väliin. Oppilasarviontia alettiin yhtenäistää jo 1990-luvun lopulla ns. kasin kriteereillä. Uusi askel yhtenäistämisessä on uusi kolmiportaisen tuen ajattelu.
Nyt eletään vuotta 2011. Laki yhtenäisyydestä on ollut voimassa 13 vuotta. 10 %:ssa kouluja toimi vuonna 2006 kaikki perusopetuksen luokat 1-9 saman katon alla. Joka vuosi uusia yhtenäisiä peruskouluja syntyy noin 50. Tällä vauhdilla muutosvaihe vie tosi kauan, 60 vuotta, on Peter Johnson laskenut. Tuoreiden tilastojen mukaan yhtenäisiä peruskouluja on 323, ja sellaisia joissa on myös lukio 48. Moni on sitä mieltä, että yhtenäisyys esi- ala- ja yläluokkien osalta toteutuu vain niissä kouluissa, joissa koulua käydään saman katon alla. Jos kaikissa niissäkään. Tutkijat ovat esittäneet sivistyneitä arvauksia, miksi.
Miksi juttu ei oikein etene?
Ei kuulema riitä että laki ja opetussuunnitelma on muutettu. Jotta peruskoulusta tulisi myös sisäisesti yhtenäinen, sillä pitäisi olla yhtenäinen opettajakunta. Nyt kouluissa on kaksi työnsä ja perustehtävänsä eri lailla ymmärtävää opettajien pääjoukkoa. Luokanopettajat orientoituvat yleisdidaktiikkaan, aineopettajat oman aineensa didaktiikkaan. Luokanopettajien tiedetaustana on kasvatustiede, aineenopettajien heidän oma aineensa. Luokanopettajat korostavat mielellään olevansa kasvattajia, aineenopettajat oman aineensa asiantuntijoita. Vuoropuhelu on kankeaa. Osa opettajista ei edes näe, että luokan- ja aineenopettajat tekevät samaa työtä, vaikka ulkopuolisin silmin opettajan työ näyttää hyvin samanlaiselta.
Nämä kaksi eri heimoa tulisi tutustuttaa toisiinsa, saattaa yhdessä pohtimaan koulun arkea, sen käytänteitä ja usein tiedostamattomia uskomuksia, joihin ne perustuvat. Ja sen jälkeen ottamaan yhdessä vastuuta kaikista lapsista.
Perusopetuksen yhtenäisyyden yhtenä edellytyksenä pidetään yleisesti, että opettajilla olisi yhtenäinen käsitys koulun tehtävästä ja omasta roolistaan. Niinkauan kun opettajien koulutustauta, tiedeperusta ja työn ehdot ovat erilaiset, idea ei mene läpi.
MITÄ siis pitäisi tehdä?
(1) Tarvitaan uutta opettajuutta. Suomessa kaikilla peruskoulun opettajilla on akateeminen loppututkinto. Koulutus on siis samantasoinen, mutta erilainen. Yksi tapa olisi kouluttaa kaikki opettajat samaa väylää myöten. Nythän luokanopettajat valitaan suoraan opettajankoulutukseen. Aineenopettajiksi valikoudutaan vasta yliopisto-opintojen loppuvaiheessa. Ratkaisuksi on esitetty kaksoiskelpoisuutta (opettajalla on pätevyys opettaa sekä luokkaa että jotain ainetta) tai kokonaan uutta tutkintoa joka antaa laajan kelpoisuuden.
(2) Hyvin monet ajattelevat, että idea ei onnistu, ellei kaikkien opettajien palkkausperusteita saada kaikille samoiksi. Historiallisista syistä eri opettajaryhmillä on eri suuri opetusvelvollisuus (kuinka monta tuntia he opettavat viikossa). He saavat myös erilaista palkkaa sekä oppitunneista että muusta koulussa tekemästään työstä. Aineenopettajat saavat erilliskorvauksen tekemästään luokanvalvojan työstä, luokanopettajat eivät. Jne.
(3) Tarvitaan avointa keskustelua yhtenäisen perusopetuksen vaatimuksesta. Kyseessä on lainsäätäjän tahto, jonka on ulotuttava opetussuunnitelmiin ja koulun arkeen. "Opettajien olisi tunnettava koulutuspoliittinen vastuunsa ja sitouduttava valtiovallan päätöksiin, vaikka valmisteluvaiheessa olisikin oltu vaikuttamassa erilaisen päätöksen puolesta", muistutti Opetushallituksen entinen pääjohtaja Jukka Sarjala.
Kirjallisuutta
Johnson, P.(toim.). 2007. Suuntana yhtenäinen perusopetus: uutta koulukulttuuria etsimässä. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Johnson, P. ja Tanttu, K. (toim.). 2008. Kestäviä ratkaisuja kouluun. Kokemuksia yhtenäisestä perusopetuksesta. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti