Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, lokakuuta 28, 2011

Tulevaisuuden koulu- nyt!


CLIPSI: Maarit Tastulan yhteenveto

HELSINGIN yliopiston OKL oli järjestänyt Kiasman teatterisaliin päivänmittaisen seminaarin Tulevaisuuden koulu-teemasta. Puheenjohtajana oli professori Leena Krokfors. Aamupäivän keynote-puhujana oli luova johtaja  Saku Tuominen, jonka alustusta kommentoi ensin OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja sitten muu sali.


AAMUPÄIVÄN muita luennoitsijoita oli tutkija  Jarkko Mylläri. Hän esitteli Mäntymäen koululla  toteutettua informaalin oppimisen projektia. Professori Lasse Lipponen johdattelu meitä  formaalin ja informaalin käsitteellisiin eroihin ja jätti taktisesti puhutamatta nonformaalin. Mistä sai muikkarin.

Jarkko Mylläri ja Anu Westermarck.

ILTAPÄIVÄLLE oli sijoitettu  toimittaja Maarit Tastulan vetämä paneeli, jossa minä sain  edustaa kouluja ja rehtoreita. Minua mielenkiinnostavampia  paneelin jäseniä olivat opetushallituksen pääjohtaja Timo Lankinen, psykologian tohtori Eeva-Liisa Kronqvist, Kerhokeskuksen toimitusjohtaja Minna-Riikka Järvinen,  arkkitehti Aija Staffans Aalto-yliopistosta, yrittäjä/konsultti  Miikka Salavuo  ja  opiskelija Risto Alanko SOOLista. 

En  muista kaikkea, mitä tulin puhuneeksi, mutta ainakin Auroran idea pariopettajuudesta ja Kiina-ilmiö-luokkamme otettiin vastaan tosi hienoina koulun toimintakulttuuria ravistelevina innovaatioina. Lupasin myös hoitaa opettajille uuden palkkajärjestelmän :-)

TÄSSÄ poimintoja päivän aikana ilmaan heitetyistä ajatuksista:
  • Opetus- ja kulttuuriministerin edustaja: Koulujen eriytyminen estetään. Hienoa!
  • Muuallakin opitaan kuin koulussa. Omanikäisten kautta omaksutaan monet asiat paremmin.
  • Uusi käsite: Oppimisen kaikkiallisuus.  Oppimista on kaikkialla.
  • Koulussa ei saa tuhahduttaa lapsen luovuutta.
  • Lapsilla on oikeus nauttia elämästä.
  • Pitäisikö kouluun saada oppiaineeksi: (1) Yleissivistys?  Pitääkö kaikkea olla niin paljon? Kytkettäisiinkö yhteen asioita. Säveltämisen ydin, miten säveltäjä luo? (2) Ajattelemisen taito?
  • Me oikeasti elämme historiallista aikaa. Elämme maailmassa, jonka isoja trendejä ova: Digitalisoituminen.  Paljoustalous- Kaikkea on älyttömästi-  Se on upeaa- on erottauduttava. Miksi oppia ulkoa, kun puolessa minuutissa saa tietoa netistä? Huomiotalous: Pitää erottautua. Löydä se, missä et ole korvattavissa. Tavaroihin  on luotava merkityksiä. Mitä kaikkea sinusta voi tulla isona? Pitää nauraa koululle! Pitää nauraa työelämälle! Työelämä on tällä hetkellä järjesttömästi organisoitu. On opittava sietämään epävarmuutta.  On opittava sanomaan, en tiedä.
  • Käsillä tekeminen. Kielet. Ajattelu, kyseenalaistaminen. Rohkeus. Kehumisen taito. Sosiaaliset taidot. Liikunta ja hyvinvointi. Unen tärkeys. Uskalla oma itsesi. Oppimisen ilon sytyttäminen. Ihanaa oppia.
  • Oaj puheenjohtaja Olli Luukkainen:  Koululla on yhteiskunnallinen tehtävä. Voimaannuttavan tunteen  levittäminen on tärkeää. Koulu mennyt pintalaajaan:  kaikkea  opetellaan pinnallisesti. Mennään mieluummin syvälle. Luodaan tunne: tämän muuten hallitsen.
  • Aikuisia  tarvitaan. Ei vain vertaisia.
  • Tarvittaisiin (3) maailmanparantamisoppiaine.
  • Itsen kehuminen on opittava. Itsetunto on A ja O.
  • Koulun ongelma: nuoret eivät koe, että heitä kuullaan. Jos tulee tunnem että kuunnellaan, syntyy luovuus. Aktiivinen kansalaisuus. Lasten on voitava vaikuttaa.
  • Meitä pitäisi myös opettaa elämään. Pysähtymään. Kaikilla on kiire, silloin mitään ei tapahdu. Mielen puhdistaminen.
  • Oppilaat ovat sittenkin koulussa vain pienen osa ajasta. Lasten ja nuorten elämä ja kouluelämä ei kohtaa. Kuilu kasvaa koko ajan. Virtuaalielämä keskeinen osa heidän elmäänsä
  • Muistetaan myös nonformaali oppiminen. Rakennetaan siltoja erilaisten oppimisympäristöjen välille. Pedagogista osaamista on monilla. Mm. museoilla. Kouluun tarvitaan lisää ulkopuolisia osaajia.
  • Opettajankoulutuksen tavoitteena on pedagoginen päätöksenteko. Opettajan akateeminen professio mahdollistaa (oikeuttaa) mm. kehittämisen.
  • Meidän on pohdittava, ketkä ovat toimijoita koulussa. Opettajan rooli muuttuu. Opettajan  ei tarvitse tietää kaikkea. Oppilaat ovat myös tiedon omistajia. Oppilailla on suora yhteys tietovarantoihin.
  • Ympäristökompetenssi kuuluu kaikille. Kyky toimia erilaisissa ympäristöissä. Oppilaiden tulee voida käyttää  koulussa näitä taitoja.

Professori Leena Krokfors ja toimittaja Maarit Tartula vetämässä
päivää yhteen.
TUNNELMA oli mukava. Paikalla olivat taas "kaikki", mm. Opi ja kasva-ihmiset. Ruoka ja kuohujuoma olivat hyviä. Oli mukava tavata useita ihmisiä, joilla tuntui olevan suunnitelmia minun varalleni:-)

4 kommenttia:

enkeliporsas kirjoitti...

Äkkiseltään koulutuksen anti näyttää melko "skitsofreeniselta"...

Puhuiko kukaan koulurauhasta tai koulurauhoittumisesta tai kiireen tunnun poistamisesta?

Martti Hellström kirjoitti...

Moi enkeliporsas. Eipä juuri, muuttaman kerran sivuuttiin ehkä.

Minä puhuin maan repeytymisestä koulujen kesken, ja siitä, kuinka tulevaisuuskeskustelulle ei kaikkialla ole edes voimia. Puhuin myös koulusta selliloosatehtaana, joka tuottaa paperia...ja siten estää opettajia tekemästä sitä, mikä on tärkeää.

Moni panelisti korosti vuorovaikutuksen laatua, kuulluksi tulemista jne. Nehän edellyttävät rauhaa.

Yksi yleisökysymys käsitteli opettajien työaikamalleja toiminakulttuurin uudistamisen esteenä, ja siinä puhuttiin kiireestä.

Esa Kukkasniemi kirjoitti...

Sinulla on totisesti ollut kiinnostava viikko, Martti. Olen iloinen, että sain olla osa sitä. Omassa blogissani on otsikon Itseäni viisaammassa seurassa, kirjoituksen lopussa prof. Hannu Simolan ajatus hiljentymisen ja syventymisen koulusta. Kannattaa käydä lukemassa. Sopii näihin teemoihin.

Olli Vesterinen kirjoitti...

Kiitos vielä, Martti, osallistumisesta päivään ja paneeliin! Tänne hiljalleen tulevat Kiasma-päivän esitykset katseltaviksi:
http://www.kaikkialla.fi/video-galleria/