Paikalla oli yliopistoihmisiä: professorit Jarkko Hautamäki, Juhani Hytönen, Pertti Kansanen ja Matti Meri. Ja kouluarjen sankareita: Pekka Aho, Rauno Haapaniemi, Antti Komulainen, Esa Kukkasniemi, Pia Mäki-Kokkila, Sari Karjalainen, Jukka Sarpila. Sejä valmentaja-yrittäjiä Asko Leppilampi sekä Markku Pelkonen. Hallintoa ja politiikkaa edusti Vantaan opetuspäällikkö Eero Väätäinen. Ruoka oli hyvää, ja eskustelu 2010-luvun didaktiikasta vilkasta ja vielä herkullisempaa.
iPadilla naputetaan keskustelua muisttin. Kuvassa vasem- malta: Matti Sippola, Rauno Haapaniemi, Aski Leppi- lampi, Pejja Aho, Pertti Kansanen, Esa Kukkasniemi ja Martti. KUVA: Markku Pelkonen. |
KESKUSTELUISTA saisi useammankin artikkelin Luokanopettajaan. Pääjuttu tulee tammikuun lehteen. Kannattaa tilata lehti, jos yhtään kiinnostaa, mitä tämä raati ajatteli mm. seuraavista asioista:
- Miksi suomalaisoppilaat pärjäävät Pisassa?
- Miten oppilaat ovat muuttuneet? Missä he ovat hyviä? Missä he erityisesti tarvitsevat harjoitusta?
- Mitkä ovat oppiaineet, joissa meidän on skarpattava?
- Miksi virheet ovat tärkeä juttu opetuksessa?
- Mikä on tärkeintä, mitä oppimastamme didaktiikasta kannamme mukanamme?
- Kumpaan tulisi tulee panostaa: tietoihin vai sosiaalisiin taitoihin? Vai onko kysymys väärin asetetti?
- Pitäisikö koulussa olla kivaa vai tylsää? Miksi
- Mikä estää oppilaita oppimasta?
Kuvassa oikealta Eero Väätäinen, Sari Karjalainen, Jukka Sarpila, Antti Komulainen ja Markku Pelkonen. Pöydän päässä Esa Kukkasniemi. |
- Mitä Vantaalla tapahtuu juuri nyt? Miksi?
- Kuka koulussa pelkää? Mitä siitä seuraa?
- Miten tulisi suhtautua sosiaaliseen mediaan?
- Kumpi vai kampi? Yksilö vai yhteisö?
- Pitääkö opettajan olla itse innostunut? Vai onko hurmahenkisyys uhka?
- Tarvitaanko tahdikkuutta? Miksi?
- Opettajan autonomian rajat?
- Mikä estää opettajia tekemästä sitä, mikä on tärkeää?
- Olisiko yhteistoiminnallisuus vastaus?
- Tarvitaanko opetussuunnitelmaa?
Pöydän päässä Pia Mäki-Kokkila, Matti Meri, Jarkko Hautamäki ja Matti Sippola. |
- Mikä on parasta erityisopetusta?
- Pitäisikö koulun olla seikkailu, joka koukuttaa? Viihtymiskeskus?
- Onko pieni opetusryhmä tavoiteltava asia?
- Onko jokin metodi muita vaikuttavampi?
- Pitäisikö meidän panosaa yhteisöllisyyteen? Mitä se edellyttää?
- Miten suhtautua pelillisyyteen hurahtaneisiin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti