KUVA: TV2:n sivuilta lainattu kuva elokuvasta "Pidä kiinni, päästä irti".
OLIPA pysättävää katsoa torstaina myöhään illalla TV2:lta dokumenttielokuva: "Pidä kiinni, päästä irti ". Kim Longinottonin elokuva osoitti, kuinka paljon hyvää osaavat ammattilaiset voivat tehdä rikkimenneille lapsille.
ELOKUVA kertoi Mulberry Bushin sisäoppilaitoksesta. Mulberry Bushissa Oxfordshiressa asuu ja käy koulua 40 5-12-vuotiasta lasta. Kyseessä on kai eräänlainen koulukodin ja hoidon yhdistelmä (ei kuitenkaan sairaala). Koulun nettisivuilla kerrotaan, että yksikään lapsi ei ole heille toivoton tapaus.
OPPILAITOS on perustettu vuonna 1948. Yli 60 vuoden aikana on hioitunut pedagogiikka, jonka tuella lapset yrittävät muuttaa elämänsä suunnan. Jos oikein ymmärsin toimintaa ohjaavat seuraavat periaatteet:
* Usko kasvatuksen ja kasvu mahdollisuuteen
* Tavoitteena on palauttaa lapsi perheeseensä ja omaan kouluunsa.
* Kasvatukseen yhdistyy hoito ja terapia
* Henkilökunnan moniammatilliset istunnot, joissa yhdessä etsitään kullekin lapselle tuolla hetkellä parhaita ratkaisuja, Lähtökohtana on kysymys: Mitä tämä lapsi nyt tarvitsee. Lapsi näytti usein olevan mukana (aikuiset ikäänkuin sanallistivat hänen tilannettaan.
* Vanhempien sitouttaminen (minkä pitäisi muuttua)
* Kasvattajien kärsivällisyys ja päättäväisyys ja johdonmukaisuus. Niillä rakennetaan kadonnut luottamus aikuisiin.
* Puhumaan opettaminen ; "Puhu meille älä vahingoita meitä". Aikuiset puhuvat tunteistaan toisille lasten kuullen.
* Lapsille puhutaan, järki perustellaan. (Heille annetaan sanat hahmottaa omaa toimintaansa, ja syy-seuraussuhteita)
* Focus kirkkaana: siirtyminen seuravalle luokalle; tällainen käytös ei käy tavallisessa koulussa.
* Kannustava palaute
* Tunteet käsitellään ja ne rationalisoidaan
* Itsenäinen liikkuminen ansaitaan. Tarvittaessa siirtymät tapahtuvat käsi kädessä opettajan/avustajan kanssa.
* Ongelmatilanteissa aikuisen kanssa voidaan vaihtaa "selvittelijää".
* Lomake, joka käytetään konflikteista yhdessä lapsen kanssa
* Anteeksipyyntökortti
* Raivotilanteessa lapsi usein poistetaan ryhmästä toiseen tilaan.
* Kiinnipidon käyttö raivotilanteissa (fyysinen ylivoima rauhoittaa)
* Kiinnipitoon liittyy terapeuttinen keskustelu
* Lohdutustilanteissa fyysinen läheisyys
* Kaikki ratkaisut ja siirtymät valmistellaan ja selvitetään lapsille etukäteen (esim. isän kohtaaminen viikon kuluttua)
* Opiskelun ja kasvattavan keskustelun tasapaino jopa rinnakkaisuus.
* Toisia ei saa häiritä.
* Joustava siirtyminen luokalta toiselle kesken vuoden.
* Koulu rakennus ja upea pihapiiri tukivat rauhoittumista.
* Itse luokkatilat näyttivät monipuolisesti varustelluilta.
* Lapsen irroittaminen kotoa (vain vierailut, ja niissäkin henkilökunnalla on vahva ohjaava ote)
* Palkinto onnistumisesta (puku onnistuneesta lomasta)
* Henkilökuntaa on moninkertainen määrä lapsiin nähden (108- 40)
ISO-BRITANNIASSA niiden lasten määrä, jotka käyttäytyvät kouluiässä sietämättömästi, väkivaltaisesti kasvaa joka vuosi tuhannella. He lyövät, potkivat, purevat luokkatovereitaan ja opettajiaan. Tällaisia lapsia on myös Espoossa, mutta meillä määrä on kohtuullinen, arvioisin, että noin kymmenen/ikäluokka (+ autistit). Koululaitos on varsin avuton kohtaamaan näitä lapsia, ja pakko sanoa varsin kädetön myös auttamaan heitä.
Mulberry Bush antaa paljon ajattelemisen aihetta. En tiedä, onko meilä vastaavaa toimintaa. Ehkä sairaalakouluissa? Nykyisten sairaalakoulujen kapasiteetti on kuitenkin rajusti alimitoitettu tarpeeseen nähden. Olen usean vuoden ajan nostanut kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa esille sen tosiasia, että väkivaltaiset lapset tarvitsevat kokonaan uudenlaisen opetusmuodon. Kiitos TV2:lle. Tiedän nyt, että ainakin yksi vaihtoehto on olemassa. Se on kallis. Mutta on muistettava , että yksi syrtjäytynyt lapsi maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa - puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä.
KUVA lainattu koulun nettisivuilta. Elokuvan nimi "Pidä kiinni, päästä irti" lienee myös koulun filosofia.
OLISI HIENOA saada asioista päättävät ja asiantuntijat ottamaan kantaa tähän kiehtovalta tuntuvaan terapeuttiseen pedagogiikkaan. Olisiko se sovellettavissa meille?
ELOKUVA on katsottavissa Ylen Areenalla vielä 13 päivää.
2 kommenttia:
Ohjelma oli pysäyttävä. Jäin miettimään parin lapsen kohdalla, että kuinka paluu tavalliseen kouluun voi olla mahdollista, koska näytti, että lapsi olisi tarvinnut kotiin toisen aikuisen vanhempansa lisäksi...
Äsken katsoin kyseisen ohjelman uusintana. Aloitin tänä syksynä kasvatustieteen opiskelut yliopistossa. Itselle tuli heti sellainen olo, että tuollaista työtä haluan itsekin tulevaisuudessa tehdä.
Lähetä kommentti