Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

lauantaina, huhtikuuta 21, 2018

Minne koulu oli menossa vuonna 1989? Osa 1

WARNING. Niille, jotka osuvat tähän blogilastuun vahingossa, on syytä kertoa, että kirjoittaja on hurahtanut retro-pedagogiikkaan. Hän lukee päiväkaudet vanhoja kirjoja ja saa niistä kicksejä.

TÄLLÄ kertaa aiheena on teos lähes 30 vuoden takaa. Koko Suomi oli tuolloin siirtynyt peruskouluun, koululakeja oli juuri muutettu ja uusi ops (1985) julkaistu. Elettiin huikean taloudellisen nousun aikaa. Rahaakin tuli kouluihin ovista ja ikkunoista. Ja tämän blogin pitäjä oli juuri valittu Auroran koulu  rexiksi.

Teos on

Lahti, Pirkko ja Keinonen, Mirja (toim.). (1989). Minne koulu on menossa?  Keskustelukirja. Suomen Mielenterveysseuran julkaiusuja.  Forum-kirjasto. Helsinki: Tammi.

SE on niin niin täynnä retroherkkuja, että palastelen sitä useaan osaan. Tämä ensimmäinen osa on tiiseri  herkuista.Millaisia ajatuksia 10 herkkua herättävät?

HERKKU 1. "Koulu on merkittävä lapsen kehitystä tukeva tai haittavaa tekijä."

HERKKU 2.  " Lapsuutta ei enää ole olemassa siinä mielessä kuin ennen. "

HERKKU 3. " Koulu ei ole elämälle välttämätön. Tämä on syytä ottaa lähtökohdaksi kaikessa koulua koskevassa keskustelussa."

HERKKU 4. "Koulusta todellinen ilotalo!"

HERKKU 5.  "Nyt koulut, niin kuin epävarmat vanhemmatkin, juoksevat liiaksi  vuosittain vaihtuvien ”pelastusoppien” perässä, jotka  menevät pian ohi jättämättä yleensä pysyvämpiä jälkiä koulun arkipäivän toimintaan."

HERKKU 6. " Opettajat opettavat asioita, joita eivät itse hallitse. Oppilaan tärkeä menestymisstrategia on oppia nopeasti tietojen ja taitojen kulisseja…  Syntyy koulutieto, oppisisältö,  jossa asiat  irroitetaan aidoista kultuurissita ja toiminnallisista yhteyksistään."

HERKKU 7. "Arvostellessaan opettaja on vallan käyttäjä, joka järjestää kilpailutilanteen ja määrä voittajat ja häviäjät."

HERKKU 8: " Koulu seisoo tai kaatuu johtajansa mukana."

HERKKU 9:   Kun oppilas siiretään sopeutumisvaikeuksien vuoksi erityisluokkaan, se palvelee tuon oppilaan etua. Vai palveleeko?  Suojellaanko ehkä enemmnkin muita  luokan oppilaita? Mikä on se ratkaisu, joka toteuttaa molempien edut?

HERKKU 10: "On olemassa oppilaskeskeisyyden suunta, jonka mukaan oppilaan oikeudet ovat pyhät. Opettaja on syrjässä niin paljon kuin mahdollista. Äärimmäisessä tapauksessa opettaja pyytää puhumislupaa  tilapäisesti tarpeen tullen. Opettaja ei istuta oppilaisiinsa minkäänlaisia käsityksiä, vaan vapaus on kaiken perusta. Kurinpidossakin vallitsee itsehallinto..."

Ei kommentteja: