Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, huhtikuuta 12, 2018

ITK 2018

ITK-2018 konferenssi järjestetään tänäkin vuonna Aulangolla, hotelli Cumulus Resort Aulangon tiloissa Hämeenlinnassa 12.-13.4.2018, keskiviikosta perjantaihin. Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa (ITK) on Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Se kokoaa vuosittain yhteen lähes 2000 opettajaa, rehtoria, opetusteknologian asiantuntijaa, tutkijaa, päättäjää, opiskelijaa ja muita asiasta kiinnostuneita.  ITK-konferenssin pääjärjestäjä on Hämeen kesäyliopisto.

YKSI tämän vuoden pääteemoista oli tutoropettajatoiminta. Keskiviikkona pidettiin koko päivän mittainen, loppuunmyyty valtakunnallinen tutor-opettajapäivä, johon osallistui satoja opettajia. Seitsemän tunnin ajan he kiertelivät saamassa ideoita toisiltaan. Teemoja olivat mm.  Arvioinnintaikaa,
Arviointijuna, Design-menetelmä, Digimiitit, Google tehokäyttöön, Henkilökohtainen oppimispolku, Koulu innovaatioalustana yrityksille, OpenDigi, Opettajasta tubettaja, Oppilasagentit, Oppimisanalytiikka, Pelillisyys, Pelipedagogiikkaa, Primetime Learning
Robottien ohjelmointia, Saamelaispedagogikkaa, Sähköinen matematiikka, Team Based Learning, Tekoäly, Uutta luova  opettajuus, Vaasan malli,  Verkkokurssin toteuttaminen, Verkostojen verkosto, Webinaarit ja Wikiloikka.

ITK- paneeli 2018 kiitoshatut ja -huivit päällä.
MINÄKIN olin mukana ITK:ssä pitkästä aikaa. Edellinen kerta saattoi olla vuonna 2013, jolloin meitä oli Auroran koululta luokanopettaja Timo Takko upeine oppilaineen.

TÄLLÄ kertaa minut oli pyydetty paneeliin, jossa pohdittiin, mihin suuntaan tutoropettajatoimintaa tulisi kehittää? Muuta en ehtinytkään  nähdä.

Loput  panelistit olivat Ulla Laine Opetus- ja kulttuuriministeriöistä, Pauliina Kupiainen Opetushallituksesta ja  elävä tutor-opettaja: Antti Karvonen Ylöjärveltä. Paneelin juonsi Olli Vesterinen.

PANEELIIn oli varattu aikaa 75 minuuttia. Noin niinkuin omasta mielestäni paras heittoni oli ajatus, että tulevaisuudessa - mm. vuosityöaikaa siirtymisen myötä - jokainen opettaja voi olla jollain osa-alueella tutor-opettaja.

Oli hauska löytää twitteristä, mitä  muuta tuli auottua.

@uusiperuskoulu
Miten tutoropettajatoimintaa tulisi kehittää? Paneelikeskustelu aiheesta ITK-Areenalla klo 15.30 alkaen @ullukko @Marttihellstrom @pauliinaku https://ohjelma.itk.fi/event/interaktiivinen-tekniikka-koulutuksessa-konferenssi-2018-2018-04-11-2018-04-13-1/track/mihin-suuntaan-tutoropettajatoimintaa-tulisi-kehittaa-881 …

@leenapontynen
Lavalla kiinnostava #tutorope #paneeli alkamassa #itk2018 #areena. @retsev @KarvosAna @pauliinaku @ullukko @Marttihellstrom

@tainavainio
Johtajuus ei kehity ylhäältä sanelemalla vaan kasvaa alhaalta ylöspäin kokemuksia ja osaamista jakamalla. Jokainen on tässä aktiivinen!  @Marttihellstrom #oppivayhteisö #kehittyväyhteisö #jakaminen

@tainavainio
Todellinen muutos tapahtuu työpaikalla mielellään pariopetuskokemuksena. Ei niin, että opettaja käy yksin kurssilla poissa työpaikaltaan. #tutuoropettaja on loistava juttu - sitä lisää! @Marttihellstrom #itk2018

@tainavainio
Muutamassa koulussa pakotettu #rehtori´t mukaan #tutoropettaja´koulutukseen. Jos rehtorin tukea ei ole, tutoropettajan vaikeaa toimia. @Marttihellstrom

@tainavainio
#vuosityöaika voisi antaa mahdollisuuden määritellä osa opettajan työajasta tutorointiin. #tutoropettaja´toiminta antanut sysäyksen yhteisopettajuuteen. @Marttihellstrom #itk2018

Ei kommentteja: