Aamun avasi Vaskivuoren lukion komea acapellaa laulanut nuorten ryhmä. Vaikka oli kesäloma:-) |
ALUKSI kuultiin napakka luento suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Oph:n pääjohtaja Aulis Pitkälä oli koonnut sekä selityksiä menestyksellemme (yhteen sanaan tiivistettynä luottamus) että tunnistettuja haasteitamme (mm. eriarvoistuminen, IT-taidot jne.).
KLO 10.30 oli kahvin ja hedelmien aika. Tony MacKay starttasi sitten paneelin. Aikaa oli tunti. Haastateltavana oli viisi suomalaisrehtoria. Hyvin puhuivat sekä englantia että asiaa.
Espoolaisväriä paneeliin toi Partasen Aaro kertoessaan omasta, värikkäästä koulustaan. Kaikki muut panelistit olivatkin naisia. Muu maailma sai hyvän kuvan suomalaisen koulun tasa-arvoisuudesta. Ja siitä, kuinka meillä on työhönsä sitoutuneet rexit, vahva pyrkimys jakaa johtajuutta ja inhimillinen ote opettajiin, niihinkin, jotka eivät heti puhkea kukkaan muutosten kentällä. Puheenjohtaja MacKayn ote oli taitava ja täynnä iloista innostusta.
ENNEN lounasta kuultiin vielä suomalaisista innovatiivisista oppimisympäristöhankkeista. Koulumestarin koulun rehtori Vesa Äyräs ja apulaisrehtorinsa Tiina Korhonen esittelivät reippaasti Innokas- hankettaan.
Kuvassa Vesa Äyräs, Tiina Kumpulainen ja Timo Kekkonen. |
VIERAITA näytti kiinnostavan myös suomalainen innovaatio: Kiva- koulu hanke, jolla selätetään koulukiusaamista. Hanketta oli esittelemässä naapurikoulumme Karamzinin opettaja Juha Ollila, joka on nyt headhantattu projektiin myymään toimintamallia ulkomaille. Hyvin esitteli.
Kolmantena esiteltiin elinkeinoelämän piirissä syntynyt Oivallus- hanke, josta kertoi Timo (Urhon pojanpoika) Kekkonen. Hän kysyi, kuinka koulukasvatus tukee niitä taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden työssä. Tulevaisuuden työ muistuttaa pitkälti jazz-bändissä soittamista.
Toisen koulutuspäivä mainioina juontajina toimivat Anneli Rautiainen ja Jorma Kauppinen Opetushallituk- sesta. |
Hankkeiden teoreettista taustaa avasivat professori Kristiina Kumpulainen ja johtaja Valerie Hannon. He olivat rakentaneet hauskan nelikentän, jossa ulottuvuuksina olivat formaali- ja informaali oppiminen sekä perinteiset yhteistyökumppanit vs. aivan uudet. Nelikentät ovat mainioita.
SITTEN olikin lounas. Hyvää salaattia, riisiä ja lihapataa. Jälkiruuaksi rahkaa ja kahvia. Ja hyvää seuraa. Kiitos, Riitta!
OHJELMA jatkui klo 13.15, mutta minä jouduin poistumaan muihin hommiin.
Miten summaisin näitä kahta päivää? Elämme (jälleen) isojen muutosten aikaa. Työ on muuttumassa; luovuutta ja korkeaa osaamista tarvitaan kaikilta. Tulevaisuus vaatii uudenlaista koulua, joka järjestää uudenlaista opetusta. On mm. hyödynnettävä enemmän informaalia oppimista ja tietotekniikkaa.
Jotta opetus muuttuu, tarvitaan muutosjohtajuutta, joka tulkittiin näillä päivillä nimenomaan myönteisyydeksi muutosta kohtaan (Tätä vastaan hieman protestoin: muutosta ei oi johtaa paljain käsin pelkällä oikealla asenteella). Yksin johtaja ei onnistu, johtajuutta on jaettava. Muutos on tehtävä yhdessä. On opittava toisilta. Oppilaat on vastuutettava. Hitaasti syttyville opettajille on annettava rakkautta ja substralia. Muutos edellyttää myös muutoksia opettajien työehdoissa.
SUBSTANSSIN lisäksi innostuin kovasti viestiseinästä. Se mahdollistaa ihan uudenlaisen vuorovaikutuksen esiintyjien ja salin välillä - jos sitä käytetään hyväksi. Keskustelun käynnistämiseen tarvitaan välillä "provokaattoreita". Kokelin sitä :-) Evidence based.
KAHDEN päivän kokonaisuus illallisineen oli hyvä kokonaisuus. Harmi, jos et ollut mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti