Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

maanantaina, kesäkuuta 11, 2012

Koululaiset kuriin!?

TÄMÄN aamun Hesarissa on  tärkeä uutinen, otsikolla:"Koulurauhan turvaamiseksi esitetään uusia keinoja". OAJ:n, Suomen vanhempainliiton, Suomen rehtoreitten ja Opetus- ja sivistystoimen asiantijoiden edustajat jättivät tänään opetusministerille esityksen muutoksiksi perusopetusta koskeviin säädöksiin. Näiden tahojenmukaan oppilaiden ja opettajien turvallisuus on heikentynyt niin paljon, että nyt tarvitaan uusia keinoja puuttua oppiaiden käyttäytymiseen. "Kouluun pitää palauttaa työrauha!", vaativat opetusalan järjestöt ja vanhempainliitto.

Näitä keinoja olisivat lehtijutun mukaan mm.:
(1) mahdollisuus teetättää oppilailla  perinteisen jälki-istunnon sijasta yleishyödyllisiä tehtäviä, esim. pihan haravointia tai koulun kirjaston järjestelyä.
(2) Rehtorille ja opettajille haluttaisiin oikeus ottaa oppilailta pois häiritsevä tai turvallisuutta vaarantava esine tai aine, kuten stiletti tai huume.
(3) Muille vaaralliselta oppilaalta tulisi voida evätä opetus  enintään kolmeen päivään (nyt opetus voidaan evätä loppupäiväksi). Sosiaalitoimen pitäisi ryhtyä selvittelemään oppilaan ja hänen perheensä hyvinvointia seitsemän päivän kuluessa.
(4) Uusi  keino olisi myös sovittelu, jossa koulu sopisi vanhempien kanssa siitä, että  oppilaalle toteutetaan rangaistus esim. pelikielto tämän  vapaa-ajalla.
(5) Todistusta ei saisi, joillei olisi suorittanut rangaistuksia esim.  jälki-istuntoja lukukauden loppuun mennessä.
(6) Lakiin tulisi kirjata, että muiden häirintä ja epäasiallinen kohtelu ovat kiellettyjä ja että  omat jäljet on siivottava.
(7) Kouluihin pääsyä haluttaisiin rajoittaa. Jos haluaa tulla seuraamaan opetusta, pitäisi jatkossa aina ilmoittaa siitä  etukäteen rehtorille.

MITÄ mieltä olette näistä ehdotuksista. Onko koulujen keinoja aihetta lisätä tähän suuntaan? Ota osaa ja äänestä!

2 kommenttia:

Mikko Jordman kirjoitti...

Ymmärrän, että meillä on ongelma. Oppilaat, jotka ovat samalla koulun asiakkaat.
Tiedän, että meillä on erityinen onnistuminen ja ylpeyden aihe: suomalainen kaikkien koulu.
Miten siis korjata se mikä on rikki (rauha ja merkityksellisyys) ja samalla säilyttää se, mikä on ehjää ja hyvää?
Pidetään kaikki koulussa. Tehdään koulusta sellainen, että se on jokaiselle hyvä ja merkityksellinen.
Vaikeaksi asian tekee se, että ensi kertaa koulu ei ole välttämättömän tuntuinen hyvälle ja motivoituneelle oppijalle: tieto ja oppiminen ovat kaikkialla. Samaan aikaan vähemmän motivoituneelle löytyy vähän syitä uskoa menestykseen, pinnistellä ja ponnistella. Jokainen haluaa oman "hyvänsä" nyt.
Ratkaisu on yhteisöllisyyden koulu, joka huomioi jokaisen oppijan yksilöllisyyden. Ei tosin ihan helppo rasti, ei varsinkaan nykykoulun rakenteilla.

Martti Hellström kirjoitti...

Fikusti kirjoitettu, Mikko! Pitäisikö molemmilla korvilla kuunnella niitä, jotka tulevat kouluun vain koska on pakko?