Kokeneen peruskoulumiehen monologeja pedagogiikasta ja koulupolitiikasta. Vielä vanhemmat lastut osoitteessa http://marttifi.wordpress.com/
Kirjoja
tiistaina, tammikuuta 24, 2012
Yleisen ja tehostetun tuen rajanvetoa
Itse idea toki on selvä: sekä sanoissa että teoissa luovutaan kahtiajaosta yleisopetuksen oppilaisiin ja erityisoppilaisiin. Tätä jakoa oli kyllä sekoitettu jo 2000-luvun alusta, kun tehtiin päätös, että kaikkia erityisoppilaita ei siirretäkään erityisluokkiin vaan osa integroidaan. Integroidut oppilaat opiskelivat omassa koulussa, omassa luokassa, mutta heitä opetettiin jollain lailla erilailla. Jo tuolloin syntyi oppilaiden jako kolmeen: yleisoppilaat, integroidut ja erityisluokkien oppilaat.
Malliin sisältyi kaksi ongelmaa: (1) Integroiduista oppilaista annettiin kunnille korotettu valtionosuus ja (2) tähän liittyen; yhteenlaskettuna erityisoppilaiden statuksen saaneiden määrä alkoi kasvaa huimaa vauhtia, noin 10 %:iin. Tämä oli hallinnon mielestä kiusallista ja päättäjien mielestä liian kallista ja kansainvälisten trendien ja sopimusten vastaista.
Niinpä laki (ja tapaa jaka rahaa kunnille) ja sen jälkeen opetussuunnitelmaa muutettiin. Tehtin kielellinen käännös. Otettiin käytöön tuen käsite. Päätettiin, että oppilaita ei jaeta enää ryhmiin vaan tuki sen mukaan, miten vahvaa se on. Jako ei kuitenkaan ole ongelmaton. Kaikissa (ks. lastun kuva) tuen asteissa pääosa keinovalikosta on samoja. Periaatteessa sama oppilas voi saada yleistä, tehostettua ja erityistä tukea. Mistä tietää, milloin tukiopetus on hänen kohdallaan yleistä milloin erityistä tukea? Käytännössä on kai ajateltava, että oppilaat jaetaan kuitenkin ryhmiin sen mukaan, millaisessa statuksessa he tukikeinoja saavat.
Espoossa syntyy näin neljä tukistatusryhmää: (1) oppilaat, jotka pärjäävät hyvin, (2) oppilaat, jotka saavat silloin tällöin sellaista apua ja tukea, joka ei aiheuta lisäkustannuksia (yleisen tuen oppilaat), (3) oppilaat, jotka saavat sellaista ja monenlaista tukea pitkähkön ajan, joka rahoitetaan koulun omasta budjetista erikseen (tehostetun tuen oppilat) ja (4) oppilaat, jotka tarvitsevat rankkaa, pysyvää tukea joko niin, että opiskelevat erityisluokassa tai että heillä on oma yksilöllistetty oppimääränsä. Tämä tuki edellyttää kunnan tason päätöksiä.
Itse idea ja selkeä ja kaunis. Tukea annetaan tarpeen mukaan. Se, mikä nyt kuormittaa minunkin aivojani, on siirtymä yleisen ja tehostetun tuen välillä. Raja on epäselvä. Yksinkertainen ajattelu: yleisen tuen järjestää pääosin oma opettaja, tehostetussa tuessa ela-opettaja (ja erityisessä tuessa erityisluokanopettaja) ei ihan toimi. Yleisessä ja tehostetussa tuessa kummassakin tukea voi antaa laaja-alainen erityisopettaja. Perusopetuslaki määrittää sekin rajan sumeasti: Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja... on annettava tehstettua tukea.
Mitä väliä tällä on? Eikö oleellista ole, että lapsi saa tukea. Joo, se on oleellisinta. Statuksiin kuitenkin liittyy eroja. Yleistä tukea voidaan antaa ilman paperityötä. Tehostettuun tukeen tarvitaan jo kunnon annos byrokratiaa. Yleisen tuen antamiseksi ei tarvita erillisiä kodin ja koulun tapaamisia, toki annetusta tuesta tiedotetaan. Tehostetussa tuessa laaditaan kaksi asiakirjaa yhdessä kotien kanssa; pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma. Lisäksi asia on käsiteltävä oppilashuoltoryhmän kokouksessa, johon huoltajalla oikeus tulla kuulemaan, mitä hänen lapsestaan puhutaan.
Jokaisessa koulussa on löydettävä ratkaisu siihen, missä määrin voimavaroja suunnataan asiakirjatyöhön ja kokouksiin ja missä määrin halutaan nähdä se vaiva, jotta huoltajat ovat aidosti mukana oman lapsensa tuen suunnittelussa ja toteutuksessa.
AURORAN tukitiimin kokouksessa hahmottelimme alustavasti tämän lukuvuoden ajaksi konkreettista rajanvetoa niin, että siirto tehostetun tuen statukseen käynnistetään, jos oppilaan edistyminen takaamiseksi (1) tarvitaan psykologin testauksia, (2) skidi- tai sinimix-ryhmää tai harkitaan (3) erityisluokkaa, (4) opetuksen yksilöllistä tai (5) luokan kertaamista.
Jatkamme pohdiskelua.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti