KUVA: Työryhmän esitys tuntijaoksi taulukkona. Valmiiksi on annettu lähinnä minimitunnit alkuopetuksen ja alakoulun jälkeen sekä koko peruskoulun jälkeen.
TÄYTIN työryhmän taulukon niin, että annetut rivi-ja sarakesummat toteutuivat. Se tuli selväksi, ettei alakoulun kohdalla kovin montaa vaihtoehtoa ole, kuinka kaikille yhteiset tunnit sijoittuvat.
VERTASIN sitten syntynyttä tuntijako nykyisin Aurorassa voimassa olevaan ja tein seuraavat havainnot (muutokset):
- Oppilaiden 1-6-luokkien yhteenlaskettu viikkotuntimäärä laskisi yhdellä tunnilla. Opetusta siis saataisin vähemmän.
- Joutuisimme ilmeisesti vaihtamaan vapaaehtoisen A2-kielen (nyt ruotsi). Tilalle Saksa? Kielenopettajalat vaadittaisiin sitten uusi aineyhdistelmä?
- Tuon uuden vapaaehtoisen A2-kielen tuntimäärä vähenisi kaksi tuntia.
- Äidinkielen ja kirjallisuuden tuntimäärä putoaisi 3-4 tuntia. Melkoinen takaisku. Vaikea ymmärtää ja paikata.
- Matematiikan tuntimäärä putoaisi kaksi tuntia. Melkoinen takaisku. Vaikea ymmärtää ja paikata.
- Katsomusaineiden tuntimäärä putoaisi kahdeksasta kuuteen. OK.
- Ruotsi varmaan alkaisi kuudennella (sitä olisi alakoulun aikana enää kaksi tuntia, nyt kuusi). Meillä tarkoittaisi kansalliskielen taantumaa; Lapsilla on varsin kielteinen asenne (lopetettu aineen opiskelua).
- Englanti aientuisi alkamaan jo tokaluokalla. Tunteja olisi alakoulun aikana entinen määrä. Tämä olisi melkoinen haaste. Vain osa alkuopettajista ehkä osaisi itse opettaa. Toisaalta on myös hyviä kokemuksia (Päivi Pelli-Kouvon kokeilusta).
- Jos historiaa saisi opettaa jo kolmannella luokalla, valinnaisuutta voitaisiin ohjata siihen, ja näin historian tuntimäärä kasvaisi kolmesta viiteen. Ehdottoman hyvä asia.
- Taideaineissa uutta olisi draama (ekalla ja viidennellä). Sopisi meille kuin hanksa käteen.
- Yhteensä taideaineiden määrä pysyisi ennallaan, mutta draaman tulo leikkaisi musiikin ja kuvataiteen tunteja. Melkoinen takaisku.
- Alkupetuksessa käsityön osuus kasvaisi kahdesta tunnista neljään (ylemmillä luokilla pitäisimme ennallaan kahdessa). Paineita suunnata toinen jakotunti käsitöihin, Ma ja Äi kärsisivät.
- Liikunnan osuus kasvaisi meillä melkoisesti: luokilla 2, 4, 5 ja 6 sitä olisi kolme tuntia (nyt meillä on kaksi tuntia viikossa). Tavoite tosi tärkeä- mutta ne tilat. jumppasalimme olisi tosi lujilla. Ratkaisuna olisi jättiryhmät ja kaksi opettajaa. Tai sitten kaksi ryhmää yhtäaikaa: toinen sisällä ja toinen ulkona. Ei ehkä kauhean hyvin toimisi. Liikunan ryhmät meillä usein pieniä- vie tuntiresursseja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti