Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, joulukuuta 23, 2008

Koulutyön keskeytyspäivä 2(7)

KUVA: Opettajalehdestä lainattu kuva Topelius-musiikkinäytelmäprojektista, joka toteutettiin keväällä 2005 Aurorassa.


AAMUPÄIVÄ hurahti kirjoittaessa Opetushallituksen tilaamaa artikkelia, joka innostaisi taito- ja taideaineille ystävälliseen toimintakulttuuriin. Deadline oli tänään. Ehdin. Eikä siitä ehkä ihan huono tullut. Aihe oli tärkeä. 10 sivuun mahtui itsellekin uusia ajatuksia:-).

Sopimuksen mukaan artikkelin tulee olla ennen julkaisematon, joten en saa panna sitä tänne näytille. Ja kuka niin pitkää jaksaisikaan lukea? Jutun juonen kai kuitenkin saa paljastaa?

Tarkastelen artikkelin aluksi toimintakulttuurin käsitettä pedagogisesta näkökulmasta. Toisinoppiminen on harvoin käytetty käsite, ja tarkoitan sillä tässä muusta kuin oppitunneista ja opettajan opettamisesta oppimista. Kytken käsitteen Koskenniemen yli 60 vuotta sitten lanseeraamaan koulun elämänpiirin käsitteeseen. Koulut eroavat sen suhteen, millaisia oppimisen ja kasvun ympäristöjä ne ovat ja millaisia toisinoppimisen mahdollisuuksia niissä oppilailla on. Ehkä meidän kaikkien pitäisi ottaa tämä idea vakavasti.

Sen jälkeen pohdin, missä suhteessa taito- ja taideaineet ovat omaleimaisia ja millaisin tilantein ja käytännöin niille tyypillistä omaleimaisuutta voisi valuttaa koulun elämänpiiriin "tarjoumiksi", joihin ainakin osa oppilaista tarttuu. 20 vuoden aikana Aurorassa on ehtinyt kertyä kokemuksia varsin monista oppimisen mahdollistajista sirkusturneista sijaisopettajina toimiviin taiteilijoihin, ja kulttuurisiestoista koko koulun näytelmiin. Kun jumppasaliin kasvaa Getsemanen puutarha tai ulkovessa muuttuu bändikämpäksi, on kyse toisin oppimisen mahdollistamisesa toisinkäyttämällä resursseja, rakenteita, aikaa ja tilaa.

Taito- ja taidekasvatusta tukeva toimintakulttuuri on myös mielensisäinen ilmiö: joustavien käytänteiden arvo- ja olettamusperusta. Artikkelin lopuksi tiivistän tuota perustaa kahdeksaksi väiteeksi, jotka taitoihin ja taiteeseen kasvattavan tulisi hyväksyä. Väitteiden tueksi esitän siteerauksia pyytämistäni opettajiemme ja oppilaittemme kirjeistä.

ILTAPÄIVÄLLÄ ehdin konttorille purkamaan opettajien ja avustajien virkavapausanomuskasaa. Sain tuhottua sen kokonaan.

Talo oli rauhallinen. Sisäposti ei kulje. Puhelin ei soi. Hiljaista oli myös emailissa. Hyvösen Timppa toi uudella hopeanuolellaan joulusinappia. Nam. Parakkia viimeisteltiin. Nuorisojoukko oli nostanut pyörätelineen koripallotelineen päälle joulukuusen tapaiseksi. Oli korkea aika sulkea klo 16.20 konttorin ovi ja kadota joululomalle. Hyvää Joulua!

Ei kommentteja: