Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, helmikuuta 20, 2008

Tulevaisuuden koulu



ILTAPUHTEENA olen valmistellut viikon ajan huomista luentoa Oulussa. Oulun ja Lapin lääninhallitukset järjestävät kaksipäiväiset Pohjois-Suomen oppilaitosjohtamisen päivät 21.-22.2.2008 yleissivistävän ja ammatillisen koulu-
tuksen johtamisen tukemiseksi rehtoreille ja erilaisissa johtamisen tehtävissä toimiville. Kello 13:45 ohjelmassa on "Tutkimuksen puheenvuoro: Tulevaisuushakuisen kouluorganisaation rakentaminen KT, Rehtori Martti Hellström."

Minua on siis pyydetty käyttämään siellä "tutkimuksen ääntä" tulevaisuuden koulusta. HUH! 90 minuutin sessiota varten valmistin 89 diaa. Onhan niitä paljon. Luvassa on oikein infoähkyä. Sainkin kavereilta mm. Sorsan Osmolta ja Johnsonin Peteriltä paitsi kannustusta myös ohjeita karsia dioja, tektiä ja kuvia, mutta tällä aikataululla en taida ehtiä. Tiivistäminen nimittäin edellyttää syvää näkemystä.



Olen kuitenkin syntyneeseen kokonaisuuteen aika tyytyväinen. Esitän aluksi kolme erilaista koulun kehittämisen strategiaa (1) traditiolähtöisen, (2) praktisen (ongelmalähtöisen) ja (3) tulevaisuushakuisen. Sitten hahmottelen, mitä tuo tulevaisuushakuinen strategia voisi olla.

Esittelen teemasta "lyhyen oppimäärän", johon kuuluu myös Luokanopettajaliiton " Koulu 2024"-skenario. Mukavaa, että saa taas tarttua siihen. Luento-osuuden jälkeen panen sitten porukan pohtimaan, millainen koulun tulisi olla, jotta se parhaiten ottaisi huomioon todennäköiset muutokset maailmassa, lapsissa ja lasten tavoissa oppia. Tämä rakennehan on tuttu Microsoftin 21. vuosisadan johtajuus-ohjelmasta.



Mikäli kaikki menee hyvin, lopuksi reflektoin osallistujien näkemyksiä ja vertaan niitä "vastuullisesti konstruktivistisena kouluttajanai" muualla esitettyihin. Sitten lopuksi muistan vielä varoittaa, että tulevaisuushakuinen strategia on vain yksi strategia. Peter Johnson lähetti minulle artikkeliluonnoksen, josta sain mainiot lopetussanat:

Ei kommentteja: