Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, helmikuuta 03, 2008

Flunssaa & fundeerausta. Osa 1



KUVA: FreeFoto.comista saa ilmaiseksi blogeihin kuvia.

FLUNSSA tai mitä tämä nyt on ei ole vielä täysin hellittänyt. Nenä vuotaa. Yskittää. Väsyttää.

KAKSI KOULUVIIKKOA enää ennen talvilomaa. Kevätlukukausi hupenee hurjaa vauhtia. Toivottavasti tulisi sopiva talvi, pöpöt kuolisivat ja ihmiset saisivat olla lomallaan paljon ulkona.

TAMMIKUU meni uintien merkeissä. Sählinkiä riitti loppuun saakka. Helmikuun kaksi viikkoa olisi nyt mielellään rauhoittanut arkiselle koulutyölle, mutta halutaan tai ei, pian on opettajien mielet viritettävä jo syksyn kuvioihin. On hahmotettava virat, virkojen hoitajat, kehys ja rahat. Meidän kannaltamme tärkeitä auki olevia asioita ovat vielä ensi lukuvuoden kehyskaava ja ekaluokkalaisten määrä. Kun ne tiedetään, voidaan loput peruspremissit laskea tai päätellä. Maaliskuussa tilataan oppikirjat jne., ja silloin on tiedettävä niin hyvin kuin mahdollista, ketkä pelaavat aloituskokoonpanossa ja millä pelipaikalla.

KEVÄÄN ohjelma vedetään tietysti läpi. Jatkamme hyvän käytöksen teemaviikkoja. Kevätjuhliksi valmistamme Hölmöläistapahtuman. Minulla alkaa toinen aalto kehittämiskeskusteluja, ja huhtikuussa sitten kolmas (opettajien palautekeskustelut). Toukokuusta tullee näillä näkymin varsin rauhallinen, koska kevätjuhlat eivät jää viimeiselle viikolle, eikä Luunjan leiriä sittenkään vielä toteuteta.

NYT KUN emme jatka Tupa-kokeilua, aikaa jää ehkä paremmin toisten asioiden kehittelylle. TIP-hankkeessa on tapahtumassa tärkeitä asioita. Jos saamme luvan, niin yhdistämme ensi lukuvuodeksi TIPin ja vanhempien organisoiman lakisääteisen iltapäivähoidon hieman Etelä-Sipoon mallin mukaiseksi. Tällöin koko iltapäivätoiminta siirtyy koulun toiminnaksi. Oppimiskeskustoimintaa on kehitettävä ensi syksyä varten. Pedagogy for Tomorow-koulutushanke jatkuu ja vie minulta muutaman päivän.

SUREN reksikoulutuskiertue on nyt hoidettu. Minulla on kevään aikana vain muutamia, yksittäisiä koulutuskeikkoja. Ja niissä teematkin vaihtelevat virkistävästi. Toivasen Tapsan kanssa luennoin retoriikasta. Itsekseni Mediakasvatuksesta ja Tulevaisuuden koulusta. Opekon oppilaitosjohdon peruskoulutsohjelman viimeinen osio on huhtikuussa. Luokanopettajan päiväkirja on nyt painossa, ja toinen oikolukukierros ehtii helmikuulle. Kevään toinen Luokanopettajalehti työstetään maaliskuussa.

Olen luvannut mennä mukaan apuvoimaksi kahteen Sukon hankkeeseen: Ensimmäisen tavoitteena on koota vahvojen tukitoimien hyviä käytäntöjä erillisenä hankkeena. Toisen tavoitteena on ideoida Opinmäkeen tulevaan tulevaisuuden kouluun uudenlaisia hallinnollisia rakenteita. Joten eiköhön näitä älyllisiäkin harrastuksia ole riittävästi.

Ja harrastuksista puheenollen; Nyt kun 100 sanaa opetuksesta on kovissa kansissa, alkaa vastaavan käsikirjoituksen työstäminen kasvatuksesta.

Ei kommentteja: