Uudenlaista täydennyskoulutusta ideoidaan marraskuussa 2009 Yorkissa. Kuvassa vasemmalta pöydän äärellä Michael Fullan, Asko Lippo, Mikko Salonen, Ilpo Salonen jaMartti Hellström. |
Tutkimuksista tiedetään, että opetus ei uudistu käskyillä. Opetuksen uudistaminen on oppimisprosessi. Täydennyskoulutus tulee järjestää niin, että se tukee opettajien oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Uudet koulutusnäkemykset haastavat myös täydennyskoulutuksen muuttumaan.
Vanha ja uusi koulutus
Täydennyskoulutus on tunnetusti kirjavaa. Karkeasti voidaan puhua "vanhasta" ja "uudesta" koulutuksesta. Vanha koulutus on kouluttajakeskeistä. Koulutettaville tarjotaan valmiiksi otsikoituja koulutuspäiviä. Vanha koulutus on tarjontalähtöistä.
Vanhan koulutuksen taustalla on oppimiskäsitys, jonka mukaan koulutus poistaa puutteita tiedossa tai taidoissa. Kouluttaja osaa ne. Koulutettavalla on osaamisvaje. Tällaisessa koulutuksessa syntyvää oppimista on kutsuttu huonoksi oppimiseksi. Huonoksi siksi, että oppiminen laahaa kehityksen jäljessä.
Huonon oppimisen vastakohta on hyvä oppiminen. Hyvä oppiminen kulkee kehityksen edellä. Se raivaa tietä jollekin uudelle. Uusi koulutus tavoittelee hyvää oppimista, se tuottaa uutta, jota ei ole ennen ollut.
Vanha koulutus tähtää hyvien, mutta valmiiden käytänteiden levittämiseen. Uusi koulutus tähtää syvemmälle: kapasitettiin luoda jatkuvasti uusia yhä parempia käytäntöjä. Vanha koulutus antaa nälkäiselle kalan. Uusi koulutus opettaa kalastamaan.
Uusi koulutusnäkemys ei perustu yksittäisiin koulutustapahtumiin. Koulutusote on ongelmalähtöinen ja prosessimainen. Oppiminen ymmärretään uusien ideoiden luomiseksi ja kehittelemiseksi toiminnassa ja erityisesti yhteisessä toiminnassa. Tällainen toimintaa vaatii aikaa ja useita tapaamisia.
Uusi oppiminen perustuu siihen, että koulutettavat jakavat vastavuoroisesti omaa ammattitaitoaan ja kokemuksiaan yhteisen ongelman ratkaisussa. Uudessa koulutuksessa opitaan tositiedosta mutta myös toisilta ja ratkaistavista ongelmista.
Kouluttajien ensisijaisena tehtävänä on tukea koulutettavien tiedon- ja taidonrakentamisprosessia.
Kouluttajat juoksuttavat oppimisprosessia, joka antaa aineksia ja virikkeitä, mutta vielä enemmän: prosessia, joka tukee uuden luomista ja siitä luomisestä oppimista.
Jokainen koulutettava on itse omasta vastuussa omasta prosessistaan. Koulutettavat voimaantuvat itseohjautuviksi, eikä koulutus kasvata heissä riippuvuutta kouluttajaan. Heistä tulee toinen toistensa vertaisopettajia. Parhaimmillaan syntyy omaa työtään tutkivien ja kehittävien ammattilaisten joukko ja omaa toimintaansa kehittävien koulujen verkosto.
Uudessa koulutuksessa ei vain kuunnella luentoja eikä katsella kuinka mestari tekee työtään. Uudessa koulutuksessa osallistutaan. Uudessa koulutuksessa keskustellaan, keksitään, kokeillaan ja kehitellään. Uudessa koulutuksessa oppiminen ohjautuu koulun ja opettajien omista haluista ja omista tarpeista käsin.
Uusi koulutusnäkemys kannustaa siirtymään yksittäisten opettajien yksittäisistä kurssittamisista useiden koulujen opettajille yhteisiin, niiden ja heidän omista kehittämistarpeista lähteviin kehittämishankkeisiin, ja niihin nivoutuviin koulutussessioihin.
Kouluhallinnon tehtävänä on tukea koulujen jatkuvaa kehittymistä. Muutoksen johtaminen on nykynäkemyksen mukaan toinen toisilta oppimisen mahdollistamista ja esteiden poistamisesta tekemisen tieltä.
Siirtymä vanhasta koulutusajattelusta uuteen on haastava: Muurien on murruttava yhteisen oppimisen ja opettajien ja koulujen yhteistyön väliltä. Ne eivät murru itsestään, ne on purettava. Ne puretaan yhteistoiminnalla. Jos onnistutaan vapauttamaan opettajissa ja rehtoreissa oleva valtava osaaminen yhteiseksi voimavaraksi, suomalainen koululaitos on epäilykettä jatkossakin parhaiden joukossa.
4 kommenttia:
Martti, niin kuin tiedätkin, kuvasit tässä minun näkemykseni hyvästä koulusta - ja myös opettajien koulutuksesta.
Tunnustan. Tuo julkaisematomn juttu on kirjoitettu vuonna 2007.
Viisautta sulta ei ole koskaan puuttunut, tietämystä ei epäile kukaan. Mikä sai siis julkaisemaan tuon mainion jutun nyt?
Miksi nyt?
Aikanaan kirjoitin sen opetuspäällikölle tukemaan Espoon oppimiskeskusverkon käynnistämistä. Mutta sitä ei silloin julkaistu.
Vähän päivitin.
Ei sen kummempaa syytä.
Lähetä kommentti