Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, marraskuuta 05, 2014

Systeemisesti kohti syväoppimista

YLI 200 opettajaa kokoontui tänään starttaamaan globaalia opetuksen kehittämishanketta: Suomen New Pedagogies for Deep Learning –ohjelmaa, johon Suomesta osallistuu 10 kuntaa ja satakunta koulua. Ohjelman tavoitteena on luoda jokaiselle oppijalle paremmat mahdollisuudet saavuttaa tulevaisuustaitoja: ajattelun taitoja, ongelmanratkaisua, luovuutta ja mm. yhteisöllinen tiedon rakentamista...

Kolmivuotisen hankkeen taustalla ovat mm. Michael Fullan ja Microsoft.  Espoo on mukana usean koulun ja päiväkodin voimin: Kalajärvi, Kirkkojärvi, Koulumestari, Saunalahti, Vanttila, Viherkallio, Kansainvälinen koulu, ruotsin ja suomenkielisiä  päiväkoteja, ruotsinkielinen koulu ja lukio....

Joanne McEachen ja Kati Tiainen
PÄIVÄN ohjelma oli innostava:

09.30 – 10.00 Ilmoittautuminen ja kahvit
10.00 – 10.05 Tervetuloa, Kati Tiainen, Microsoft
10.05 – 10.30 Opetushallitus koulutuksen kehittäjänä, Aulis Pitkälä, pääjohtaja
10.30 – 11.30 New Pedagogies for Deep Learning – program overview, Joanne McEachen, Collaborative Impact
11.30 – 11.45 Keskustelu
11.45 – 12.30 Muutoksen tukeminen, ammatillinen kehittyminen ja arviointi Suomen NPDL –ohjelmassa
12.30 – 13.00 Oppimisen digitalisaatio – kaupunkien visiot (Espoosta Tuukka Soini)
13.00 – 13.45 Lounas
13.45 – 14.15 Keskustelua
14.15 – 15.45 Oppimistehtävä ja kahvit (Juho Norrena)
15.45 – 16.30 Kooste oppimistehtävistä ja tilaisuuden lopetus
16.30 – 18.00 Ajatuksia ja verkostoitumista seminaarin jälkeen.

KT Juho Norrena
HANKE perustuu Fullanin vuosien aikana rakentamalla muutosteorialle. Sen mukaisesti muutos etenee  edellytysten luomisesta muutosjohtamisen avulla  (keskeltä johtaminen)  uudenlaiseen oppimiskulttuuriin. Oppilaan ja  opettajan roolit päivitetään, oppimisympäristöä avataan  ja otetaaan käyttöön uusi teknologia. Siihen kuuluvat uuden pedagogiikan käytänteet, jota ovat tehokkaita ja helppoja, ja joissa ratkotaan aidon elämän ongelmia- eikä oppiminen lopu kun koulun kello soi. Tietoa i painta muistiin vaan sitä rakennetaan. Tavoitteena on oppiminen, jota kuvaavat omaan (ja toisten) oppimiseen sitoutuminen, oppimisesta nauttiminen ja onnistumisen tunteet. Tällaista uutta oppimista kuvataan ohjelmassa käsitteellä syvä oppiminen. Syvä oppiminen on siirtymää yksin oppimisesta yhdessä oppimiseen. Siinä opetellaan (itselle) arvokkaita asioita, ja tarjolla on erilaisia oppimispolkuja ja -tilaa omille päämäärille.

OPETTAJAN rooli muuttuu syväoppimisessä perinpohjin. Opettaja ei niinkään opeta. Hän aktivoi ja järjestää oppilaille uudenlaisia tilaisuuksia oppia.

MYÖS tietokoneiden käytön tulee muuttua. Niistä tulee ajattelukumppaneita.

HETKITTÄIN tunnelma oli lämmin kuin herätysteltassa. Koko porukkaa tuntui uskovan, että tästä on puhuttu kauan, mutta nyt se toteutuu. Fullanin sanoin: Tämä muutos on vapaaehtoinen- ja väistämätön.

HANKE etenee tämän jälkeen poijuittain. Jouluun asti sulatelaan. Keväällä alkavat koulutukset sekä opettajille että rehtoreille. Ja tositohina alkaa hankekouluissa ensi syksynä, samaan aikaan kun työstetään opetussuunnitelmia.

MIKÄS minun roolini on, kysyi jokunen. Olen luvannut auttaa rexien coachauksessa, jos tarvetta  on. Mukava oli nähdä vanhoja tuttuja mm. Espoosta, Vantaalta ja mm. Oulusta.


Ei kommentteja: