Kukaan ei tiedä, miltä Jeesus näytti. Tässä kuvamanipulaatiossa taitelija maalaa kuvaa Jeesuksesta. Piirteet on hahmoteltu ns. Torinon käärinliinojen pohjalta. |
OLEN aina ollut kiinnostunut uskonnosta. Yksi luokanopettajan tutkintooni kuuluneista erikoistumisaineista oli uskonto (ns.yleinen teologia). Se oli luontevaa ex-seurakuntanuorelle. Olen myös opettanut uskontoa - viimeksi keväällä- ja ollut mukana työryhmässä, joka teki 1990-luvulla "Raamatun lukukirja"- oppikirjan. Tämä noin niinkuin taustaksi.
YÖPÖYDÄLLÄNI oli kesäloman ajan Timo Eskolan teos (2000) "Juutalainen nimeltä Jeesus. Monikasvoinen Messias". Kirjan on julkaisuus Karas-sana. Luin sen. Parasta kirjassa oli sen näkökulma. Jeesuksen toimintaa ja opetusta tarkasteltiin tiukasti juutalaisuuden näkökulmasta. Monet asiat selittyvät näin uudella tavalla. Samalla sitä huomasi, kuinka vähän oikeastaan on tähän ikään mennessä monista asioista ymmärtänyt. Tässä muutamia minuun kolahtaneita ajatuksia:
- Jeesus oli puuseppä. 30-vuotiaaksi asti hän elätti itsenä Seforiksen kaupungin rakennustöissä.
- Jeesuksen aikaan kaikilla rabbeilla oli opetuslapsia. Oli tapana, että opetuslapset tallensivat muistiin opettajansa opetukset. Ne piti muistaa sanatarkasti.
- Jeesuksen opetuslapset olivat erikoinen joukko. Mukana oli mm. terroristi.
- On mielenkiintoista, että Joosef katoaa Raamatun teksteistä.
- Jeesus oli juutalainen.
- Juutalaisten Jumala oli armollinen. Armahdus synneistä, sovitus, koski kuitenkun vain lain mukaan eläviä. Juutalaiset kohtasivat Jumalansa Temppelin uhritapahtumassa sovituspäivinä.
- Jeesuksen keskeinen viesti oli vallankumouksellinen: rakkaus-täydellinen rakkaus, myös vihollisiin. Itse kultainen käsky ei ole uusi. Jumalan valtakunta ei olekaan taivaassa vaan se toteutuu maanpäällä ihmisten keskinäisissä suhteissa, jos kaikki luopuvat itsekkyydestä. Rakastamalla saadaan yhteys Jumalaan (ei uhraamalla). Rakkautta on anteeksianteminen.
- Aivan upea oli Eskolan tulkinta synnistä. Synti on rikos toisia kohtaan. Synnissä jäämme velkaa toisille ja (Jumalalle). Sen velan Jumala armahtaa.
- Monet Jeesuksen opetukset kertovat nimenomaan Israelin kansasta.
- Vakuutuin siitä, että Jeesus koki olevansa Messias. Hän ei ollut ainoa sellainen.
- Vakuutuin myös siitä, että Jeesus saarnasi asioita, jotka vakavasti uhkasivat papiston etuja. Temppelin pyhyyden vartiointi oli turhaa. Jerusalemissa oli asukkaita 20 000! Temppelin pappeja oli 18 000, perheineen joukko oli jopa 50 000. Jeesus julisti tuomiota temppelille. Temppeli oli saastunut.
- Jeesuksen oppi kysenalaisti myös oman aikansa herätysliikkeen, fariseusten edut.
- Vaarallisinta oli, että Jeesus käänsi koko juutalaisten ajattelutavan nurinpäin. Syntiset, sairaat, vammaiset - eivät hurskaat - pelastuvatkin ensin. Jumala armahtaa synnit. Ei hyviä tekoja.
- Jeesuksen lapsivertaus tarkoittaakin uudenlaista suhdetta Jumalaan. Jumala onkin isä.
- Jeesus korvasi temppelin omalla seurallaan. Temppeliä ei tarvita.
- Pääsiäisenä huudetiin Hoosiannaa kaikille Jerusalemiin tuleville, ei vain Jeesukselle.
KIRJASSA oli paljon muutakin antoisaa. Eskola avaa hyvin juutalaista tapaa ajatella uskontoa. Luulen, että siinä on paljon samaa kuin islamin uskossa. Vastoinkäymiset ja vääryydet johtuvat siitä, että Jumalan lakia ei ole noudatettu sanatarkasti. Ja niinkin, että hankaluuksia tulee lisää, jollei otetta muuteta.
Tällainen usko on uskollisuutta (ei uskoa johonkin) Jumalan antamaan lakiin. Jumalan pyhyyttä ei saa loukata. Siksi ihminen rukoilee, paastoaa, noudattaa kulttuurinsa sääntöjä (vaikkapa kieltoa leikata poskipartaa). Oppineet ovat laatineet vielä lain lisäksi "lain aitauksia": konkreetteja sääntöjä, jotta lakia ei missään tapauksessa rikota.
Jeesus taas saarnasi toisenlaista uskoa: Luopumista omasta, itsekkyydestä. Heittäytymistä. Hyvän tekemistä.
KIRJASSA on myös paljon sellaista, joka on helpompaa niellä, jos elää ns. elävässä uskossa. Näitä asioita ovat mm. idea Jumalan valtakunnan salaisuudesta (Kaikki eivät kuullessaankaan kuule) ja usko täydellisen rakkauden mahdollisuuteen. Harmi, että Eskola ohitti Jeesuksen ristillä lausumat sanat " Jumalani, miksi minut hylkäsit!". Olisin mielelläni lukenut hänen tulkintansa niistä sanoista.
EN tunne Timo Eskolaa. Mutta google-hakujen perusteella hän voi kuulua suuntaukseen, johon kuuluu myös Päivi Räsänen. Ja siinähän ei ole mitään pahaa.
Eskolan kirjan lukeminen pakotti minut myös ymmärtämään Räsäs-kohua paremmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti