Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, maaliskuuta 04, 2013

Voimaannuttaminen vai syrjäytymisen estäminen?


         HUOMENNA tiistaina tapaan sivistystoimenjohtaja Sampo Suihkon, ja suunnittelemme nuorten voimaannuttamisen kehittämisohjelman ohjausryhmän torstaista koulutussessiota. Ehdimme käydä tänään vaihtaa muutaman ajatuksen aiheesta. Viisaasti Sampo totesi, että neljässä vuodessa ei pelasteta koko maailmaa. On tehtävä valintoja.

Käännyn nyt teidätn, blogiini piipahtavien, puoleen. Esitän eräästä vanhasta erityisopetusta käsitelleestä teoksesta lainaamaani kuva.  Tekijät pohtivat  kirjassa interventioiden vaikuttavuutta, ja esittivät graafisen kuvaajan, johon kannattaa pysähtyä. Piirsin sen tähän ulkomuistista.

ALUE A: vähäinen tuki hyödyttää
ALUE B:  lisäpanos ei anna (pitkään aikaan) lisähyötyä
ALUE C:  (vasta) merkittävä panos vaikuttaa.

Alueen A lasten osalta on kyse voimaannuttamisesta. Alueiden B lapset ovat syrjäytymisvaarassa. Alueen C lapset ovat jo vahvassa syrjäytymiskierteessä.

       Keihin Espoossa tulee satsata? Alueiden A, B vai C nuoriin (ja lapsiin)?  Mm. kouluissa on yhä enemmän C-alueen oppilaita. Jotta he tulevat autetuiksi, emme pysty auttamaan A-alueen oppilaita, joille riittäisi hyvinkin kevyt tuki.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hei. Eikö a alueen tuki voisi olla pedagogisia ratkaisuja ja uudella tavalla toimimista koulun arjessa nykyisillä resursseilla. B hoituisi nykyisiä lisätuloa paremmin kohdentamalla ja c vaatii uutta rahaa ja uusia toimintamuotoja. Oletko tutustunut meidän hesan kaikki käy koulua hankkeeseen, se on toiminut hyvin eikä maksa paljon? Terveisin satu