Kirjoja

Kirjoja

perjantaina, maaliskuuta 08, 2013

Työrauhan työkalut

Mitä työrauhalla tarkoitetaan? Mitä laki sanoo työrauhasta?
Millaisia keinoja opettajalla on työrauhan ylläpitämiseen?
Tämänkertainen seminaari  lupasi antaa vastaukset edellä esitettyihin
sekä lukuisiin muihin aiheeseen liittyviin kysymyksiin.
       SOOLIn perinteisen teema-seminaarin teemana oli tänä keväänä "Työrauhan työkalut". Seminaari pidettiin Akavatalon Valopihalla Helsingissä.

       Olin luvannut pitää lyhyen alustuksen ja vetää  sitten lounaan jälkeen paneelin. Mies pitää sanansa.

 Kaikkineen ohjelma oli seuraava:

9. 30 Aamupala
10.30 Tervetuloa! Matkalaskujen palautus
10.45 Luento: Mitä työrauhalla tarkoitetaan? Mitä se on?
 Martti Hellström, kasvatustieteen tohtori, rehtori
11.10 Luento: Mitä laki sanoo työrauhasta? 
Nina Lahtinen, lakimies, kehittämispäällikkö, OAJ
12.00 Lounas
13.00 Asiantuntijapaneeli: Työrauhan työkalut eri näkökulmista. 
Martti Hellström, kasvatustieteen tohtori, rehtori (paneelin vetäjä). 
Hannele Cantell, aineenopettajakoulutuksen johtaja, Helsingin yliopisto. 
Hanna Iso-Kuortti, lastentarhanopettaja. 
Miia Kouvalainen, opiskelija. 
Nina Lahtinen, lakimies, kehittämispäällikkö, OAJ
.  Malla Mäkelä, erityiskoulun opettaja. 
Jaakko Sarmola, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
. Eeva Toppari, lehtori, työsuojeluvaltuutettu, Helsingin opetusvirasto.
15.00 Päätössanat ja palaute
15.25 Semman jatkot. 
Vapaamuotoinen keskustelutilaisuus


       LUENNON diat on tuossa ylhäällä leffamuodossa. Keynote- osuuden piti siis Nina  Lahtinen, jonka luennot ovat aina äärimmäisen hyvin harkittuja. Opiskelijat saivat todella vankan paketin työrauhaan liittyvää juristiikkaa.

Paneeli

       Paneelin oli varattu aikaa kaksi tuntia. Se käytettiin. Jaoin ajan kolmeen osaan. (1) Esittely-kierrokseen, jossa jokaisella panelistilla oli  3 min aikaa esitellä itsensä  ja kontaktipintansa työrauhaongelmaan. (2) Narrattiiviseen osuuteen, jossa  työrauhaongelmaa otettiin  haltuun omista kokemuksista käsin- muisteltiin lapsuutta ja omaa opettajan uraa.  (3) Rationaaliseen osuuteen, jossa  panelistit  ottivat kantaa kolmeen työrauhaa takaavaan työkaluun (Timo Saloviita, Peep Koort ja Vaikuttavan Opettajan malli).  Fiksuja ihmisiä paneeli ja sali täynnä. Opettajaksi opiskelevat saivat  älykkäitä neuvoja.

PS.Olin siis luennoimassa palkattomalla virkavapaalla. Korvaukseksi sain kukat ja myöhemmin menetyt ansiot :-)

Ei kommentteja: