Toinen päivä on juuri saatu käyntiin. |
TÄNÄ vuonna tosi tärkeiksi tavoitteiksi näyttää nousevan mm. siirtyminen vuosityöaikaan - ja ainakin kokeilujen käynnistäminen, lisätehtävien korvaaminen, luokanvalvojapalkkioiden korvauksen laajentaminen, väkivaltaisten lasten opetusten uudelleen järjestäminen. Edelleen ratkaisematta on kahden kalleusluokan ongelma. Rexien palkkaan mukaan muut henkilöstöryhmät, 10-luokat ja nolla-luokat, rexien ylitöistä vastaavasti vapaata.
Opetusneuvos Armi Mikkola. |
Kolmiportainen tuki ja sen teettäämä ilmaiseksi teetettävän työn määrä oli herättänyt todella paljon keskustelua, joka kiukkua. Yksi tiivistys kuului: "Kun ymmärtämätön teettää haluttomalla tarpeetonta, tuntuu kuin turha työ menisi hukkaan".
PIENEN tauon jälkeen klo 10.45 alkoi Opetusministeriön Armi Mikkolan luento opettajankoulutuksen tulevaisuudesta. Pisa-tuloksilla on kaksi puolia. Kiitoksia, mainetta Suomelle, itsetuntoa opettajille. Mutta myös päätöksiä, joissa katsotaan, että hyvin voidaan myös lisätä vaatimuksia ilman lisäresursseja.
Mikkola etsi vastausta kuuteen kysymykseen:
(1) Halutaanko tulevaisuudessakin opettajankoulutukseen? Ovatko valinnan kriteerit oikeat?
Nyt hakijoita 10-kertainen määrä. Suomi on poikkeusilmiö. Muualla - ei edes Ruotsissa- ei saada paikkoja täyteen. Opettajan työ on vaativa ihmissuhdeammatti. Tarvitaan kykyä kuunnella ja sietää erilaisuutta. Pelkkä tieto (esim. yo-arvosanat) ei riitä.
(2) Riittävätkö opettajat?
1990-luvulla lisättiin koulutuspaikkoja. Nyt hyvä tilanne. Suuri osa kelpoisia. Yliopistot näyttävät alimitoittavan eräiden alojen opettajien paikkoja.
SOOLin puheenjohtaja Petra Junno. |
(3) Mitkä ovat opettajuuden kivijalat?
Pedagoginen osaaminen. Sisällöllinen osaaminen. Työn eettinen ja yhteiskunnallinen ulottuvuus. Kieli ja kulttuuritietoisuus. Käytännön koulunpito.
(4) Säilyvätkö joustavat rakenteet?
Millaisia tutkintoja? Millaisia eri vaihtoehtoja? Kaksoiskelpoisuus tienä peruskoulunopettajan päteväksi. Luokanopettajille helpompaa.
(5) Mihin tarvitaan koulutusjatkumoa?
Täydennyskoulutusta tarvitaan, mielellään tutkimuspohjaista.
(6) Miten tutkimus kehittää opettajankoulutusta.
Tutkimusta tarvitaan. MIKKOLAN luennon jälkeen kommenttipuheenvuoron käytti SOOLin puheenjohtaja Petra Junno. Hän kertasi opettajaksi opiskelevien näkemyksiä. Upea, tutkimuspohjainen koulutus edellyttäisi, että opettajankouluttajilla on tutkijan koulutus. Koulutusohjelman tulisi myös vastata käytännön koulutyön vaatimuksiin. Junno kantoi huolta myös opettajankoulutuksen tasa-arvosta.YSIN virallinen kokous puheenjohtajan ja sihteerin pöydän takaa. |
KLO 12 alkoi sitten Ysin virallinen kokous. Kokouksessa käytiin läpi OAJ:n valtuustossa parin viikon kuluttua esiin tulevia asioista. Hieman keskustelua aiheuttivat OAJ:n hallityksen antamat vastaukset ponsiin.
PÄIVÄ päättyy noin klo 13 lounaaseen Akavatalon ravintolassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti