Opetustoimenjohtajata avaamassa seminaaria. |
Avauksen jälkeen stagelle nousi dosentti Pauli Juuti. Porukka pantiin itse määrittelemään johtamisen käsite. Mikrofoni kiersi, ja kuulimme monenlaisia hyviä vastauksia. Johtaminen = auttamista, hyvän tekemistä, kokonaisuuden näkemistä, luottamuksen synnyttämistä, läsnäoloa, mahdollistamista, palvelemista, pysymistä rationaalisessa maailmassa (johtaja ei saa mennä mukaan tunteisiin), suuntautumisen auttamista, sytyttämistä, tilanteen ylinäkemistä.
Tietoa rakennettiin yhdessä, Juuti reflektoi sitten mielipiteitä isolla ammattitaidolla Hän siis toimii juuri niinkuin uusi oppimisnäkemys vaatiikin.
Pauli Juuti jututtaa porukkaa.... |
Dialogin käsite
PIENEN tauon ja syntymäpäiväonnittelujen jälkeen siirryimme käsittelemään dialogin käsitettä. Mitä se merkitsee, pohdimme jälleen ryhmissä. Kerroimme koonnassa toisillemme, että dialogi = toisen mielipiteen kuuntelemista, arvostamista, aitoa kuuntelemista (ei itsekeskeistä), vuorokuuntelua ennen päätöksentekoa, yhteisen, laajemman ymmärryksen luomista (ei voittamista). Yhdessä puhumista, läpi puhumista, vastavuoroista ajatusten vaihtamista...
Juuti reflektoi myös keinoja: erilaistakaa kokouksia. Dialoginen johtaminen on aina demokraattista.
Dialogisuus on myös tasapainoa yhteisöllisyyden ja yksilön välillä.
Meidän ryhmän tulokset esiteltiin på svenska och på finska. |
Kysymykset olivat: Mitä dialoginen johtaminen voisi tarkoittaa kouluelämässä? Sisältö, edut, haasteet?
Meidän ryhmämme mielestä dialogisuudessa oli kyse oli pedagogisesta filosofiasta, joka vaatii myös rakenteita. Sen tulee läpäistä kaikki tasot. Konkreetisti se tarkoittaa: Kyselyjä. Keskusteluja. Rexin tunteja. Dialogisuus ei saa olla vain vuorovaikutusta. Kaksisuuntaisen kommunkikaation tulee myös johtaa päätöksiin. Dialogisuuden etuja ovat voimaannuttaminen ja mm. viisaammat päätökset. Haasteiksi koimme sen, seisommeko me (kaikki tasot) sanojemme takana. Tarvitaan aikaan...
Muiden ryhmien esityksista voi poimia seuraavia ajatuksia: Dialogisuutta ovat mm. johtoryhmä, kaksi apulaisrexiä.
PAULI Juuin mukaan dialoginen johtaminen ei ole johtamisen valtavirta. Moni johtaja haluaisi olla sellainen, mutta ajautuu eri syistä muualle mm. pelolla johtamiseen ja vetäytymällä johtamiseen.
Johtajan rooli muuttuu yhä enemmän valmentajan rooliksi. Ketju kulkee: (1) Lapsella on ongelma
(2) Opettaja- asiantuntijalla on ratkaisu (3) Mihin johtajaa tarvitaan: Rehtori -valmentaja tukee.
Dialoginen johtaja on avuksi. Hän johtaa kysymällä. Kysyminen avaa- Vastaaminen sulkee. Dialoginen johtaminen on läpinäkyvää. Kaikki tieto on saatavilla. Ei ole salaista elämää. Vastakohtana ovat vaietut asiat. Dialoginen johtaminen on eettinen tehtävä. Se vaatii johtajalta esimerkillisyyttä,.
Dialogi ei kannata Juutin mukaan selkeissä asioissa. Niissä puree substanssijohtaminen. Se kannattaa
epäselvissä kannattaa.
SEMINAARIN viimeinen tehtävä oli ryhmätyö siitä, miten dialogista johtamista voidaan soveltaa meidän koulussamme? Meidän ryhmämme kehitti yhdessä ideoita Karamziniin koululle.
Mitä jäi käteen?
JUUTIN tapa vetää seminaaripäivä oli johdonmukainen ja dialoginen. Loppua kohti dioja oli ehkä liikaa, ja dialoginen johtaminen alkoi olla vastaus kaikkiin johtamisen laatukysymyksiin. Ilmapiiri oli koko ajan arvostava ja kevyt. Tack!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti