Energiaa tämä rehtori saa mm. 5a- ja 5c-luokkien yhtei-
sestä Raamatun kertomukset-projektista. Kuvassa syntyy
lasten kolmiulotteisia töitä paratiisista.
|
Paljon auttaisi, jos työkuorma jakautuisi mahdollisimman tasaisesti koko lukuvuodelle. Juuri touko- ja syyskuu ovat kuitenkin ne kuukaudet, joihin kasaantuu suorastaan jättiläisvuori työtehtäviä. Voisiko asialle tehdä jotain? Minusta voisi.
On tehtäviä, joiden luonteva deadline on juuri elo- syyskuu. Näitä ovat mm. koulun opetustuntien järjestelyyn (mm. lukujärjestykset), uuden henkilökunnan perehdytykseen, tukitoimien suuntaamiseen ja opettajien palkanmaksuun liittyvät tehtävät. Niitä ei oikein voi lykätä. Jotta niille ja työn ilolle jäisi tilaa, syyskuun agendalta pitäisi siirtää hieman myöhäisemmäksi sellaiset työt, jotka voidaan yhtä hyvin tehdä myöhemmin. Minusta esim. koulujen turvallisuuspaketti: riskianalyysit, kriisisuunnitelmien päivitykset ja mm. poistumisharjoitukset olisi pääosin mahdollista ja järkevää tehdä esim. lokakuussa. Ne tulisi tuolloin myös tehtyä paremmin, veikkaan. Kun nämä dokumentit pitää käydä perinpohjin läpi opettajakunnan kanssa, myös opettajien yhteiseen suunnitteluun käytössä oleva aika tukkeutuu, ja tärkein opetuksen yhteinen suunnittelu jää liian vähälle huomiolle. Koulun alku on niin tärkeä juttu, että sitä ei pitäisi tukehduttaa paperitöillä. Opettajien pitäisi saada keskittyä lasten kohtaamiseen.
Kunpa puolivuosikymmentä sitten ideoitu ja luvattukin rehtorin tehtävien ajantasaistettu sähköinen vuosikello toteutettaisiin. Työryhmä on kuulema asetettu. Hyvä. Varsinkin uusille rehtoreille on luvattoman paljon vaivaa etsiä voimassaolevia ohjeita. Vuosikellossa tulisi olla linkin takana aina tuorein dokumentti. Vuosikello tulisi mielestäni virittää niin, että samalla työkuormaa tasattaisiin eri kuukausien kesken. Ja erityisesti suojeltaisiin lukuvuoden alkua ja loppua.
NO. Asioilla on puolensa. Kun ensi viikko, syyskuun viimeinen viikko, on saatu vedettyä läpi, alkaa tällä järjestelmällä lokoisempi lokakuu.
3 kommenttia:
Asiaa (jälleen)! Me ollaan pienin askelin huomioitu juuri tuo näkökulma: esim. koulun riskinarviointi pitää tehdä vuosittain, mutta ajankohta voi olla mikä tahansa rehtorin päättämä. Lisäsimme alkavana lukuvuonna myös uuden lukuvuosittain täytettävän keke-ohjelman toimeenpanosivun vuosisuunnitelmaan, mutta se täytetään tammikuussa. Lisäksi strategian toimeenpantoimenpiteiden suunnittelun dedlain on syysloman alku (lokaukuun puolivälin jälkeen)ajatuksena se, että ensin tosiaan koulun operatiivinen työ käyntiin ja sitten keskittyminen strategiseen suunnitteluun. Mitä sähköisyyteen tulee, niin olemme juuri tehneet Outlookiin rehtoreille "rehtorikalenterin", jonne virasto merkkaa eri prosessien aikataulut (7. luokkalaisten yläkouluun siirto, koulutulokkaiden opp.otto, rekrytointi jne.). Keskustelle tosin vielä rehtoreiden kanssa, mitä he haluavat tuohon kalenteriin ja mitä "DEDLAIN-merkintöinä" suoraan heidän omiin kalentereihin (olen ottanut tällaisen tavan, että merkkaan heidän kalentereihin esim. erilaisia lausuntoja tms. varten DEDLAINit tapahtumina). Saakohan tästä pitkästä selostuksesta mitään tolkkua... : )
Komeaa, Mari! Ja lappeenrantalainen rexi klikkaa sivuilta ajantasaiset lomakkeet, eikö niin. Olisiko mitään mahdollisuutta päästä katsomaan sivustoa ja ottaa siitä Espooseen mallia?
Martti, kun tuohon meillä lisätään vielä talousarvion 2. osavuosikatsauksen raportointi ja johtokunnan kokous, jossa hyväksytään mm. lukuvuosisuunnitelma niin syyskuu alkaa olla aika täysi.
Tämä on ihan kaikkien reksien yhteinen missio. Pientä kevennystä hallinnosta ja keskittymistä koulun arkeen. Opettajatkin kaipaavat esimiehen aitoa läsnäoloa.
Saisiko tästä kansanliikkeen ;-)?
ps. Marille kiitos hyvästä ideasta. Taidan vinkata josko meillekin saataisiin vuosikello Helmi -järjestelmään.
t. naapurikunnan reksi
Lähetä kommentti