Quest2009 II konferenssipäivä
KUVA: Toisen konferenssipäivän tähtiä oli pidetty opetusministeri Kathleen Wynne.
Täydennetty Suomesta käsin 20.11. klo 19II Konferenssipäivän (perjantain) ohjelma
klo 8.45- 9.00 Michael Fullan ja Tom Mackay, fasilittaattorit
klo 9 Ontarion osavaltion opetusministeri Kathleen Wynne
klo 10.15 Virkistystauko
klo 10.30- 12.00 Workshop. 17 pajaa. Minulla ” Blueprinys for change. Building a culture for learning in the 21st century
kyseessä on digitaalisen lukutaidon systeemiseksi syventävä malli
Gayle Brockebank-Vincent, Todd Wright, Paula Bennett.
Lounas klo 12-13.15
klo 12.45-13.15 Kuinka syventää aluetasolla reformia, Lyn Sharratt ja Michael Fullan
klo 13.15. 1430 Keynote-puhe, Tony Mackay ja Carol Rolheiser
klo 14.30- 15.00 Fasilitaattorit Michael Fullan ja Tom Mackay
klo 15.00-15.15 Päätössanat, Bill Hogart
Mikä toisesta seminaaripäivän annista kolahti minuun?
- Koulun iso haaste on 21. vuosisadan ympäristö. Meidän on saatava nuoret itse oman oppimisensa ajovoimaksi! Meidän on ymmärrettävä mitä on olla nuori tänä päivänä. On pohdittava, mistä kaikista lähteistä voi oppia? Opettaja on vain yksi.
- Koulun kehittämisen kaikkien tavoitteiden äiti on jokaisen lapsen oikeus saavuttaa oma potentiaalinsa. Meidän on ratkaistava, kuinka tavoittaa vaikeimmin tavoitettavat , riskilapset. Kuinka tunnistaa heidät?
- On pidettävä kiinni ydintavoitteista (core goals)
- Lasten oppimisen tueksi tarvitaan yhteisön tuki; vanhempien on päästävä mukaan koulukeskusteluun.
- Huolta tunnettiin lastentarhojen opetussuunnitelmasta. Koulussa ei pidä unohtaa leikkiä
- Myös Kanadaan on tulossa aamu- ja iltapäiväohjelma, jopa kokopäiväkoulu.
- Uusi aihekokonaisuus on talouskasvatus.
- Hallituksen tehtävä on luoda puitteet, joissa opettajat voivat inspiroida oppilaita.
- Oppimisessa tärkeää, että oppilas tekee töitä.
- Rehtorien työkuorma on kova myös Kanadassa, aikaa ei ole riittävästi pedagogiseen johtamiseen. Ministeri lupasi, että joistain asioista luovutaan. Asioita ei pitäisi lorauttaa kouluille.
- Vaikka väkivaltaisten oppilaitten ongelma tuntuu pieneltä, opettajat olivat huolissaan autistien integrointi?
- Oppilaanohjaajiin kannattaa satsata
- Myös kanadassa yritetään liittää tietotekniikkaa kirjallisuuden opetukseen (vrt meikäläisten NetLibris)
- Tietotekniikkaa pyritään implementoimaan opetukseen erityisellä Blueprint- ohjelmalla. Kyseessä on valmis toimintaidea. Jos koulu ottaa sen vastaan, se saa tavaraa ja tukea
- Muutosta on syvennettävä ei vain yhdessä koulupiirissä vaan myös laajemmin.
- Kapasiteetin rakentaminen (tuki) ei riitä. On vaikutettava myös olettamusperustaan. Ei riitä, että yleisellä tasolla uskotaan, että kaikki voivat oppia. On uskottava se syvällä mielessä, ja jokaisen lapsen kohdalla.
- Fullan muistutti moraalisesta imperatiivista
- Kehittämisen slogan: Nosta tasoa(bar), kavenna kuilua gap)
- Kun tarkastellaan tuloksia, on oleellista raportoida: ovatko kaikki oppilaat, kaikki opettajat mukana.
- Keskity muutamaan asiaan, ja saa ne onnistumaan.
- Muutoksen onnistuminen edellyttää työntekoa.
- Täydennyskoulutus tulisi antaa oman työn yhteydessä.
- Onnistuminen tulee voida todistaa. Keskity. Usko ja välitä. Kädet saveen/kääri hiat. Opi töissä. Tee älä vain puhu. Tee työtä, tee yhdessä yhdessä. Harjoittele älä anna periksi. Sitoutuminen on kaikki kaikessa. Käytännöstä teoriaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti